• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Problem Fiat ducato

Clemman

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Enköping
HBK-Nr
44206
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har blivit frustrerad på min husbil.
Lämnat in bilen för kamremsbyte samt att kopplingspedalen gick i botten. Bärgad till verkstad. Byte av kopplings cylinder och slavsylder. När man hämtar bilen är bilbatteriet tomt. Vi får starta med boster. Köpte nytt batteri fast det bara va 2 år gammalt. Frid och fröjd tänkte jag. Åker till norra Finland men vad händer bil skrället dör. Bärgad till Fiat i Sundsvall står ett par dagar på verkstads parkeringen. Upps bilen startar in på verkstan hittar inga fel. Åker vidare stannar igen ovan Örnsköldsvik. Bärgad till Umeå. Bytte bränsle filter. Åker vidare kommer 70 mil innan jag svänger av och ska tanka. Startar inte, står då ivägen på macken. Lägger i 1 ans växel och ska flytta bilen på det viset hoppar igång. Vi åker ca 2mi di vi ska vi ska.
Vi är där 3 vevkor startar bilen var 3e dag får gå 30min funkar har i medel i tanken ifall det skulle vara nåt med det. Troll i bilen tänker jag. Resan hem va inte kul. Vi tänker så att vi stänger inte av bilen utan tankar med bilen på och kör ca 70 mil till Umeå dom va bra på denna verkstan. Såver över utanför verkstan på natten. Bilen startar på morgonen och tänker vi åker vidare. Kommer till Sundsvall över bron stannar bilen rullar ner för bron ställer oss vid sidan och funderar. Nä vill inte in till den Fiat verkstan, vi avvaktar ca 20 min. Testar bilen startar åker ner till Söderhamn allt ok. Mellan Söderhamn och Gävle stannar bilen 3ggr på enkel fil och blockerar trafiken pust jobbigt glider ner i kanten så trafiken kommer förbi. Vi väntar ett tag jag är nu väldigt frustrerad. Bilen startar kommer ner till Uppsala med några stopp bättre väg att stanna på. Stannar igen mellan Uppsala och Enköping på enkel fil igen. Jag kokar. Kommer nästan hem till Enköping men 3km hemmifrån går det inte längre. Grannen bogserade hem oss.
Bärgar den till verkstan. Dom grottade ner sig i bilen och hittade att det va ett relä till bränsle systemet. Fixat frid och fröjd igen. Vi testar bilen till Sandviken funkade bra man blir glad av att felet är avklarat. När vi åker hem så kommer lampan motorfel tryckgivare partikelfilter och det problemet lever vi med byter givare vargen säsong sen den va ny. Men nu gick motorn ner i varv. Vi tog oss hemma iallafall nu har jag bytt givare och felet kommer bara till baka. Gått igenom alla jord kablar satt dit nya från batteri till kaross och motor och kaross. Men felen dyker upp ändå. Har så jag kan släcka koder. Alla kontakter är genomgångna upp smorda med kontakt spray. Idag ledsnade jag och vill veta om ni därute har nåt mer jag kan fixa själv. Har lagt ut över 50 000kr på bilen i sommras.
Är så himla trött på bilen och ingen vet vad det kan vara för fel.
Fiat Ducato 2012 130 multi jet 9500mil ska dom inte hålla längre.
Funderar tändstickor,
 
Har du tittat på vacumslangar? Hade problem i sommar med tomgång på min . Hittade två spruckna vacumslangar. Efter byte problemet löst. Är det svårt att hitta speciellt på helintegrerad så skruva bort balken över kylen och luftfilter.
 
Hej!
Jag har blivit frustrerad på min husbil.
Lämnat in bilen för kamremsbyte samt att kopplingspedalen gick i botten. Bärgad till verkstad. Byte av kopplings cylinder och slavsylder. När man hämtar bilen är bilbatteriet tomt. Vi får starta med boster. Köpte nytt batteri fast det bara va 2 år gammalt. Frid och fröjd tänkte jag. Åker till norra Finland men vad händer bil skrället dör. Bärgad till Fiat i Sundsvall står ett par dagar på verkstads parkeringen. Upps bilen startar in på verkstan hittar inga fel. Åker vidare stannar igen ovan Örnsköldsvik. Bärgad till Umeå. Bytte bränsle filter. Åker vidare kommer 70 mil innan jag svänger av och ska tanka. Startar inte, står då ivägen på macken. Lägger i 1 ans växel och ska flytta bilen på det viset hoppar igång. Vi åker ca 2mi di vi ska vi ska.
Vi är där 3 vevkor startar bilen var 3e dag får gå 30min funkar har i medel i tanken ifall det skulle vara nåt med det. Troll i bilen tänker jag. Resan hem va inte kul. Vi tänker så att vi stänger inte av bilen utan tankar med bilen på och kör ca 70 mil till Umeå dom va bra på denna verkstan. Såver över utanför verkstan på natten. Bilen startar på morgonen och tänker vi åker vidare. Kommer till Sundsvall över bron stannar bilen rullar ner för bron ställer oss vid sidan och funderar. Nä vill inte in till den Fiat verkstan, vi avvaktar ca 20 min. Testar bilen startar åker ner till Söderhamn allt ok. Mellan Söderhamn och Gävle stannar bilen 3ggr på enkel fil och blockerar trafiken pust jobbigt glider ner i kanten så trafiken kommer förbi. Vi väntar ett tag jag är nu väldigt frustrerad. Bilen startar kommer ner till Uppsala med några stopp bättre väg att stanna på. Stannar igen mellan Uppsala och Enköping på enkel fil igen. Jag kokar. Kommer nästan hem till Enköping men 3km hemmifrån går det inte längre. Grannen bogserade hem oss.
Bärgar den till verkstan. Dom grottade ner sig i bilen och hittade att det va ett relä till bränsle systemet. Fixat frid och fröjd igen. Vi testar bilen till Sandviken funkade bra man blir glad av att felet är avklarat. När vi åker hem så kommer lampan motorfel tryckgivare partikelfilter och det problemet lever vi med byter givare vargen säsong sen den va ny. Men nu gick motorn ner i varv. Vi tog oss hemma iallafall nu har jag bytt givare och felet kommer bara till baka. Gått igenom alla jord kablar satt dit nya från batteri till kaross och motor och kaross. Men felen dyker upp ändå. Har så jag kan släcka koder. Alla kontakter är genomgångna upp smorda med kontakt spray. Idag ledsnade jag och vill veta om ni därute har nåt mer jag kan fixa själv. Har lagt ut över 50 000kr på bilen i sommras.
Är så himla trött på bilen och ingen vet vad det kan vara för fel.
Fiat Ducato 2012 130 multi jet 9500mil ska dom inte hålla längre.
Funderar tändstickor,
Det låter som det är bränslepumpen i tanken som inte vill hänga med riktigt.
Jag har haft samma problem med en av mina bilar.
 
