• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Ladda Pb startbatteri och LiFe bodelsbatteri med generatorn

Lammat

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Jag har blybatteri som startbatteri och en direktkoppling från startbatteriets pluspol, via en VIctron Cyrix-cx skiljerelä, till bodelsbatteriets pluspol.
Har nu tänkt att införskaffa LiFePo4-batteri till bodelen.
Bilen har ingen EBL då det är en äldre Kabe. Cyrixen bryter mellan batterierna när den inte känner av laddning och öppnar när den känner av laddning, oavsett från vilket håll den kommer. Laddaren är idag en original Mascot på 25A endast avsedd för blöta blybatterier.
Om jag nu byter laddare till en Lithiumladdare (230V) lämplig för 100-200Ah-batteri, kan jag då låta Cyrixen öppna fram till blybatteriet med tanke på att spänningen egentligen kommer att vara för hög för blybatteriet.
Är det någon som har en liknande konfiguration, och i så fall, hur har ni löst detta? Eller kanske någon med kunskaper i ämnet kan råda mig hur jag skall gå tillväga för att lösa ett eventuellt problem.
MVH Ulf Engström
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
1.142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Till Kaben vi hade satte jag ett Victron DC-DC 30A modul emellan startbatteri/generator och bodelsbatteriet som var en Victron 150Ah LiFePo. Cyrixen hade jag emellan 230V laddaren och batteriet. 230V laddaren var en "Kabe standard" Dometic 25A som jag hade i AGM läget.
 

Lammat

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Nu är det klart! Hittade ett paket innehållande 2x125A LFP-batterier, Victron 30A DC/DC-laddare, Victron 30A 230-laddare och Victron Smart Shunt på Erlandssons Brygga. Pris: 13.990kr.
DC/DC-laddaren funkar även som batteriseparator mellan bo- och bildel vilket jag inte hade en aning om. Installerade det hela vilket tog ungefär en dag då jag fick bygga om lite för att få plats med dubbla batterier. Jag hade redan tidigare dragit 25m2 kabel mellan bil och bodel vilket sparade lite tid. Full koll på systemet har man via Bluetooth.
Nu blir det hårdtestning av grejorna på årsmötet i Karlstad. //Uffe
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2026
Nu är det klart! Hittade ett paket innehållande 2x125A LFP-batterier, Victron 30A DC/DC-laddare, Victron 30A 230-laddare och Victron Smart Shunt på Erlandssons Brygga. Pris: 13.990kr.
DC/DC-laddaren funkar även som batteriseparator mellan bo- och bildel vilket jag inte hade en aning om. Installerade det hela vilket tog ungefär en dag då jag fick bygga om lite för att få plats med dubbla batterier. Jag hade redan tidigare dragit 25m2 kabel mellan bil och bodel vilket sparade lite tid. Full koll på systemet har man via Bluetooth.
Nu blir det hårdtestning av grejorna på årsmötet i Karlstad. //Uffe
Intressant Lammat! Om du separerar batterierna med DC-DC laddaren hur får du då laddning av startbatteriet när du t ex står några dagar på en camping eller ställplats? Jag ser två lösningar: 1. en särskild liten 230 laddare till startbatteriet som kopplas in manuellt när det behövs. 2. ett växlande relä som vid stillastående motor är slutet och förbinder start och bodelsbatteri via ordinarie skiljerelä över DC-DC laddaren och när motorn går öppnas av D+.
Detta växlande relä behöver inte vara särskilt kraftfullt då det bara skall hantera den relativt svaga underhållsladdningen av startbatteriet. Jag förutsätter att ordinarie skiljerelä förbinder start- och bodelsbatterier via äkta eller simulerad D+, eller på något annat sätt, när ordinarie 230-laddare är igång.
DC-DC laddare är bra eftersom den samtidigt begränsar laddningströmmen från generatorn som när du har LFP batterier annars skulle gå fullt länge, vilket den normalt inte är dimensionerad för. Vattenkylda generatorer är dyra och svåra att eftermontera! Dessutom är ordinarie skiljerelä sannolikt inte heller dimensionerat för de starka strömmar som LFP batterier 'suger i sig' . Om man dessutom har solceller som man vill också skall ladda startbatteriet får man tänka till litet extra. Det finns solcellsregulatorer som kan ladda ett LFP batteri och samtidigt ge litet laddning till ett startbatteri (bly)!
Särskilt intressant tycker jag det är att få veta hur ordinarie skiljerelä styrs. Om det är via en äkta D+ signal är saken klar men hur kan en s k simulerad D+ signal vara skapad, något annat sätt än att bara känna av spänningarna och sluta sig till om laddning pågår? Någon som vet?
Victron Cyrix-cx skiljerelä som du har känner av spänningarna och klarar nog strömstyrkan men löser inte problemet om du har separerat batterierna med DC-DC laddaren. Se ovan.
Någon som har synpunkter på det hela? Jag är särskilt intresserad av hur ett CBE SBB-100 skiljerelä fungerar.
Mvh Claes
 
