• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Växellåda

TimmyF

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Nyköping
Hej!

Har en Fiat ducato 2,8 från 2000.
Har ett skrammel/rassel från växellåda/koppling när man står på friläge (inte alltid) men försvinner när man kopplar ur eller lägger på lite gas. Har bytt växellådsolja med hjälpte inte. Lite metallspån fanns på oljepluggen.
Gäller nästan alltid vi kallstart och tycker de försvinner helt sen.

Tips och idéer ? Lagerras i lådan eller koppling ?
 

Micke & Annika

HBK styrelse ledamot
Admin medlem
Inlägg
623
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2025
Första tanken var uttrampnings lager eftersom den skramlar på friläge. Men sen hade du "lite" spån på oljepluggen och det är ju aldrig bra beroende på hur mycket det var!
 

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Hej!

Har en Fiat ducato 2,8 från 2000.
Har ett skrammel/rassel från växellåda/koppling när man står på friläge (inte alltid) men försvinner när man kopplar ur eller lägger på lite gas. Har bytt växellådsolja med hjälpte inte. Lite metallspån fanns på oljepluggen.
Gäller nästan alltid vi kallstart och tycker de försvinner helt sen.

Tips och idéer ? Lagerras i lådan eller koppling ?
Låter som ett urtrampningslager….
 

Rongve

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trollhättan
Hejsan!
Jag återuppväcker denna tråd efter tio dagar i träda. Jag har nämligen samma problem på min bil som jag köpte igår. Mycket frustrerande då jag inte hörde detta lilla ljud vid provkörning. Är jag blåst? Kommer jag att få stå på en norsk trång fjällväg med totalras? Saken är den att jag ska åka iväg nu och inte har tid med något mer än att möjligen byta olja i växellådan.


Problemet:
- Surrande (men inte skramlande) ljud ibland på tomgång. Inte särskilt starkt ljud.
- Försvinner när man kopplar till och släpper upp.
- Koppling och växling funkar fint.
- Bilen är en Fiat Ducato (Solifer 644) på 2,8 liter ifrån 2001.

Frågan:
- Vågar jag åka iväg på en 500-milstur och hoppas på det bästa?
- Och hur mycket olja ska jag fylla på i växellådan?

Det är inte så problematiskt för mig att reparera detta i lugn och ro under hösten, men ångestnivåerna just nu inför att åka iväg är kännbara.
Jag har förstått att det finns en guru vid namn @JANKRO , men alla kvalificerade tips är önskvärda för att bekämpa ångesten :- )
 
Senast ändrad:

TimmyF

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Nyköping
Hejsan!
Jag återuppväcker denna tråd efter tio dagar i träda. Jag har nämligen samma problem på min bil som jag köpte igår. Mycket frustrerande då jag inte hörde detta lilla ljud vid provkörning. Är jag blåst? Kommer jag att få stå på en norsk trång fjällväg med totalras? Saken är den att jag ska åka iväg nu och inte har tid med något mer än att möjligen byta olja i växellådan.


Problemet:
- Surrande (men inte skramlande) ljud ibland på tomgång. Inte särskilt starkt ljud.
- Försvinner när man kopplar till och släpper upp.
- Koppling och växling funkar fint.
- Bilen är en Fiat Ducato (Solifer 644) på 2,8 liter ifrån 2001.

Frågan:
- Vågar jag åka iväg på en 500-milstur och hoppas på det bästa?
- Och hur mycket olja ska jag fylla på i växellådan?

Det är inte så problematiskt för mig att reparera detta i lugn och ro under hösten, men ångestnivåerna just nu inför att åka iväg är kännbara.
Jag har förstått att det finns en guru vid namn @JANKRO , men alla kvalificerade tips är önskvärda för att bekämpa ångesten :- )
Vi var ute nu och åkte 125 mil. Konstigt nog så lät de enstaka gånger, ingenting nu när vi kom hem. Beställde iallfall ett kopplingskitt så är väll bara ge sig på de när man får lust
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.363
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Rongve, en 2001'a då borde du ha gen.2 av växellådan -94 till ca. 2002, för tredje gen. kom ca. 2002 ungefär.
Men för att inte hamna fel så borde du då ha backväxeln till höger och bakåt med gen.2 lådan.
Det är ju den lådan som varit mest bekymmer med femman på för den orkar ju inte riktigt med att bli för plågad vid segdragning och har ofta fått nya delar med ev. lite nerväxling för att hålla bättre. Den ändringen är ju mycket möjligt att den är gjord redan men att den infon fallit bort två ägare tillbaka. Resten av den lådan sköter sig oftast helt ok. Men problemet med femman ger sällan oljud i den lådan utan det hörs mest "skrammel" på femman i första gen. lådor fram till 1994 med rattväxelspak.
Så om jag och sandstroem gissat rätt på din låda, back höger och bakåt, så beror nog växellådsljudet (förhoppningsvis) mest på naturliga orsaker..... och lite dålig ljudisolering på Ducato'n.

