• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När/hur byta styrservoolja (Ducato II 244 2.3 JTD från 2005)?

annerborn

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
38536
Medlemskap
2025
Hej!

Jag misstänker att det kanske är dags att byta styrservoolja på min Ducato II 244 2.3 JTD från 2005. Jag har inte gjort det någon gång under de två åren jag ägt bilen och jag ser inga kvitton från föregående ägare på när de skulle vara gjort senast.

1. Bör detta göras vid med jämna mellanrum, eller först när man märker att det behövs (och hur upptäcker man det i så fall)? Jag har inte sett några rekommenderade bytesintervaller någonstans, men chatGPT påstår att den ska bytas var 5e år eller var 5000e kilometer.

2. Hur går jag till väga för att byta? Jag hittade nedanstående beskrivning och det verkar ju väldigt enkelt (om man väl kan åla sig in under bilen och komma åt).

/ Nicke

Screenshot 2025-09-18 at 11.24.46.png
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.356
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har inte sett några rekommenderade bytesintervaller någonstans, men chatGPT påstår att den ska bytas var 5e år eller var 5000e kilometer.

Först, lita aldrig på att AI ger dig rätt svar.:aja:
Att byta servoolja var 500e mil är så skrattretande att jag knapp håller mig kvar i stolen.....

Om det inte står i ditt servicehäfte att servooljan skall bytas, byt den inte.
Servooljan lever ett bekvämt liv, den slits inte. Undantaget naturligtvis om systemet varit öppnat för komponentbyte eller liknande.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.195
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!

Jag misstänker att det kanske är dags att byta styrservoolja på min Ducato II 244 2.3 JTD från 2005. Jag har inte gjort det någon gång under de två åren jag ägt bilen och jag ser inga kvitton från föregående ägare på när de skulle vara gjort senast.

1. Bör detta göras vid med jämna mellanrum, eller först när man märker att det behövs (och hur upptäcker man det i så fall)? Jag har inte sett några rekommenderade bytesintervaller någonstans, men chatGPT påstår att den ska bytas var 5e år eller var 5000e kilometer.

2. Hur går jag till väga för att byta? Jag hittade nedanstående beskrivning och det verkar ju väldigt enkelt (om man väl kan åla sig in under bilen och komma åt).

/ Nicke

Visa bilaga 241427
Min bil är ju väldigt gammal -96 så jag tyckte att det kanske kan vara läge på att byta lite servoolja, om inte annat för att vara snäll mot packningarna? Men jag har gjort delbyten, sugit ur behållaren vid vanliga oljebytena och fyllt på med ny olja, hittills tre gånger.
Naturligtvis lite fusk men tänkte det kommer i varje fall lite ny mjukgörare till tätningarna, och färgen i behållaren har ljusnat en del, så någon nytta lär det väl göra på lite sikt! :wideeyed:
 

Henrikss

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2025
Jag tycker det är en god idé att byta.
Att det inte är med i serviceplanen är nog så enkelt att en transportbil inte var planerad att bli så gammal.
Så byte av växellådsolja samt servoolja är nog inte fel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.367
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Enklast om du vill byta enkelt men kanske vill få i lite mer ny olja än Montreal, men ändå slippa att lossa på saker som kan krångla är nog att suga ur all olja ur behållaren, hälla på ny, och sedan köra någon vecka, kanske i stadstrafik runt många hörn och rattvridningar och sedan suga ur behållaren en gång till och hälla på ny olja igen ( behållarna brukar inte vara så stora).
Då har du nog bytt ut det mesta till ny olja, och med tanke på hur många bilar som inte får ny servo olja så ligger du säkert bra till med två täta byten.