Hej!
Jag har blivit frustrerad på min husbil.
Lämnat in bilen för kamremsbyte samt att kopplingspedalen gick i botten. Bärgad till verkstad. Byte av kopplings cylinder och slavsylder. När man hämtar bilen är bilbatteriet tomt. Vi får starta med boster. Köpte nytt batteri fast det bara va 2 år gammalt. Frid och fröjd tänkte jag. Åker till norra Finland men vad händer bil skrället dör. Bärgad till Fiat i Sundsvall står ett par dagar på verkstads parkeringen. Upps bilen startar in på verkstan hittar inga fel. Åker vidare stannar igen ovan Örnsköldsvik. Bärgad till Umeå. Bytte bränsle filter. Åker vidare kommer 70 mil innan jag svänger av och ska tanka. Startar inte, står då ivägen på macken. Lägger i 1 ans växel och ska flytta bilen på det viset hoppar igång. Vi åker ca 2mi di vi ska vi ska.
Vi är där 3 vevkor startar bilen var 3e dag får gå 30min funkar har i medel i tanken ifall det skulle vara nåt med det. Troll i bilen tänker jag. Resan hem va inte kul. Vi tänker så att vi stänger inte av bilen utan tankar med bilen på och kör ca 70 mil till Umeå dom va bra på denna verkstan. Såver över utanför verkstan på natten. Bilen startar på morgonen och tänker vi åker vidare. Kommer till Sundsvall över bron stannar bilen rullar ner för bron ställer oss vid sidan och funderar. Nä vill inte in till den Fiat verkstan, vi avvaktar ca 20 min. Testar bilen startar åker ner till Söderhamn allt ok. Mellan Söderhamn och Gävle stannar bilen 3ggr på enkel fil och blockerar trafiken pust jobbigt glider ner i kanten så trafiken kommer förbi. Vi väntar ett tag jag är nu väldigt frustrerad. Bilen startar kommer ner till Uppsala med några stopp bättre väg att stanna på. Stannar igen mellan Uppsala och Enköping på enkel fil igen. Jag kokar. Kommer nästan hem till Enköping men 3km hemmifrån går det inte längre. Grannen bogserade hem oss.
Bärgar den till verkstan. Dom grottade ner sig i bilen och hittade att det va ett relä till bränsle systemet. Fixat frid och fröjd igen. Vi testar bilen till Sandviken funkade bra man blir glad av att felet är avklarat. När vi åker hem så kommer lampan motorfel tryckgivare partikelfilter och det problemet lever vi med byter givare vargen säsong sen den va ny. Men nu gick motorn ner i varv. Vi tog oss hemma iallafall nu har jag bytt givare och felet kommer bara till baka. Gått igenom alla jord kablar satt dit nya från batteri till kaross och motor och kaross. Men felen dyker upp ändå. Har så jag kan släcka koder. Alla kontakter är genomgångna upp smorda med kontakt spray. Idag ledsnade jag och vill veta om ni därute har nåt mer jag kan fixa själv. Har lagt ut över 50 000kr på bilen i sommras.
Är så himla trött på bilen och ingen vet vad det kan vara för fel.
Fiat Ducato 2012 130 multi jet 9500mil ska dom inte hålla längre.
Funderar tändstickor,
Jag hade ett konstigt fel motor lampan tändes rätt som det var och bilen gick ner i hjälp läget, hade den på många verkstäder och bytte den ena efter den andra, till en stor kostnad, men en dag så fick jag för mig att titta till batteriet (som jag också hade bytt) och upptäckte att plus polen såg konstig ut lyfte upp den och fick se att det hade smält under den, bytte den och vips så har den fungerat utmärkt efter det, kan vara så med din!
 
Har haft liknande fel. Verkstaden kunde inte lösa det. Jag tog isär ECU och hittade då att elektroniken var halvfull med vit tätningsmassa.
Troligen blev den för varm men sedan den kallnat, gick det att köra några timmar till. Bytte ECU och inga mer problem.

20240807_154752_resized.jpg
 
Tillbaka
Toppen