Något som överraskar många är ju detta att... När motorn är igång och man med spaken i neutralläge släpper upp kopplingspedalen så börjar ju naturligtvis ingående axeln i växellådan snurra, och då börjar ju nästan varenda grej inne i lådan att snurra (om vi struntar i backväxeln som funkar lite olika) men alla fem växlarna framåt med sina kugghjul börjar snurra med olika hastighet för de olika utväxlingarna, och är alltid i ingrepp med varandra och snurrar också alltid.
Det man gör när man trycker ner kopplingen och "lägger i en växel" är att man låser en av utväxlingarna till utgående axeln i lådan och på den axeln sitter ett litet kraftigt pinjongdrev i bortre änden som ger sin rörelse till stora kronhjulet och differentialen som gör att drivaxlarna snurrar.

Men alltså, när en växel driver bilen framåt, så snurrar alla de andra fyra växlarna runt med sina olika utväxlingar hela tiden, fast fritt, för det går ju bara att koppla/låsa en växel i taget till utgående axeln, och när bilen står still så snurrar alla utväxlingarna runt där inne när kopplingspedalen är uppe och det måste låta en hel del... Så läget borde vara rätt lugnt kan tyckas.

Och så olja. Om du nu har den lådan som vi gissat på så skall det vara 2.7L i den, men att fylla i alla tre literflaskorna brukar vara standard som sandstroem påpekar.
Lossa bara inte en skruv/bultskalle som sitter en bit ner på framsidan av lådan och tro att det är en nivåskruv för där hittar du någon fjäder och överraskningar som man inte skall pilla med.........
Men faktiskt så finns det en nivåplugg på vissa av de lådorna. Om du tittar där höger drivaxel kommet ut så kan det finnas en nivåplugg i närheten av drivaxeln på den stora planfrästa ytan på lådan, men om du ändå häller tre liter i lådan så gör nivåpluggen detsamma att krångla med.

(Tyvärr så sitter massor av mina bilder till sådant här fast i en SSD disk som inte vill släppa ut all sin kunskap längre, att tjuvkoppla den hjälper inte men det finns något udda DELLprogram som ev. skall kunna fixa en "avstängd" disk, så vi får se till vintern...... )

Hoppas du fick lite kunskap om att en låda faktiskt naturligt låter en hel del även om den är ok. Men det finns ju olika nivåer på låter och väsnas som kan vara svåra att sätta gränser på.... Jag tror att jag törs sätta en femkrona på att du kommer både bort och hem igen :msn_tongue:, i alla fall vad som gäller lådan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.825
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hejsan, en 2001'a då borde du ha gen.2 av växellådan -94 till ca. 2002, för tredje gen. kom ca. 2002 ungefär.
Men för att inte hamna fel så borde du då ha backväxeln till höger och bakåt med gen.2 lådan.
Det är ju den lådan som varit mest bekymmer med femman på för den orkar ju inte riktigt med att bli för plågad vid segdragning och har ofta fått nya delar med ev. lite nerväxling för att hålla bättre. Den ändringen är ju mycket möjligt att den är gjord redan men att den infon fallit bort två ägare tillbaka. Resten av den lådan sköter sig oftast helt ok. Men problemet med femman ger sällan oljud i den lådan utan det hörs mest "skrammel" på femman i första gen. lådor fram till 1994 med rattväxelspak.
Så om jag och sandstroem gissat rätt på din låda, back höger och bakåt, så beror nog växellådsljudet (förhoppningsvis) mest på naturliga orsaker..... och lite dålig ljudisolering på Ducato'n.

