Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Plocka ner fläkten, rengör och smörj upp. Det är värmemotståndet som går sönder pga trög fläkt.Har drabbats av samma fel, Hobby Optima 2017. Andra gången det händer…någon som kan rekommendera ett bra fabrikat?
Motståndet är kanske så "klent" för att fläkten inte skall börja brinna om det blir problem?Har du mätt upp vad som är sönder i motståndet, övertempskyddet eller själva motståndet, eller dess anslutningar.
Men anslutningarna är punktsvetsade så det är inte lätt att bara löda.
Motståndet, är det som gör att man kan köra fläkten med olika varvtal, det blir varmt, och varmare om fläkten drar mycket ström.
Prova vara som hastigast att kortsluta övertemperaturskyddet, vira en tråd mellan anslutningarna till den.
Varför man valt att gör motståndet så klent, är en bra fråga, eller kanske lätt att svara på, billigast möjliga....
Roysan

Det har fungerat, men nu efter sex år fick jag även byta fläktmotståndet, och bytte då också fläkten då husbilen är från 2007.Ska göra det. Vilken smörja rekommenderas?Plocka ner fläkten, rengör och smörj upp. Det är värmemotståndet som går sönder pga trög fläkt.
Ja kanske man använder motståndet som säkring......Motståndet är kanske så "klent" för att fläkten inte skall börja brinna om det blir problem?
Jag bytte fläkt och motstånd tillsammans efter nästa 20 år.
Tänker även jag syntet motorolja. Men har läst nånstans symaskinsolja....Ja kanske man använder motståndet som säkring......
Kanske ändå inte tanken då det ofta är effektivare med vanliga säkringar, som överströmsskydd.
Dessutom har det väl mig veterligen aldrig hänt att en fläktmotor börjar brinna, den smälter förr.
Vad smörjer man med? En bra fråga.
Kanske en fråga man får ställa till den som en gång har tillverkat fläkten....
Använde han olja som torkar och stelnar efter 5 år?
20 - 30 år borde vara rimligt....
Motorn använder sk glidlager av zintrad lagerbrons, dvs en form av "metallskum", som kan hålla olja.
Ofta finns lite filt som håller olja.
Detta kallas evighetsmort. (billigare än kullager)
Men evigheten varierar mellan 30 år och 5 år verkar det som.
Den allra sämsta och billigaste oljan torkar och bildar något som liknar beck....
För att glidlager skall fungera krävs att axeln måst vara polerad.
Dvs en glashård polerad yta som glider runt i brons som är mjukare.
Det händer dock att dålig olja kan becka fast sig på axeln, och då blir den dels tjockare, och går då trögt i bronslagret.
Plockar man isär en motor som detta har hänt får man försöka lösa upp den beckade oljan på axeln, vilket kan vara svårt, det sitter som fläsk.
Då duger inte att bara smörja ....
Men ofta hjälper lite ny olja.
Ingen olja är sämre än den du häller i motorn.
Så svaret är vanlig fet motorolja. gärna syntet olja, några droppar.
Den. som vill göra det noggrannare plockar isär.
En fläktpropeller som är igendammad blåser sämre och luftflödet skall ju kyla motståndet.
Dessutom måste man då köra fläkten på högra fart för att få värme.
Dvs gör rent fläktens vingar.
Ibland finns filter på den luft som kommer in i ventilatiossystemet, (pollenfilter) igen satt = dåligt luftflöde.
Luften skall även gå genom en värmeväxlare, dvs ser ut som en liten kylare, men avger värme från kylvattnet till luften in genom fläkten till kupeen.
Är kollektorn sliten och lagerhållarna smälta så fastnar kolen, = motorn går tungt.
Det var bättre förr när olja var olja, kolhållare var av mässing, när kolens material inte slet ner kollektorn... när strömbrytare tålde den ström de skulle användas till... ja faktiskt, var vissa saker bättre förr.
Roysan
Jag skulle nog hellre använda symaskinsolja, med lite tur är den tillräckligt tunn för att i någon mån återställa oljedepåerna i sinterbronslagren.Ja kanske man använder motståndet som säkring......
Kanske ändå inte tanken då det ofta är effektivare med vanliga säkringar, som överströmsskydd.
Dessutom har det väl mig veterligen aldrig hänt att en fläktmotor börjar brinna, den smälter förr.
Vad smörjer man med? En bra fråga.
Kanske en fråga man får ställa till den som en gång har tillverkat fläkten....
Använde han olja som torkar och stelnar efter 5 år?
20 - 30 år borde vara rimligt....
Motorn använder sk glidlager av zintrad lagerbrons, dvs en form av "metallskum", som kan hålla olja.
Ofta finns lite filt som håller olja.
Detta kallas evighetsmort. (billigare än kullager)
Men evigheten varierar mellan 30 år och 5 år verkar det som.
Den allra sämsta och billigaste oljan torkar och bildar något som liknar beck....
För att glidlager skall fungera krävs att axeln måst vara polerad.
Dvs en glashård polerad yta som glider runt i brons som är mjukare.
Det händer dock att dålig olja kan becka fast sig på axeln, och då blir den dels tjockare, och går då trögt i bronslagret.
Plockar man isär en motor som detta har hänt får man försöka lösa upp den beckade oljan på axeln, vilket kan vara svårt, det sitter som fläsk.
Då duger inte att bara smörja ....
Men ofta hjälper lite ny olja.
Ingen olja är sämre än den du häller i motorn.
Så svaret är vanlig fet motorolja. gärna syntet olja, några droppar.
Den. som vill göra det noggrannare plockar isär.
En fläktpropeller som är igendammad blåser sämre och luftflödet skall ju kyla motståndet.
Dessutom måste man då köra fläkten på högra fart för att få värme.
Dvs gör rent fläktens vingar.
Ibland finns filter på den luft som kommer in i ventilatiossystemet, (pollenfilter) igen satt = dåligt luftflöde.
Luften skall även gå genom en värmeväxlare, dvs ser ut som en liten kylare, men avger värme från kylvattnet till luften in genom fläkten till kupeen.
Är kollektorn sliten och lagerhållarna smälta så fastnar kolen, = motorn går tungt.
Det var bättre förr när olja var olja, kolhållare var av mässing, när kolens material inte slet ner kollektorn... när strömbrytare tålde den ström de skulle användas till... ja faktiskt, var vissa saker bättre förr.
Roysan
Har också en sådan flaska säkert 20 år gammal, ser fortfarande helt ok ut. Den var avsedd att smörja symaskiner som innehåller massor av glidlager och som inte skall torka ihop.Symaskinsolja, har en liten flaska stående, den är helt svart...och används ej, skall få göra en resa till återvinningen för kemi.
Dålig olja, billigast möjliga, sopor enligt mitt menande.
Roysan