• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem 12 volt försvinner när jag öppnar vattenkranen.

UPB775

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
38410
Medlemskap
2026
Dethleffs 650 T 2004 med EBL 99. Frugan fricampade, på natten försvann 12 volten, ingen belysning, ingen vattenpump fungerade men värmen fungerade på gasol så troligen fungerade pumpen till cirkulationen. Hon tryckte på 12 V knappen och fick 12 volt som försvann efter någon sekund när hon öppnade vatten kranen.
Jag sa åt henne att starta bilen och slå på 12 volten då fungerade allt utmärkt. Honom kollade vad batterimätaren stod på, drygt 13 volt. Jag tänkte direkt att det var fel på bodelsbatteriet. När hon kom hem tog jag ut batteriet som visaren grönt i titthålet, jag kopplade på en laddare som konstaterade att det var fulladdat. Ingen felkod på laddaren. Det kan möjligen vara kacitetsproblem men då brukar laddaren reagera. Några idéer?
 
Dethleffs 650 T 2004 med EBL 99. Frugan fricampade, på natten försvann 12 volten, ingen belysning, ingen vattenpump fungerade men värmen fungerade på gasol så troligen fungerade pumpen till cirkulationen. Hon tryckte på 12 V knappen och fick 12 volt som försvann efter någon sekund när hon öppnade vatten kranen.
Jag sa åt henne att starta bilen och slå på 12 volten då fungerade allt utmärkt. Honom kollade vad batterimätaren stod på, drygt 13 volt. Jag tänkte direkt att det var fel på bodelsbatteriet. När hon kom hem tog jag ut batteriet som visaren grönt i titthålet, jag kopplade på en laddare som konstaterade att det var fulladdat. Ingen felkod på laddaren. Det kan möjligen vara kacitetsproblem men då brukar laddaren reagera. Några idéer?
Att du har V men inga A.
1760946412455.webp
 
Mät direkt på polerna på batteriet. belasta sedan med tex en lampa och mät igen! skiljer det mer än några tiondels volt är batteriets inre resistans för hög = kass batteri. Är skillnaden liten så har du i stället en hög övergångsresistans i någon koppling. Oxiderade polskor eller annan dålig anslutning. Dvs en åtsnörpning som på bilden i förra inlägget.
 
Jo diagnosen är dåligt bobatteri man mäter när man har en belastning inkopplad.
Vad som händer med ett blybatteri är oftast att det sulfaterar dvs en stor del av den aktiva ytan är inte aktiv längre utan har fått en beläggning.
Vad man har då är att ett normalt batteri har en kapacitet på bara några få ah vilket gör att det laddar upp sej jättesnabbt och laddar ur sej lika fort.
Ska man ändå skaffa nytt batteri så är det lika bra att ta ett lipo de har ju blivit billigare ska bilen ställas in så kan man ju vänta till våren.
 
Det kan vara bra att göra mätningen på batteriet direkt i bodelen så man ser om det är batteriet eller ett elproblem, nån mäter på batteriet när det är obelastat sedan slår nån på olika delar av elen i bodelen, dyker spänningen på batteriet så är det troligtvis kasst, men om det bara går ner nån halv volt eller så trots att elen försvinner i bodelen så har man nog andra elproblem.
 
Tack för svaren, jag trodde också att det var på batteriet men....
Nu har testat batteriet med en batteri testare från Biltema.
13,35 volt 734A
Resistans 3,6 M Ohm
73% Kondition
100 % laddning
Bra batteri.
Det verkar inte vara fel på batteriet, Några andra förslag.

Jag ska montera batteri och testa igen.
 
Du verkar ha ett startbatteri som bobatteri, det gör att du bara kan använda max. 30% av dess Ah utan att allvarligt förkorta dess livslängd, detta gäller vid fulladdat batteri, vilket man inte alltid har.
Jag skulle nog börja tänka på att byta ut ditt bobatteri till ett som är avsett som bobatteri, då kan du nyttja kapaciteten ner till max. 50%, byter du till ett LiFePO4-batteri kan du nyttja 100% av batteriets kapacitet (Ah).