F

F.d. 65825

Guest
Intressant Lammat! Om du separerar batterierna med DC-DC laddaren hur får du då laddning av startbatteriet när du t ex står några dagar på en camping eller ställplats? Jag ser två lösningar: 1. en särskild liten 230 laddare till startbatteriet som kopplas in manuellt när det behövs. 2. ett växlande relä som vid stillastående motor är slutet och förbinder start och bodelsbatteri via ordinarie skiljerelä över DC-DC laddaren och när motorn går öppnas av D+.
Detta växlande relä behöver inte vara särskilt kraftfullt då det bara skall hantera den relativt svaga underhållsladdningen av startbatteriet. Jag förutsätter att ordinarie skiljerelä förbinder start- och bodelsbatterier via äkta eller simulerad D+, eller på något annat sätt, när ordinarie 230-laddare är igång.
DC-DC laddare är bra eftersom den samtidigt begränsar laddningströmmen från generatorn som när du har LFP batterier annars skulle gå fullt länge, vilket den normalt inte är dimensionerad för. Vattenkylda generatorer är dyra och svåra att eftermontera! Dessutom är ordinarie skiljerelä sannolikt inte heller dimensionerat för de starka strömmar som LFP batterier 'suger i sig' . Om man dessutom har solceller som man vill också skall ladda startbatteriet får man tänka till litet extra. Det finns solcellsregulatorer som kan ladda ett LFP batteri och samtidigt ge litet laddning till ett startbatteri (bly)!
Särskilt intressant tycker jag det är att få veta hur ordinarie skiljerelä styrs. Om det är via en äkta D+ signal är saken klar men hur kan en s k simulerad D+ signal vara skapad, något annat sätt än att bara känna av spänningarna och sluta sig till om laddning pågår? Någon som vet?
Victron Cyrix-cx skiljerelä som du har känner av spänningarna och klarar nog strömstyrkan men löser inte problemet om du har separerat batterierna med DC-DC laddaren. Se ovan.
Någon som har synpunkter på det hela? Jag är särskilt intresserad av hur ett CBE SBB-100 skiljerelä fungerar.
Mvh Claes
Jag har ingen underhållsladdning av bilbatteriet när jag fricampar och det gör jag 100% av tiden, ska man behöva ladda det när man står några dagar så är det nog dags att byta till ett nytt.
 

Lammat

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Cyrix:en är numera bortkopplad och antagandet att det krävs en separat laddare till bildelen är korrekt. Problemet är i första hand att blybatterier inte tål att laddas med en laddare avsedd för litiumbatterier. Blybatteriet kommer antingen att koka eller få en betydligt kortare livslängd. Mitt motto är också ”Keep it simple!” Fler skiljerelän och kopplingar hit och dit innebär fler felkällor och fler möjligheter att det nånstans strular.
I övrigt håller jag med Jari.T! Vår husbil nyttjas till och från även vintertid och vi har aldrig haft problem med startbatteriet trots att vi inte kopplar ur batteriet när vi står still längre perioder.
I sammanhanget kan jag nämna att Cyrix har funktionen att koppla ihop bil och bodel 30 sek. på begäran. Det är dock inte en bra idé då mina LFP-batterier inte mår bra av att leverera 6-700A som startström. //Uffe
 

mJ60

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
38251
Medlemskap
2026
Cyrix:en är numera bortkopplad och antagandet att det krävs en separat laddare till bildelen är korrekt. Problemet är i första hand att blybatterier inte tål att laddas med en laddare avsedd för litiumbatterier. Blybatteriet kommer antingen att koka eller få en betydligt kortare livslängd. Mitt motto är också ”Keep it simple!” Fler skiljerelän och kopplingar hit och dit innebär fler felkällor och fler möjligheter att det nånstans strular.
I övrigt håller jag med Jari.T! Vår husbil nyttjas till och från även vintertid och vi har aldrig haft problem med startbatteriet trots att vi inte kopplar ur batteriet när vi står still längre perioder.
I sammanhanget kan jag nämna att Cyrix har funktionen att koppla ihop bil och bodel 30 sek. på begäran. Det är dock inte en bra idé då mina LFP-batterier inte mår bra av att leverera 6-700A som startström. //Uffe
Jag kopplade in min laddare mellan Dc-Dc laddaren och startbatteriet.Då reglerar Dc-Dc laddaren spänningen till bodelsbatteriet.
 

Lammat

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Jag kopplade in min laddare mellan Dc-Dc laddaren och startbatteriet.Då reglerar Dc-Dc laddaren spänningen till bodelsbatteriet.
Om jag tillfälligt behöver ladda startbatteriet, kan jag då koppla in en laddare direkt på startbatteriet, eller måste jag lyfta minuspolen på LFP-batterierna först? Jag tänker att Orion DC/DC kommer att öppna för laddning till LFP-banken med tanke på att laddkurvan på LFP skiljer sig från Pb. Jag antar att din lösning med att koppla den permanenta laddaren mellan DC/DC och startbatteriet är en LFP-laddare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.207
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Om jag tillfälligt behöver ladda startbatteriet, kan jag då koppla in en laddare direkt på startbatteriet, eller måste jag lyfta minuspolen på LFP-batterierna först? Jag tänker att Orion DC/DC kommer att öppna för laddning till LFP-banken med tanke på att laddkurvan på LFP skiljer sig från Pb. Jag antar att din lösning med att koppla den permanenta laddaren mellan DC/DC och startbatteriet är en LFP-laddare.
Du kan ladda startbatteriet direkt utan att göra något med ditt Litiumbatteri, jag har dragit en +kabel direkt från startbatteriet till mitt litiumbatteri med en brytare på, står jag stilla länge kopplar jag samman batterierna under ett dygn, eftersom spänningen är högre på litium så kommer startbatteriet att laddas, glöm inte att bryta förbindelsen innan du startar bilen.
När det gäller att koppla laddare mellan DC/DC och startbatteri så måste man koppla detta så inte skiljereläet i elblocket bryter, vilket det gör när motorn inte går.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.656
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Om jag tillfälligt behöver ladda startbatteriet, kan jag då koppla in en laddare direkt på startbatteriet, eller måste jag lyfta minuspolen på LFP-batterierna först? Jag tänker att Orion DC/DC kommer att öppna för laddning till LFP-banken med tanke på att laddkurvan på LFP skiljer sig från Pb. Jag antar att din lösning med att koppla den permanenta laddaren mellan DC/DC och startbatteriet är en LFP-laddare.

Det går väldigt bra, båda batterityper a får då en anpassad laddning
 

Lammat

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Du kan ladda startbatteriet direkt utan att göra något med ditt Litiumbatteri, jag har dragit en +kabel direkt från startbatteriet till mitt litiumbatteri med en brytare på, står jag stilla länge kopplar jag samman batterierna under ett dygn, eftersom spänningen är högre på litium så kommer startbatteriet att laddas, glöm inte att bryta förbindelsen innan du startar bilen.
När det gäller att koppla laddare mellan DC/DC och startbatteri så måste man koppla detta så inte skiljereläet i elblocket bryter, vilket det gör när motorn inte går.
Tack snälla för info! Då skall jag få fart på startbatteriet också!
 

mJ60

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
38251
Medlemskap
2026
Om jag tillfälligt behöver ladda startbatteriet, kan jag då koppla in en laddare direkt på startbatteriet, eller måste jag lyfta minuspolen på LFP-batterierna först? Jag tänker att Orion DC/DC kommer att öppna för laddning till LFP-banken med tanke på att laddkurvan på LFP skiljer sig från Pb. Jag antar att din lösning med att koppla den permanenta laddaren mellan DC/DC och startbatteriet är en LFP-laddare.
Om jag tillfälligt behöver ladda startbatteriet, kan jag då koppla in en laddare direkt på startbatteriet, eller måste jag lyfta minuspolen på LFP-batterierna först? Jag tänker att Orion DC/DC kommer att öppna för laddning till LFP-banken med tanke på att laddkurvan på LFP skiljer sig från Pb. Jag antar att din lösning med att koppla den permanenta laddaren mellan DC/DC och startbatteriet är en LFP-laddare.
Jag har kopplat in orginalladdaren Calira Lg 430/DS-IU mellan Dc/Dc laddaren och startbatteriet.Då sköter Dc/Dc laddaren laddningen av bodelsbatteriet (Båda batterierna laddas samtidigt)
 

Lammat

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Tack alla för svar! Självklart är det att bara haka på Pb-laddaren direkt på startbatteriet. Den tar naturligtvis "över generatorns roll" då!
Man är lite för komplicerad i tankegångarna ibland.. :msn_laugh:
:msn_thumbup:
 
Toppen