• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för A7!

RocDoc

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2026
Precis hemkommen efter en rundtur på kontinenten,väg A7 efter Hamburg c:a 50 mil är i uruselt skick.
Har kört runt i bla. gamla Östtyskland i över 30 år och det här var bottenrekord.
Försök att planera alternativ rutt om ni är på väg neråt.
Som vanligt många vägarbeten över hela Tyskland,men inga stopp utan man rullar på i 80 km/h helt okej.
 
Hade tänkt köra A7 som omväxling till 1 som jag kört 10 gånger, men får väl ställa in det.
Verkar som tyskland aldrig kommer ifatt med vägbyggena utan att det går bakåt. När man kör förbi vägbyggen så är det en massa varningar och begränsningar men sällan att man ser någon arbeta på vägen??
 
Vi hälsade på släktingar i Liechtenstein och dom menade att Tysklands ekonomi var riktigt dålig just nu.
Hemresan körde vi genom östra Tyskland blandat Autobahn och mindre vägar,där var det helt okej trots alla vägarbeten.
 
Tänk så olika det kan upplevas. Vi körde till Italien i Juli längst A7 på vägen ner och för omväxling tog vi Östra vägen hem (A1) som många säger är bättre. Vi tyckte den vägen var sämre än A7. Så man skall nog testa själv.
 
Ja..det här nog inte riktigt så enkelt att svara på..jag har kört båda! Jag tycker att det varierar..sen beror det också på vart man är på väg.
Men östra ? ? ?
 
Gävletrakten har fina vägar, klimatet är varierat och omväxlande som vi svenskar gillar, res vidare norrut och du får kanske uppleva medelhavsteperatur , möjligen än engångsföretelse, men man undrar vart är vi på väg.
 
Vi chansade på A1 söderut,det var fel beslut, 5 km tog 4 timmar norr Hamburg, pga. vägarbeten, vi brukar normalt unvika A1 kör A7eller A9 trots längre väg
 
Jag undviker hamburg kör på 1 mot lubeck sen vänder jag norrut . Men kommer jag norrifrån blir gps tokig och skickar mej till alla möjliga småvägar och byar. Vet inte varför det händer men ska byta gps.
 
Vi har som målsättning att passera Hamburg på en söndag! Inga lastbilar och inga vägarbeten. Klockrent i båda ruktningar!
ja om inte autobahn är stängt. grrrr vi tänkte åka i oktober o se på fan då har dom stängt tunnelen fre - mån
så det blir att simma över elbe med bilen på ryggen eller köra in i hamburg o ta bron vid frihamnen
 
Senast ändrad:
jag vet inte hur dom tänker båda öst o väst runt hamburg är stora bygg arbetsplatser
o A1 är väl stängt med umleitung fram till jul i båda riktningar
det började redan i februari. där har jag oxå ståt i kö
 
Brokollapsen i Genova 2018 har triggat inspektioner i flera länder. Tyskland, Schweiz, Österrike m.fl. En följd är ju Brenner motorvägen.
i Tyskland uppskattas att man har ca 16.000 broar som behöver renoveras. Kanske inte så konstigt med alla lastbilar och där en del säkert är väsentligt tyngre än när broarna byggdes.

Så ja - det kommer att ta tid att köra i Tyskland i många år framöver.
 
Brokollapsen i Genova 2018 har triggat inspektioner i flera länder. Tyskland, Schweiz, Österrike m.fl. En följd är ju Brenner motorvägen.
i Tyskland uppskattas att man har ca 16.000 broar som behöver renoveras. Kanske inte så konstigt med alla lastbilar och där en del säkert är väsentligt tyngre än när broarna byggdes.

Så ja - det kommer att ta tid att köra i Tyskland i många år framöver.
men runt hamburg är ju inte renovering men nybygge
 
Brokollapsen i Genova 2018 har triggat inspektioner i flera länder. Tyskland, Schweiz, Österrike m.fl. En följd är ju Brenner motorvägen.
i Tyskland uppskattas att man har ca 16.000 broar som behöver renoveras. Kanske inte så konstigt med alla lastbilar och där en del säkert är väsentligt tyngre än när broarna byggdes.

Så ja - det kommer att ta tid att köra i Tyskland i många år framöver.

Det är precis detta det handlar om... men detta var före olyckan i Genua...( där jag varit några dagar tidigare) jag pratade med en tysk för flera år sedan som just sa att Tyskland har väldigt många broar som börjar bli gamla och behöver bytas ut o renoveras.
 
Tillbaka
Toppen