M.v.h JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.367
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har flera gånger fått stopp på styrservoläckage från p-boxar med Omega's 917-tillsats, rena mumman för hårdnade tätningar
Ja, det fungerar ju faktiskt jättebra många gånger på olika saker, om inte annat så kan det vara en tillfällig lösning ett tag på dyra maskiner och liknande som inte får stå still på industrier (förrän semestertider eller dyl).
På ett ställe som man verkligen brukar ha nytta av det är faktiskt för att hålla tätningar m.m. i just servostyrningar i bra och mjukt skick väldigt länge. T.o.m. en förebyggande liten skvätt innan det börjar läcka och bråka på äldre bilar.
Det som är viktigt och man skall varna för är att inte hälla i mer än vad som rek. "för säkerhets skull" för då kan tätningar t.o.m. bli svampiga och läcka därför.
I koncentrerad form skall det bara i några procent typ 3 för att täta ett läckage och ännu mindre för förebyggande.
Jag tror att en flaska på Biltema med tätning redan utblandad med olja just till sevostyrningar funkar helt ok. faktiskt (Artnr. 36-638).
För en liiiten flaska med koncentrat är det nästan guldpris på och det lönar sig då massor att köpa en hel liter.... men då får man ta med det i testamentet.
RedLine har också tätningsmedel av samma typ skall väl nämnas för rättvisans skull, de kallar den SealSaver.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

annerborn

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
38536
Medlemskap
2025
Jag var inne under bilen och kollade nu. Det är nog inte så svårt att lossa slangklämman och dra loss slangen såsom verkstadsmanualen beskrev MEN det var lite trångt under så jag misstänker att det inte skulle vara lätt att fånga upp all vätskan...

...så istället gjorde jag som Montreal och JANKRO var inne på och sög ur vätskan ur behållaren (ca 4-5 dl av den totala mängden på 1,3 liter) och fyllde på med ny. Efter att ha kört en bit såg vätskan i behållaren klarare ut än innan bytet (dock inte riktigt så klar som den nya vätskan jag fyllde på med). Det blir nog att upprepa proceduren. Kanske får det bli en del av den årliga rutinen med oljebyte å sånt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.195
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Enklast om du vill byta enkelt men kanske vill få i lite mer ny olja än Montreal, men ändå slippa att lossa på saker som kan krångla är nog att suga ur all olja ur behållaren, hälla på ny, och sedan köra någon vecka, kanske i stadstrafik runt många hörn och rattvridningar och sedan suga ur behållaren en gång till och hälla på ny olja igen ( behållarna brukar inte vara så stora).
Då har du nog bytt ut det mesta till ny olja, och med tanke på hur många bilar som inte får ny servo olja så ligger du säkert bra till med två täta byten.

M.v.h JANKRO.
Hej, en liten fundering, jag hänger inte riktigt med på hur det blir mera olja bytt, med två byten i behällaren tätt ihop, än med tre byten med längre tidsavstånd?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.367
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en liten fundering, jag hänger inte riktigt med på hur det blir mera olja bytt, med två byten i behällaren tätt ihop, än med tre byten med längre tidsavstånd?
Nja, jag menade ju mera bytt på en gång om det var jättelänge sedan den byttes eller kanske aldrig blivit bytt, och då få mycket utbytt på en service även om det ev. tar ett par dagar. Tömmer man burken på gammal olja och fyller den full och blandar den nya med ...kanske hälften gammal kvar (vet ej), blandning typ 1 del gammal och 1 del ny olja. Gör man om det så borde det bli 1 gammal och 2 ny olja. Om man gör det t.o.m. en gång till och fyller ev. på med Biltema's färdiga servoolja med Omega och slutfyller upp med vanlig servoolja så borde man bara ha ca. 1 del gammal och ca. 4 delar ny olja i hela systemet.
Räknesättet stämmer inte riktigt i procent men ungefär och då har man ju bytt det mesta av oljan "på en gång" till ny olja i systemet även om man måste köra och styra lite mellan bytena.
Du har ju bytt lika mycket efter två / tre byten men det kan ta flera år?? innan du har skiftat lika mycket olja. Men det duger säkert när man börjat så och håller på vartefter, jag brukar inte göra mer än så heller ibland, och faktiskt en liten skvätt Omega också.
Själva servooljan håller sig säkert länge, lite skräp i den kanske, men inga rester av förbränning och sådant som förstör motoroljan, men mer som växellådsoljan som också klarar sig länge.

Såg nu att annerborn's byte blev lite mindre än hälften men.........

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen