• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderar på husbil, compact eller plåtis i första hand

unigas

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Vi har en rätt aktiv fritid där vi rullar mycket, har idag taktält men funderar på att förlänga säsongen...
Ett par krav finns (såklart):
1. Bilen ska vara relativt "oöm" både inuti och utanpå då vi tenderar att åka på väldigt små vägar ganska ofta.
2. Dubbelsäng
3. Dieselvärme före gasol
4. Användbar dusch
5. Automatlåda
6. gärna kompressorkyl men det inser jag nog att vi kommer att behöva byta till själva.

Har den samlade erfarenheten här inne några bra tips?
 
Då hade jag sagt, kör ni mycket utomlands? Plåtis är inte lika vinterisolerad som en "husbil" compact. Finns vissa ställen med mer kallras som främre del av bilen och bakdörrarna.
Kör man mycket ut på medelstora, små vägar så är ju en husbil på 6,50-6,90m är väl där omkring som är en bra utgångspunkt.
Sedan finns det husbilar nu med 4 hjuldrift men då kommer man upp i 2 miljoner klassen men då är dom byggda ör äventyr och kan fricampa i lite mer till skogs.
 
Vi har idag en 7 meters delintegrerad "plastis", 2,30 bred. En relativt smidig men ändå bekväm bil. Vi har tidigar haft större bilar. Men vid sekelskiftet körde vi i många år omkring i en inredd Chevy Camper Van. Ingen dusch och ingen dubbelsäng, men med övriga bekvämligheter inkl en bekvämt bäddbar bäddsoffa. Så jag tror jag förstår lite hur ni tänker. Vid varje byte efter Chevyn har vi sneglat på plåtisar, just för de egenskaper du beskriver, men bekvämlighet, utrymme och komfort har, lite av åldersskäl, vunnit, så det har blivit 2.30 breda delintegrerade.

Men i ert fall hade jag nog sneglat på en 6 meters plåtis med tvärställd dubbelsäng. (Om ni inte är för långa) Det finns många trevliga modeller, med lite varierande inredning. Var gång vi varit inne i mindre byar eller parkering i städer önskar jag att vi hade haft en sådan. Likaså vid sidan av allfarvägarna. Men vi är som sagt lite för bekväma. Men för er som kommer från taktält skulle det nog kunna vara ett bra alternativ.

På begagnade Fiat, med robotväxellåda eller den 9 växlade automatlådan, så kolla skick och underhåll noga. Det har redovisats många problem på de lådorna. Vi har valt Fiat de senaste byten och alltid manuell växellåda.
 
Vi har en rätt aktiv fritid där vi rullar mycket, har idag taktält men funderar på att förlänga säsongen...
Ett par krav finns (såklart):
1. Bilen ska vara relativt "oöm" både inuti och utanpå då vi tenderar att åka på väldigt små vägar ganska ofta.
2. Dubbelsäng
3. Dieselvärme före gasol
4. Användbar dusch
5. Automatlåda
6. gärna kompressorkyl men det inser jag nog att vi kommer att behöva byta till själva.

Har den samlade erfarenheten här inne några bra tips?
Hur mycket är du villig att betala, har själv en Rapido C55 som har det du efterfrågar
 
Sedan finns det husbilar nu med 4 hjuldrift men då kommer man upp i 2 miljoner klassen men då är dom byggda ör äventyr och kan fricampa i lite mer till skogs.
VW o MAN finns 4 hjulsdrivna till måttligare pris och dessutom med trevlig automatlåda. Åtminstone hos Knaus.
 
När det gäller den 9-växlade lådan har det varit på 160- och 180-hästars versionerna av 2,2 l motor. Inte på 2,2 l 140 hk och inte på någon modell av 2,3 l motororerna. Fr o m årsmodell 25 är det en ny 8-växlad automatlåda.
Det där stämmer inte. Det har redovisats många problem med den 9 vxl lådan på de flesta drivlinor. Helt klart fler problem vid högre vridmoment. Men lådan är en variant av ZF 9HP48, som det rapporterats problem om, över hela världen i många år. Inte minst av initierade här på HBK! Fiat tog förmodligen in den i sin produktion några år eftersom den är väldigt kompakt. Efter många problem har Fiat idag helt övergett den lådan till förmån för en nyare 8 vxl automat. Faktum kvarstår. Jag väljer bort både robot och automat på Fiat. Men eftersom jag gillar Ducato blir det deras väldigt smidiga och lättkörda 6 vxl manuella låda! Den trivs jag väldigt bra med!
 
Det där stämmer inte. Det har redovisats många problem med den 9 vxl lådan på de flesta drivlinor. Helt klart fler problem vid högre vridmoment. Men lådan är en variant av ZF 9HP48, som det rapporterats problem om, över hela världen i många år. Inte minst av initierade här på HBK! Fiat tog förmodligen in den i sin produktion några år eftersom den är väldigt kompakt. Efter många problem har Fiat idag helt övergett den lådan till förmån för en nyare 8 vxl automat. Faktum kvarstår. Jag väljer bort både robot och automat på Fiat. Men eftersom jag gillar Ducato blir det deras väldigt smidiga och lättkörda 6 vxl manuella låda! Den trivs jag väldigt bra med!
Ja i många år, på andra bilar. T ex Jeep i USA. Fiat har gått ut med aktion på de jag nämnde och inga andra. Därför att det är de varianterna det har varit problem med under de år som Fiat använt den växellådan. Det finns säkert enstaka haverier bland även de andra varianterna precis som det finns enstaka haverier även på t ex manuella växellådor. Allt kan haverera.
 
Tillbaka
Toppen