• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Modellår 2026 på väg...

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.772
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Det börjar dyka upp lite nyheter.
Vi får väl hoppas att denna tuffing kommer ut på marknaden.
Kanske öppnar upp för Islandssemester.
1755170290856.png
 
Senast ändrad:
Det börjar dyka upp lite nyheter.
Vi får väl hoppas att denna tuffing kommer ut på marknaden.

Visa bilaga 240742
Det är för tyska marknaden i huvudsak där man verkar gilla denna typ av fordon, inte lika gångbara i Sverige med terrängkörningsförbud, inte för jag tror att många kommer gå utanför asfalten någonstans, högt insteg och buller från däcken gillar inte jag, men ser tufft ut på ställplatsen
 
Senast ändrad:
Det är för tyska marknaden i huvudsak där man verkar gilla denna typ av fordon, inte lika gångbara i Sverige med terrängkörningsförbud, inte för jag tror att många kommer på utanför asfalten någonstans, högt insteg och buller från däcken gillar inte jag, men ser tufft ut på ställplatsen
Jag vet inte om det är sant, men jag har hört att svenskar reser till Tyskland och även mer söderut än så.:)
 
Den typen av bil skulle vara perfekt, att köra med helt lagligt på de mindre skogsvägarna som vi har i mängder runt om i Sverige. Som leder till fiskesjöar, och andra trevliga naturupplevelser. Sådana vägar kör jag absolut inte med vår "vanliga" Adria, knappt ens med vår suv.
/tomas
 
Tyskarna köper dessa för Autoban, vår hus bil skakade nästan sönder när vi körde på vissa Autoban sträckor nu denna semestern.
 
Vi har kikat på några bilar med 4-hjulsdrift, kör ganska ofta på smala dåliga grusvägar. Jag ser att dom bilarna ofta säljs med terrängdäck. Är det nån som har egen erfarenhet av dessa, hur mycket mer låter de på asfalterade vägar än vanliga CP-däck?
 
Vi har kikat på några bilar med 4-hjulsdrift, kör ganska ofta på smala dåliga grusvägar. Jag ser att dom bilarna ofta säljs med terrängdäck. Är det nån som har egen erfarenhet av dessa, hur mycket mer låter de på asfalterade vägar än vanliga CP-däck?
Hej
Det beror mycket på hur väl isolerat fordonet är, jag har kört åtskilliga mil med terrängfordon (i arbetet) och vid färd på asfalterade vägar hördes en ”sång” i däcken vilket jag inte upplevde som speciellt störande. Det blir mer däckljud även i en husbil men om det är speciellt störande är nog upp till var och en, bränsleförbrukningen ökar också en del med dessa däck.
Sen finns det även flera typer av ”terrängdäck” allt ifrån däck som är avsedda för verklig terrängkörning och dessa är knappast aktuella för en husbil men det finns även ”terrängdäck” med olika grad av grovmönstring för sämre vägar och liknande som kan vara aktuella för en husbil.
Försök att få provköra eller åka med ett fordon med sådana här däck för att bilda dig en egen uppfattning om däcksljudet.
 
Man får nog räkna med betydligthögre bränsleförbrukning med de däcken och den blir ju högre så större luftmotstånd. Har man problem med väglaget behöver man kanske inte köpa en ny bil man kan ju höja fjädringen och köpa nya däck med fälgar. Blir nog ganska få som kommer köpa den eftersom påslaget lär bli ganska stort, för mej hamnar den i kategorin bling bling för såna som vill skryta lite på ställplatsen.
 
Det börjar dyka upp lite nyheter.
Vi får väl hoppas att denna tuffing kommer ut på marknaden.
Kanske öppnar upp för Islandssemester.
Visa bilaga 240742
Vi får väl se hur det blir med den. "Concept" brukar väl i bilsammanhang förknippas med någon typ av vision om framtida modeller, som inte finns i sortimentet ännu och kanske inte sedan heller.
 
Det har kommit ut en del fräna 4*4 husbilar, men de är ganska små och väldigt lika varandra, ingen som riktigt sticker ut. Önskar en större husbil med 4*4, typ 7,50 lång och helitegrerad. Undra vem som först vågar göra något som inte redan finns?
 
Det har kommit ut en del fräna 4*4 husbilar, men de är ganska små och väldigt lika varandra, ingen som riktigt sticker ut. Önskar en större husbil med 4*4, typ 7,50 lång och helitegrerad. Undra vem som först vågar göra något som inte redan finns?
Det blir ju lite motsägelsefullt med en 4x4 husbil på 7,5 meter och 2,5meter överhäng?
 
Det har kommit ut en del fräna 4*4 husbilar, men de är ganska små och väldigt lika varandra, ingen som riktigt sticker ut. Önskar en större husbil med 4*4, typ 7,50 lång och helitegrerad. Undra vem som först vågar göra något som inte redan finns?
Hej, det finns en som jag sett. Hymer har en helintegrerad mediumbamse baserad på Merca med 4x4 och svarta magfälgar samt terrängdäck av troligen högsta pris med tanke på vikten. Verkade vara deluxebyggd dessutom, samt jag tror det stog 3,4 ... och massor av nollor på prislappen.
Hann inte forska mer för det var stängningsdags när jag fick syn på rackarn.
Jag hittar inte den i annonser heller, men den stog hos Hymercenter i Örebro för någon månad sedan. Fick inte ens till ett foto på den tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 
Det börjar dyka upp lite nyheter.
Vi får väl hoppas att denna tuffing kommer ut på marknaden.
Kanske öppnar upp för Islandssemester.
Visa bilaga 240742
Varför Island med denna? Jag har varit där flera gånger och det är inget krav på 4x4....Det är bara folk från alperna som tror att det är enbart 4x4 som gäller...Men självklart ska en ta sig till toppen av vulkanerna med husbil (vilket är förbjudet) så då kanske...
 
Hymer ML-T CrossOver och nya Euramobil Xtura är två modeller med lite mer offroadstuk. Tycker dom är lite tuffa och för mig gör det inget om de förgyller variationen av bilar på ställplatsen. Men som sagt, hur många av dessa som ser tuffare terräng än en grusväg låter jag vara osagt.
 
Tillbaka
Toppen