Något som överraskar många är ju detta att... När motorn är igång och man med spaken i neutralläge släppet upp kopplingspedalen så börjar ju naturligtvis ingående axeln i växellådan snurra, och då börjar ju nästan varenda grej inne i lådan att snurra (om vi struntar i backväxeln som funkar lite olika) men alla fem växlarna framåt med sina kugghjul börjar snurra med olika hastighet för de olika utväxlingarna, och är alltid i ingrepp med varandra och snurrar också alltid.
Det man gör när man trycker ner kopplingen och "lägger i en växel" är att man låser en av utväxlingarna till utgående axeln i lådan och på den axeln sitter ett litet kraftigt pinjongdrev i bortre änden som ger sin rörelse till stora kronhjulet och differentialen som gör att drivaxlarna snurrar.

Men alltså, när en växel driver bilen framåt, så snurrar alla de andra fyra växlarna runt med sina olika utväxlingar hela tiden, fast fritt, för det går ju bara att koppla/låsa en växel i taget till utgående axeln, och när bilen står still så snurrar alla utväxlingarna runt där inne när kopplingspedalen är uppe och det måste låta en hel del... Så läget borde vara rätt lugnt kan tyckas.

Och så olja. Om du nu har den lådan som vi gissat på så skall det vara 2.7L i den, men att fylla i alla tre literflaskorna brukar vara standard som sandstroem påpekar.
Lossa bara inte en skruv/bultskalle som sitter en bit ner på framsidan av lådan och tro att det är en nivåskruv för där hittar du någon fjäder och överraskningar som man inte skall pilla med.........
Men faktiskt så finns det en nivåplugg på vissa av de lådorna. Om du tittar där höger drivaxel kommet ut så kan det finnas en nivåplugg i närheten av drivaxeln på den stora planfrästa ytan på lådan, men om du ändå häller tre liter i lådan så gör nivåpluggen detsamma att krångla med.

(Tyvärr så sitter massor av mina bilder till sådant här fast i en SSD disk som inte vill släppa ut all sin kunskap längre, att tjuvkoppla den hjälper inte men det finns något udda DELLprogram som ev. skall kunna fixa en "avstängd" disk, så vi får se till vintern...... )

Hoppas du fick lite kunskap om att en låda faktiskt naturligt låter en hel del även om den är ok. Men det finns ju olika nivåer på låter och väsnas som kan vara svåra att sätta gränser på.... Jag tror att jag törs sätta en femkrona på att du kommer både bort och hem igen, i alla fall vad som gäller lådan.

M.v.h. JANKRO.
JANKRO. Du är en guru. Du har massor med kunskap. Är lite avundsjuk på dig ska du veta.... på ett positivt sätt.
 

Rongve

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trollhättan
Hejsan Rongve, en 2001'a då borde du ha gen.2 av växellådan -94 till ca. 2002, för tredje gen. kom ca. 2002 ungefär.
Men för att inte hamna fel så borde du då ha backväxeln till höger och bakåt...

@JANKRO - Stort, stort tack för din långa utläggning om detta! Flera stenar lättades just från mitt bröst :- )
Det är skit att känna att man har gjort ett dåligt köp och borde ha varit mer noggrann osv.

Det är helt korrekt att min låda har backen nedåt till höger, så vi talar om rätt prylar.


Det som återstår efter ditt inlägg är ändå frågan om vad det är som låter. Det är ju ändå ett ljud som kommer och går. Kanske att något lager är lite otajt och kommer i självsvängning på tomgång? Hade det låtit hela tiden så hade jag såklart inte hört detta alls då det är lågt, men just att det kommer och går gör mig misstänksam.


En bekant till mig som har hyfsad koll på bilar tyckte att det lät som växellådan och inte urtrampningslagret, men han är ingen expert på just dessa bilar. Så jag dubbelkollar med dig, för jag är ännu osäker:

- Vad är det som talar för att det inte är något fel utan bara lite dålig ljudisolering?
(Ett konstant ljud hade jag kunnat köpa, men inte ett växlande.)


P.S. Jag tycker att bilen är bra svag på femman, men på samma gång så håller man relativt höga 2500 varv (ungefär) om man kör i 90 på femman. Så jag blir lite ambivalent i frågan kring om växeln är bytt eller ej.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.363
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det är tyvärr omöjligt att sia om vad det är som låter, och som sagt var ligger skillnaden mellan ljud och oljud, det verkar ju vara så lite att det inte skulle störa om det hördes hela tiden.

