• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Robotlådan i neutralläge

Master

HBK Medlem
Inlägg
997
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2026
Läste en diskussion på forumet för några år sedan att Fiats robotlåda håller kopplingen frikopplad vid neutralläge med motorn igång. Med det resonemanget så skulle det ju inte ha någon betydelse om man har växel ilagd eller inte vid exempelvis köbildning med korta/långa stopp.

I manualen står det att vid längre stillestånd med motor igång lägg växelväljare i neutralläge.
 
Robotlådan är i grunden en manuell sådan. Släpper du bromsen när bilen står stilla i en uppförbacke så rullar bilen bakåt även när motorn är i gång. Det gäller att vara snabb med gaspedalen....precis som med en manuellt växlad bil. Jag krossade några av våra uppfartslampor med "Fiathusbilen" innan jag fick till det hela...
 
Troligen var det ett val.

Men det är väl inte heller ovanligt att basfordonet är några år, när de väl byggs färdiga?
Sett siffror på 2-3 år skillnad på årsmodell chassi mot färdigbyggt fordon, kanske till och med mer?
När jag skuvar loss delar står det runt Juli 2007 på min 2008 husbil. Det är en TEC Rotec 700G. Dom beställdes med massor med tillval som standard anti spin, anti sladd,hill hold, ACC mm. Det är toppen för mig som beg. Köpare
 
Läste en diskussion på forumet för några år sedan att Fiats robotlåda håller kopplingen frikopplad vid neutralläge med motorn igång. Med det resonemanget så skulle det ju inte ha någon betydelse om man har växel ilagd eller inte vid exempelvis köbildning med korta/långa stopp.

I manualen står det att vid längre stillestånd med motor igång lägg växelväljare i neutralläge.
Det stämmer kopplingen är frikopplad med motor igång och neutralläge
 
Det här får jag fram

AI-översikt
1755690307742.png
1755690307763.png

Hill hold, eller backhållare som det också kallas, kom som standardutrustning på Fiat Ducato från och med årsmodell 2014, skriver PR Husbilar. Det innebär att alla Ducato-modeller från och med detta år är utrustade med den här funktionen som standard.

Hill hold är en funktion som underlättar start i backe genom att tillfälligt hålla kvar bromstrycket när föraren släpper bromspedalen för att sedan växla och gasa. Detta förhindrar att fordonet rullar bakåt vid start i uppförsbacke.
 
Det här får jag fram

AI-översikt
Visa bilaga 240837
Visa bilaga 240838

Hill hold, eller backhållare som det också kallas, kom som standardutrustning på Fiat Ducato från och med årsmodell 2014, skriver PR Husbilar. Det innebär att alla Ducato-modeller från och med detta år är utrustade med den här funktionen som standard.

Hill hold är en funktion som underlättar start i backe genom att tillfälligt hålla kvar bromstrycket när föraren släpper bromspedalen för att sedan växla och gasa. Detta förhindrar att fordonet rullar bakåt vid start i uppförsbacke.
Vår är en 2014 och har det inte för kännedom.
 
Läste en diskussion på forumet för några år sedan att Fiats robotlåda håller kopplingen frikopplad vid neutralläge med motorn igång. Med det resonemanget så skulle det ju inte ha någon betydelse om man har växel ilagd eller inte vid exempelvis köbildning med korta/långa stopp.

I manualen står det att vid längre stillestånd med motor igång lägg växelväljare i neutralläge.
Att kopplingen är frikopplad med motorn igång och neutralläge ilagt är ett faktum. Varför det är så kan vi bara spekulera om, sålänge vi inte har förstahandsinformation från konstruktörerna.

Anledningen till manualens rekommendation att lägga i friläget vid längre stillestånd kan man också spekulera om. Det skulle kunna vara att minska risken för kökrock om man av misstag råkar komma åt gaspedalen. Eller att manualens författare saknade detaljkunskap om robotens arbetssätt. Eller något annat.
Jag stänger hellre av motorn vid längre stillestånd, för att skona urtrampningslager/slavcylinder.
 
Läste en diskussion på forumet för några år sedan att Fiats robotlåda håller kopplingen frikopplad vid neutralläge med motorn igång. Med det resonemanget så skulle det ju inte ha någon betydelse om man har växel ilagd eller inte vid exempelvis köbildning med korta/långa stopp.

I manualen står det att vid längre stillestånd med motor igång lägg växelväljare i neutralläge.
Uttrampningslagret utsätts för onödigt lång påfrestning och slitage när bilen står still länge med motorn igång och växel i
 
Tillbaka
Toppen