• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med startbatteri Kabe 760i 2015

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Igår när jag var ute i husbilen så fick jag se att startbatteriet var nere i 12,6 V trots att laddningen var på, idag när jag kom ut så var det nere i 11,1V och naturligtvis gick det inte att starta husbilen, jag kan nämna att batteriet troligtvis är sedan bilen var ny.
Jag satt på en Ctek laddare men den kunde inte ladda batteriet så jag tog bort det och satt dit ett annat Varta Dual Porpose 12v visserligen sedan 2015 men jag har underhållsladdat sedan jag tog bort det från gamla husbilen 2018.
När jag monterade det så var det laddat till 12,7V men efter några timmar så var det nere i 12,4V trots att laddningen var på jag kan inte mäta med min multimeter om det tjuvdrar ström, ska åka och köpa en ny i morgon.
Kan nämna att vi har varit ute med husbilen i 14 dagar utan problem kom hem i söndag kopplade på ström då för att få laddning till bilen.
Vad tror ni på forumet är det bara att köpa ett nytt batteri
Christer
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.062
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Igår när jag var ute i husbilen så fick jag se att startbatteriet var nere i 12,6 V trots att laddningen var på, idag när jag kom ut så var det nere i 11,1V och naturligtvis gick det inte att starta husbilen, jag kan nämna att batteriet troligtvis är sedan bilen var ny.
Jag satt på en Ctek laddare men den kunde inte ladda batteriet så jag tog bort det och satt dit ett annat Varta Dual Porpose 12v visserligen sedan 2015 men jag har underhållsladdat sedan jag tog bort det från gamla husbilen 2018.
När jag monterade det så var det laddat till 12,7V men efter några timmar så var det nere i 12,4V trots att laddningen var på jag kan inte mäta med min multimeter om det tjuvdrar ström, ska åka och köpa en ny i morgon.
Kan nämna att vi har varit ute med husbilen i 14 dagar utan problem kom hem i söndag kopplade på ström då för att få laddning till bilen.
Vad tror ni på forumet är det bara att köpa ett nytt batteri
Christer
Om batteriet är från 2015 bör du byta ut det om du inte vill bli stående nästa gång du är ute!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
724
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Har en Frankia från 2015, Orginalbatteret bytte jag redan i juli 2019. Men nuvarande batteri funkar fortfarande och förhoppningsvis även nästa år. Däremot funkar mina bodelsbatterier med förvåning utmärkt fortfarande. (elfte säsongen)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.549
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Underhållsladdning är A&O på blybatterier för att få till en bra livslängd!

När jag köpte min husbil 2014 så bytte säljaren ut det gamla startbatteriet mot ett nytt AGM, det blev inte så bra i den husbilen, det blev aldrig fulladdat.
Så jag började att ha en extern laddare med AGM läge direkt på startbatteriet när husbilen inte används.
2024, 10år gammalt började startbatteriet få ålderskrämpor och jag bytte ut det mot ett nytt bly/syra-startbatteri.

Den lokala batteriverkstan förstod inte hur jag fått AGM-batteriet att fungera så länge i det fordonet, med"osmart generator". ;)
underhållsladda era blybatterier är ett knep.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Tack för svaren!
Jag har kollat lite mer nu jag har en Waeco MCA 1235 och den skall ge 13,8 V 2A till startbatteriet när jag mäter vid utgången till Startbatteriet så får jag bara 12,64V och kollar jag framme vid batteriet så får jag samma värde när laddaren är igång.
Nu vet jag inte i vilket läge den ska ge den spänningingen men bobatterierna är fullladdade och laddaren har gått över i fas 5 vilket är underhållsladdning så då tycker jag att den borde ladda startbatteriet.
Jag har kopplat på en ctec laddare nu och då får jag över 13V så då fungerar laddningen, min laddare kanske har gett upp?
Christer
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Nu har jag gjort en uppdatering nytt batteri och en koppling för ny ctek 5,0 laddare under förarstolen för att slippa ta bort allt för att komma åt batteriet lite bökigt på Kabe med vattenburen värmematta som måste lyftas upp.
Nu får vi hoppas att det fungerar.
 
Toppen