Det är väl i princip standard att om det skulle vara urtrampningslagret som låter så skulle ljudet ändras så fort man belastar det liite och innan det trycker så hårt att bilen frikopplar. Stödlagret i svänghjulet kan det inte vara för det snurrar bara när kopplingen är påverkad och lådan stannar men motorn snurrar.

Det enda jag kan komma på för en liten test är att när bilen står på tomgång med kopplingen uppe så lådan snurrar.
Att trycka liiite "lagom" på spaken åt alla växelhåll, försiktigt så att bara gaffeln börjar trycka på spåret i ingreppsringen.
Tryck inte för hårt utan bara att det blir lite tryck från gaffeln till till stora ringen för att att höra om ljudet kommer eller kanske försvinner och då ev. veta varifrån ljudet kommer, vilken växel.

(Torra kullager kan ju ibland ge lite underliga ljud ifrån sig för att kulorna hasar och inte rullar och bara några droppar olja kan tysta de ljuden, ex. från något spännhjul till exempelvis en fläkrem/ribbrem. Men att något lager inne i en växellåda skulle sakna olja är i princip omöjligt.)

När man påverkar växellägena liiite med spaken så påverkas ju synkringar och lite mer samtidigt inne i den växeln och de ligger på sin plats med fjädrar, kulor och annat.... Bara för att höra om ljudet försvinner/ändras på någon växel.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.190
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den växellådan bör överfyllas till 3L för att den stänksmorda 5'e växeln ska må bra men då måste du använda en olja som inte skummar ex Omega, Red Line eller annan bra produkt.
Hälsningar
Peter
Alla växellådsoljor innehåller tillsatser som förhindrar skumning, och om oljan är alltför "kletig" lär inte stänksmörjningen fungera.
Köp rekommenderad olja av känt märke och använd pengarna som de extremdyra oljorna kostar till att byta olja emellanåt så kommer lådan att fungera länge. Min växellåda av samma typ går absolut bäst och tystas med mineralolja av rekommenderad viskositet, och den har hittills gått 29.000mil och visar inga tecken på slitage, varken 5:an eller någon synkronisering.
 
Senast ändrad:

Rongve

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trollhättan
Det enda jag kan komma på för en liten test är att när bilen står på tomgång med kopplingen uppe så lådan snurrar.
Att trycka liiite "lagom"
Tusen tack igen för mycket bra tips!
Ska testa detta under morgondagen. Finns det möjligen nån särskilt bra film som visar var man hittar pluggarna till att få ur och i olja i lådan? Jag tittade runt men kunde inte riktigt se hur det skulle vara. Är det möjligen pluggen som har ett fyrkantigt hål? Och kanske man får in en spärrnyckel där? Längst ned vill ju gärna jag se att man tappar ut, men där var det istället ett gängat hål. Kollade dock inte överdrivet noga.

Sen får gärna både @JANKRO, @sandstroem och @Montreal svara på vilken olja man ska köpa. En tusenlapp er lite tycker jag låter lite galet om jag ska vara ärlig, men tre lite ska det i all fall vara. Det är uppfattat :- )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.190
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan!
Jag återuppväcker denna tråd efter tio dagar i träda. Jag har nämligen samma problem på min bil som jag köpte igår. Mycket frustrerande då jag inte hörde detta lilla ljud vid provkörning. Är jag blåst? Kommer jag att få stå på en norsk trång fjällväg med totalras? Saken är den att jag ska åka iväg nu och inte har tid med något mer än att möjligen byta olja i växellådan.


Problemet:
- Surrande (men inte skramlande) ljud ibland på tomgång. Inte särskilt starkt ljud.
- Försvinner när man kopplar till och släpper upp.
- Koppling och växling funkar fint.
- Bilen är en Fiat Ducato (Solifer 644) på 2,8 liter ifrån 2001.

Frågan:
- Vågar jag åka iväg på en 500-milstur och hoppas på det bästa?
- Och hur mycket olja ska jag fylla på i växellådan?

