• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Min husbil känns ostadig och vinglig

Stano S1

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Österåker
HBK-Nr
42336
Medlemskap
2025
Jag har en Ducati Mc Louis 2024 modell MC 4 875. Under min första resa i Europa kände jag, oväntat, krängningar och ett ostadigt beteende vid, framför allt, omkörningar av långtradare på motorvägarna. Detta trots att jag endas låg i 90 till 100km i timmen. Under de senaste två hundra milen hem tänkte jag att jag måste ta kontakt med någon kunnig och upphängningen, fjädrar, krängningshämmare och kanske däck. Nu sitter det original från Fiat. jag kan tänka mig att det är av låg kvalitet.
Vad gör jag för att komma tillrätta med problemet. Hälsningar från medlem Staffan Nordstrand. Info@stano.se
 
Kontakta firman du köpte bilen av. Det är ett väl beprövat chassi på din Ducato. Den ska absolut inte vara ostadig. Kan inte heller tänka mig att det är dåliga däck på en nästan ny husbil. De flesta husbilar utrustas med stabila CP däck, särskilt framtagna för husbilar. Men det här ska firman/säljaren hjälpa dig med.
 
Det kan finnas många orsaker.
Men eftersom bilen är relativt ny så kan vi nog utesluta några.
Men tungt eller fellastat, fel däcktryck.
Jag kan rekommendera hjälpfjädring, gör stor skillnad.
Men kom det under resan så kan det vara något som gått sönder. Och något av det som jag redan nämnt.
 
Att husbilar är känsliga för de vindstötar som kan uppstå vid omkörning av/möte med höga fordon, som bussar och långtradare, är alls inte ovanligt. Hjälpluftfjädring på bakaxeln brukar, som Olof G redan skrivit, göra problemet mindre.

Pålle
 
Jag har en Ducati Mc Louis 2024 modell MC 4 875. Under min första resa i Europa kände jag, oväntat, krängningar och ett ostadigt beteende vid, framför allt, omkörningar av långtradare på motorvägarna. Detta trots att jag endas låg i 90 till 100km i timmen. Under de senaste två hundra milen hem tänkte jag att jag måste ta kontakt med någon kunnig och upphängningen, fjädrar, krängningshämmare och kanske däck. Nu sitter det original från Fiat. jag kan tänka mig att det är av låg kvalitet.
Vad gör jag för att komma tillrätta med problemet. Hälsningar från medlem Staffan Nordstrand. Info@stano.se
Hur van är du att köra husbil? Om man jämför med en personbil rör ju en husbil sig betydligt mera i situationer med mycket vind som vid omkörning eller möten med lastbilar och bussar, men även vid kraftig sidvind. Det kan ju kännas lite osäkert om man är ovan.
Det bästa är förmodligen att låta någon som är van vid husbilar provköra din bil först.
 
Senast ändrad:
Själv har jag sedan länge kört med hjälp-luftfjädring på bakaxeln och det gör ju sitt till.
Men nu ganska nyligen bytte jag även till helt kompletta (förstärkta) fjäderpaket fram
Inget jag skulle gjort egentligen, om nu inte en av stötdämparna visade sig börjat läcka olja...
Då tyckte jag, att det kunde vara skäligt, att samtidigt investera i lite bättre komfort.

Ett tips kan vara att kontakta Lasta Tungt i Enköping som specialiserat sig på bl.a fjädringskomfort.
De är mycket trevliga att ha att göra med och man får hjälp att välja rätt utrustning till husbilen.
Jag är helnöjd med den hjälp jag fick av Magnus.

Gjorde det någon egentlig skillnad i stabilitet?
Ja, enligt min subjektiva bedömning tycker jag, att husbilen nu känns märkbart stadigare på vägen.
Blev också c:a 3-4 cm högre i framvagnen.

Men smakar det, så kostar det ju förstås. Det enda jag ångrar är, att jag inte lämnade bort jobbet.
Det här fixar dom lätt på några timmar i Enköping för en mycket skälig ersättning, inkl hjulinställning.
För egen del blev det istället... mycket slit för så lite ull, sa kärringen, som klippte grisen...

Vilken tur, att jag beställt kompletta fjäderbenspaket, det underlättade verkligen.
Hade aldrig lyckats komprimera dessa fjädrar på egen hand, utan riktig verkstadsutrustning.
 
Upplevde samma problem med vår husbil, en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014. Monterade Alko hjälpluftfjäding i bak och fick en mycket stabilare husbil, speciellt vid omkörning av långtradare och kraftig sidvind. Nu kan jag, även om jag inte gör det, släppa ratten vid omkörningar utan att bilen kränger.
 
Jah har en MC4 från 2021 och jag har monterat hjälpfjädring bak från Lasta Tungt i Enköping.
Det blev en helt annan bil efter det, det bästa jag gjort kan jag säga.
Värt varenda öre helt enkelt. Rekomenderas starkt.
Tidigare gick bilen nästan alltid på genomslags gummit. Så är det inte nu.
Lasta Tungt var väldigt hjälpsamma med att välja och leverera vald option, monterade dock själv och det är inga problem om man har vana från att jobba med bilar och har tillgång till några bra domkrafter.
/Kjell
 
En sak att tänka på om du funderar på hjälpluftfjäding är att de kanske inte går så bra ihop med hydrauliska stödben. Jag fick i alla fall rekommendationen att inte montera hjälpluftfjäding i kombination med hydrauliska stödben. Orsaken är att hjulen blir hängande i fjädringen när bilen lyfts av stödbenen och det gillar inte luftbälgen i fjädingen som då blir utsträckt. Om jag skulle använda stödben var rekommendationen att först släppa ur luften ur bälgarna. Då jag har hjälpluftfjädring utan kompressor lät det som ett alltför jobbigt alternativ. Detta kanske bara gäller Alko Airtop men kan ju vara idé att kolla innan eventuellt köp.
 
Jag har en Hobby Premium 2020, på ett Ducatochassi 2019. 3.5 ton. Standard Fiat husbilschassi. Hade tidigare en liknande LMC, fast på Alkochassi. Visst var LMC:n något stabilare och väldigt mycket lägre, men gick också stötigare, särskilt vid sämre vägar. Jag känner inte igen beskrivningarna att dagens Fiatchassi skulle upplevas instabilt. Visst får man olika vindtryck vid omkärning av lastbil, men det beror till stor del på det vindfång som plötsligt uppstår efter att varit i lä av den man kör om. Är det det som upplevs som instabilt? Gör verkligen luftfjädringen bak så stort underverk i den situationen? Jag skulle inte vilja byta tillbaka till Alkochassit! Jag upplever min husbil stabil. Visst får jag parera vinden, men för mig ligger det lite i sakens natur.
 
Åkte vid ett tillfälle tillsammans med en annan husbil, en helintegrerad Carthago med boggie. Vi åkte i mycket kraftig sidvind. När vi kom fram sa föraren av Carthagon, som är en mycket van lastbilschaufför, att det tidvis känts mycket obehagligt att köra bilen i den starka sidvinden. Visst märkte vi att det blåste, men vi hade inga som helst problem med vinden.
 
Tack till er alla, min tro nu är att jag tar kontakt med, exempelvis, lasta Tungt i Enköping. Detta är min tredje husbil. Jag har varit utan de senaste fem åren och nog glömt lite hur det var. Det är så klart inga tekniska fel på upphängningar och fjädrar. Men jag tror att tillverkare sparar så mycket som möjligt och då snikar något.
 
Tillbaka
Toppen