Du har ju bevisligen djupurladdat ditt batteri, får man då inte snarast igång laddning av batteriet så sker en oundviklig förkortning av dess hälsa genom s.k sulfatering.

I ditt fall så bör du inte urladda under 12,5V i vilospänning.

Det kan dock funka bra att campa med ett startbatteri som bobatteri ifall man har tillgång till extern 230V, så batteriet laddas under camping.
 
Tack för svaren, jag trodde också att det var på batteriet men....
Nu har testat batteriet med en batteri testare från Biltema.
13,35 volt 734A
Resistans 3,6 M Ohm
73% Kondition
100 % laddning
Bra batteri.
Det verkar inte vara fel på batteriet, Några andra förslag.

Jag ska montera batteri och testa igen.
De där mätarna är ganska bra på att kolla batteriets hälsa som startbatteri, men ger mindre info om hur det fungerar vid långsam urladdning som ett bodelsbatteri utsätts för.
 
Byt bodelsbatteri...PeterK har gett ett bra tips även om du inte kan utnyttja ett LFP batteri kapacitet till 100% så i alla fall till 90% vilket är betydligt bättre än något PB-batteri (bly) där kapaciteten är användbar till typiska 50%. Även en avsevärd viktbesparing med byte till LFP.
 
TS, har du kollat och rengjort polskorna till batteriet och andra kopplingar på vägen till EBL 99?? Både plus och minussidan! Om spänningen sjunker så mycket som du säger vid belastning, då har du mer 3,6 milliohm på vägen. Dvs en dålig anslutning någonstans! Tror jag!
 
Eftersom batteriet mäter bra så tror jag som göte att det är problem med anslutningarna, det blir billigare att kolla dom än köpa nytt blybatteri för ska du byta så kan du köpa billigt på amazon och kanske ta till ordentligt med en gång blir inte mycket dyrare.
 
Det är ett startbatteri från Biltema 80-21005 som var bodelsbatteriet.
Polskorna var helt rena. har inte kollat andra änden på anslutningarna ännu. Nu har jag hängt på en cirkulationspump som får gå en stund får vi se vad som händer. Har ni någon rekommendation på bodelsbatteri som fungerar med EBL 99 förutom blybatterier.
 
Först bör du nog konstaterar var elfelet är, batteriet eller bodels-elen och fixa det, finns alltid en risk för glappa anslutningar nånstans eller t.o.m. att vattenpumpen kärvar eller är kass.
 
Ett batteri med 3,6 M Ohm, (Mega Ohm) inre motstånd är det ganska (totalt) värdelöst, men kanske det skall vara m Ohm dvs milliohm, 0,001 Ohm.

Men har du testat med andra förbrukningskällor som drar ström från bodelsbatteriet?
Exvis lampor, taklampor, sänglampor, utelampa, etc.
De drar förstås mindre ström än vattenpumpen om de är LED, är de glödlampor så är det ju någon Amp.

En mätare som mäter ett batteris inre resistans, gör en belastning och mäter hur mycket spänningen sjunker, spänning före och efter belastning motsvarar som om det skulle finnas ett motstånd inne i batteriet. Det motståndet är inte ett fysiskt motstånd utan helt enkelt spänningsfall, man föreställer sig ett motstånd.
Batteriets inre resistans gör sig gällande vid startförsök då det ju går 100 tals Amp till startmotorn. Men vattenpumpen skall ju bara dra någon amp.

Dåliga kontakter, relän, strömbrytare och kablar kan ge stort spänningsfall.
En bov i dramat kanske är själva strömbrytaren för vattenpumpen, förmodligen finns en sådan på panelen, pumpen kan sen som sen starta av tryckvakt eller kontakt i kranen. Ibland finns automatsäkringar, som kan ge stort spänningsfall.

El panelen har förmodligen en krets som bryter om batterispänningen blir för låg, och är det ett spänningsfall på väg från bodelsbatteriet så sker ju detta. Ibland finns en röd LED som lyser vid underspänning.

Roysan
 
Tillbaka
Toppen