Det är inte så problematiskt för mig att reparera detta i lugn och ro under hösten, men ångestnivåerna just nu inför att åka iväg är kännbara.
Jag har förstått att det finns en guru vid namn @JANKRO , men alla kvalificerade tips är önskvärda för att bekämpa ångesten :- )
Har precis bytt en vattenpump som uppträdde lite som du beskriver, ett svagt skramlande på tomgång som försvann när man ökade varvtalet.
Började också med att misstänka koppling och växellåda, men efter att ha lyssnat runt med stetoskop kom jag till vattenpumpen och tyckte mej se att remskivan rörde sig lite i sidled. Med avstängd motor tog jag ett litet brytjärn och kände på remskivan och den var glapp i lagren, men läckte inte, ännu. Efter bytet av vattenpumpen är ljudet helt borta.
F.ö. pluggen har fyrkant, tror det är 8x8mm. Fyller på gör du genom att ta bort backljuskontakten ovanpå lådan.
Och till sist, plåga inte bilen på 5:an även om motorn verkar orka, utan växla ned i god tid i backarna. Din växellåda tackar för det
genom att hålla längre! ;)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.190
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Snyggt!
Tack för dina tips. Ska testa med farfars stetoskop (en trästav) imorgon!
Men måste fråga: Påverkade det om du kopplade?
Nej ,det gjorde det inte, det stannar ju bara växellådan. Observera att felet på vattenpumpen hittade jag inte med stetoskopet, utan genom att bända försiktigt i remskivan.
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag vill inte ge mig djupare in i diskussionen om val av olja eftersom det finns väldigt olika uppfattning i detta ämne även bland experter. Som @Montreol skriver så innehåller nog alla dagens oljor antiskum så är kanske inte längre något problem.
Men när jag läste @Jankros sista inlägg kom jag att tänka på överföringen mellan spaken och lådan. Kolla så att allt är välsmort och att reglagen återgår till samma position varje gång du lägger i friläget utan att "ruska" i spaken annars kanske reglagen ofrivilligt skapar det test som han föreslår.
Hälsningar
Peter
 

Rongve

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trollhättan
Det enda jag kan komma på för en liten test är att när bilen står på tomgång med kopplingen uppe så lådan snurrar.
Att trycka liiite "lagom" på spaken åt alla växelhåll, försiktigt så att bara gaffeln börjar trycka på spåret i ingreppsringen.
Tryck inte för hårt utan bara att det blir lite tryck från gaffeln till till stora ringen för att att höra om ljudet kommer eller kanske försvinner och då ev. veta varifrån ljudet kommer, vilken växel.

Tack för tipset @JANKRO !
Har testat med följande resultat:

I början:
Ljudet kan provoceras fram genom att peta mot de övre växlarna 1,3 och 5. Ingen av de nedre eller backen.

Lite senare:
Ljudet kan provoceras fram endast på ettan. Om jag petar på femman medan ljudet är igång så försvinner det. Ingen annan av växlarna funkar som avstängning utan det är kopplingen eller femman.

Har dock petat lite hårdare än lite lagom som du rekommenderade. Snarare petade jag till normalt, fast utan å ta i.

Slutsatser av detta???
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.363
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, måste åka iväg nu men om ljudet kommer om man provocerar och trycket lite och ev. hänger mest samman med ettans växel så kan nog en bra början vara att kolla upp så att vajrar och grejerna mellan växelspaken och lådan orkar till absolut frilägespos. med den hjälp de får av fjädrar m.m. även om det är femman som är "avstängning" av ljudet.
Sandstoem nämner just det i inlägg #17 ovanför.

Det verkar ju som ljudet är spårat i alla fall och att just växellådans friläge inte hamnar helt neutralt när spaken står där.
Det förekommer en hel del problem när det börjar kärva i alla de delarna har det gått att läsa om faktiskt.
Det finns ju troligen och kanske några fjädrar som skall hjälpa till.... som ev. inte mår bra.

Måste iväg, kollar igen framåt kvällen. M.v.h. JANKRO.
 

Rongve

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trollhättan
Det verkar ju som ljudet är spårat i alla fall och att just växellådans friläge inte hamnar helt neutralt när spaken står där...
Tackar återigen @JANKRO!

Jag var faktiskt på en verkstad nu och lät dem lyssna. De sa att det var svårt att säga men att det lät som svänghjulet.

Jag pratade även med säljaren och han sa att det inte är möjligt med tanke på hur svänghjulet i denna bil är konstruerat. Personligen har jag ingen aning.
 
Toppen