Hejsan Rongve, en 2001'a då borde du ha gen.2 av växellådan -94 till ca. 2002, för tredje gen. kom ca. 2002 ungefär.
Men för att inte hamna fel så borde du då ha backväxeln till höger och bakåt med gen.2 lådan.
Det är ju den lådan som varit mest bekymmer med femman på för den orkar ju inte riktigt med att bli för plågad vid segdragning och har ofta fått nya delar med ev. lite nerväxling för att hålla bättre. Den ändringen är ju mycket möjligt att den är gjord redan men att den infon fallit bort två ägare tillbaka. Resten av den lådan sköter sig oftast helt ok. Men problemet med femman ger sällan oljud i den lådan utan det hörs mest "skrammel" på femman i första gen. lådor fram till 1994 med rattväxelspak.
Så om jag och sandstroem gissat rätt på din låda, back höger och bakåt, så beror nog växellådsljudet (förhoppningsvis) mest på naturliga orsaker..... och lite dålig ljudisolering på Ducato'n.
Något som överraskar många är ju detta att... När motorn är igång och man med spaken i neutralläge släpper upp kopplingspedalen så börjar ju naturligtvis ingående axeln i växellådan snurra, och då börjar ju nästan varenda grej inne i lådan att snurra (om vi struntar i backväxeln som funkar lite olika) men alla fem växlarna framåt med sina kugghjul börjar snurra med olika hastighet för de olika utväxlingarna, och är alltid i ingrepp med varandra och snurrar också alltid.
Det man gör när man trycker ner kopplingen och "lägger i en växel" är att man låser en av utväxlingarna till utgående axeln i lådan och på den axeln sitter ett litet kraftigt pinjongdrev i bortre änden som ger sin rörelse till stora kronhjulet och differentialen som gör att drivaxlarna snurrar.
Men alltså, när en växel driver bilen framåt, så snurrar alla de andra fyra växlarna runt med sina olika utväxlingar hela tiden, fast fritt, för det går ju bara att koppla/låsa en växel i taget till utgående axeln, och när bilen står still så snurrar alla utväxlingarna runt där inne när kopplingspedalen är uppe och det måste låta en hel del... Så läget borde vara rätt lugnt kan tyckas.
Och så olja. Om du nu har den lådan som vi gissat på så skall det vara 2.7L i den, men att fylla i alla tre literflaskorna brukar vara standard som sandstroem påpekar.
Lossa bara inte en skruv/bultskalle som sitter en bit ner på framsidan av lådan och tro att det är en nivåskruv för där hittar du någon fjäder och överraskningar som man inte skall pilla med.........
Men faktiskt så finns det en nivåplugg på vissa av de lådorna. Om du tittar där höger drivaxel kommet ut så kan det finnas en nivåplugg i närheten av drivaxeln på den stora planfrästa ytan på lådan, men om du ändå häller tre liter i lådan så gör nivåpluggen detsamma att krångla med.
(Tyvärr så sitter massor av mina bilder till sådant här fast i en SSD disk som inte vill släppa ut all sin kunskap längre, att tjuvkoppla den hjälper inte men det finns något udda DELLprogram som ev. skall kunna fixa en "avstängd" disk, så vi får se till vintern...... )
Hoppas du fick lite kunskap om att en låda faktiskt naturligt låter en hel del även om den är ok. Men det finns ju olika nivåer på låter och väsnas som kan vara svåra att sätta gränser på.... Jag tror att jag törs sätta en femkrona på att du kommer både bort och hem igen

, i alla fall vad som gäller lådan.
M.v.h. JANKRO.