• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning Fiat ducato årsmodell 2003

sariin

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Hej, funderar vad ni har för förbrukning på era Fiat ducato x244 från 2002-2006. 2,8 JTD, alltså den faceliftade versionen med rundare ratten.

Min alkov, solifer 644 som har totalmassa 3400kg förbrukade i medel 1,1 liter/mil vid lugn körning. Tänkte om det låter som normalt? Körde mest 80km/h och landsväg. Möjligen behöver termostat bytas, lufttryck i däck var 4,4 bar.
 
Hej, funderar vad ni har för förbrukning på era Fiat ducato x244 från 2002-2006. 2,8 JTD, alltså den faceliftade versionen med rundare ratten.

Min alkov, solifer 644 som har totalmassa 3400kg förbrukade i medel 1,1 liter/mil vid lugn körning. Tänkte om det låter som normalt? Körde mest 80km/h och landsväg. Möjligen behöver termostat bytas, lufttryck i däck var 4,4 bar.
Jag tycker det verkar rimligt, du kan inte vänta dig lägre förbrukning i alla fall.
Bränsleförbrukningen stiger fort när man kommer upp i 90-100 kmh.

Innan du byter termostat rekomenderar jag att du kollar motortemperaturen med en IR/laser temp mätare.
Rikta den mot termostathuset direkt efter körning med varm motor.
På min FD 2,8 JTD visade tempmätaren i instrumentpanelen fel.
Termostat byttes, utan att det blev någon skillnad.
 
Jag tycker det verkar rimligt, du kan inte vänta dig lägre förbrukning i alla fall.
Bränsleförbrukningen stiger fort när man kommer upp i 90-100 kmh.

Innan du byter termostat rekomenderar jag att du kollar motortemperaturen med en IR/laser temp mätare.
Rikta den mot termostathuset direkt efter körning med varm motor.
På min FD 2,8 JTD visade tempmätaren i instrumentpanelen fel.
Termostat byttes, utan att det blev någon skillnad.
Tack för tipset!
 
Tillbaka
Toppen