• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Erfarenhet av mindre kontra större husbilar.

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Vi är en familj på två vuxna, en 11-åring och en liten pudel som åkt husbil i 10 år nu. Vår första husbil var en Carthago över 3 500 kg och vår nuvarande, en Hymer Exsis med en totalvikt på 3 500 kg. Vi har rest med Hymern i sex år nu och har allvarligt börjat fundera på en väsentligt större husbil, en med en totalvikt på 7 500 kg på ett Iveco-chassi.
Vi vet vad vår ”lilla” är bra på efter ett antal somrar i Frankrike men också vad vi saknar, framförallt under längre resor och under vintern. På sommaren och i Frankrike tycker vi vår är så gott som perfekt då vi kan ta oss fram nästan överallt och transportera oss snabbt från A till B utan att drabbas av begränsningar på 3 500 kilos vägar. Den är också bränslesnål och får plats på i princip alla campingar vi provat.

Men, nu till våra funderingar, vilka erfarenheter har ni som bytt från en lättviktare till en större husbil? Har det blivit mycket avårare att få plats på camping? Har det blivit en stor skillnad i kostnad i från allt vad gäller bränsle till allt vad gäller service, reprationer och annat? Just nu står vi i valet och kvalet på om vi ska byta ”upp” oss eller inte så alla erfarenheter är välkomna

En fin dag till er alla // DavidS


Och om någon är intresserad av den bil vi reser med nu har vi gjort en liten video om den här:

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.186
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har bytt från en 6m alkov på Fiat, till en Flair på Iveco.
(före jag köpte vår nuvarande 10 ton och 10 meters Concorde.)

Så, Fiat VS Iveco.
Servicekostnad lägre på Iveco, jag hade 3L motorn utan kamrem.
Bränsleförbrukning, i stort sett samma, en alkov går tungt genom luften så ingen stor skillnad där.
Med en integrerad på Fiat VS integrerad på Iveco får du räkna med 2-3 deciliter mer per mil, välgrundad uppskattning.
Med Iveco Daily, se upp med det kassa bakxalarna. Dom har en tendens att bli högljudda/vinande ljud.
Jag fick min bakaxel bytt innan leverans, runt 8000 mil hade den gått då. Provkör och lyssna noga, med varm bakaxel.

Har det blivit mycket avårare att få plats på camping?
Min erfarenhet är att längden på husbilen bara är en del i hur besvärligt det är att manövera på trånga platser.
Tänk på att Iveco med sin bakhjulsdrift har betydligt mindre vändradie än en lika stor bil på Fiat.
Ett annat sätt att uttrycka detta, en längre bil på Iveco kan svänga lika tvärt som en mindre på Fiat.
Att kunna ställa framhjulen "nästan 90 grader" vid fullt rattutslag är värdefullt. Detta märker jag även tydligt med min nuvarande bil på MAN.

Jag har aldrig varit ute för att vikten i sig begränsat urvalet av ställ/campingplats. Min Flair var reggad på 6,5 ton.
Naturligtvis beroende på var man åker.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2025
Efter att ha köpt en Flair (6,5t Iveco) som första husbil så tycker jag nog höjden är ett större problem än vikt och längd. Dels pga. begränsningar i vissa städer, jag gjorde missen att köra Waze en kort sträcka nu i sommar (kör annars CoPilot) och då hamnade jag framför en viadukt med 2,9m och fick backa tillbaka. Sen har vi problemet med träd, Om man nu är någorlunda rädd om lacken på sidorna det vill säga. Det är förvånansvärt många ställen som har röjt dåligt upp till 3,5m.

Jag upplever att upp till 10m är det enkelt att hitta platser, har du över det i längd så tror jag att du blir lite begränsad.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Jag har bytt från en 6m alkov på Fiat, till en Flair på Iveco.
(före jag köpte vår nuvarande 10 ton och 10 meters Concorde.)

Så, Fiat VS Iveco.
Servicekostnad lägre på Iveco, jag hade 3L motorn utan kamrem.
Bränsleförbrukning, i stort sett samma, en alkov går tungt genom luften så ingen stor skillnad där.
Med en integrerad på Fiat VS integrerad på Iveco får du räkna med 2-3 deciliter mer per mil, välgrundad uppskattning.
Med Iveco Daily, se upp med det kassa bakxalarna. Dom har en tendens att bli högljudda/vinande ljud.
Jag fick min bakaxel bytt innan leverans, runt 8000 mil hade den gått då. Provkör och lyssna noga, med varm bakaxel.


Min erfarenhet är att längden på husbilen bara är en del i hur besvärligt det är att manövera på trånga platser.
Tänk på att Iveco med sin bakhjulsdrift har betydligt mindre vändradie än en lika stor bil på Fiat.
Ett annat sätt att uttrycka detta, en längre bil på Iveco kan svänga lika tvärt som en mindre på Fiat.
Att kunna ställa framhjulen "nästan 90 grader" vid fullt rattutslag är värdefullt. Detta märker jag även tydligt med min nuvarande bil på MAN.

Jag har aldrig varit ute för att vikten i sig begränsat urvalet av ställ/campingplats. Min Flair var reggad på 6,5 ton.
Naturligtvis beroende på var man åker.
Tack. Ja jag har heller aldrig upplevt att vikten betytt något på en camping, däremot på vägen dit. I somras var vi dock på en ställplats som hade en begränsning på 3,5 i Frankrike men å andra sidan så var vi nog redan maxlånga med 7,5 m så den var knappast aktuell för en större bil ändå. // Med vänlig hälsning, Davids
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Efter att ha köpt en Flair (6,5t Iveco) som första husbil så tycker jag nog höjden är ett större problem än vikt och längd. Dels pga. begränsningar i vissa städer, jag gjorde missen att köra Waze en kort sträcka nu i sommar (kör annars CoPilot) och då hamnade jag framför en viadukt med 2,9m och fick backa tillbaka. Sen har vi problemet med träd, Om man nu är någorlunda rädd om lacken på sidorna det vill säga. Det är förvånansvärt många ställen som har röjt dåligt upp till 3,5m.

Jag upplever att upp till 10m är det enkelt att hitta platser, har du över det i längd så tror jag att du blir lite begränsad.
Ja höjden är absolut en faktor att beakta. Vi har tittat lite extra på de platser vi besökt i sommar och det är som du säger förvånansvärt många som röjt dåligt över tre meters höjd. // Med vänlig hälsning, Davids
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
912
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Utbudet av platser blir ju betydligt sämre med en lång bil, nere i Europa är det en maxlängd på 8m på väldigt många campingar upptäckte jag i sommar, även campingar i Sverige under högsäsong och faktiskt även ställplatser i Tyskland.
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2025
Lite kuriosa på detta… vi hade en Kabe 8,89 lång med dubbla bakaxlar..(6 hjul) ., körde in på en camping i Gannat, Frankrike.. tog plats och när campingvakten kom fick vi besked att inga med dubbla bakaxlar fick va där.. , han visade en bild på husbilar/ husvagnar med dubbla axlar ..överkorsade.. men han va trevlig, inte hans bekymmer ”” det är kommungubbarna som bestämmer.. om ca 5 km kommer ni till Aguiperse.. där kan ni stå..
… bara så olika det kan va..
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Vi har kört 7,49 tons Concorde på Iveco Daily sen hösten -22. Det blir lite dyrare än o åka Fiat baserat men oxå lite bättre, större tankar o el kapacitet, slippa tömma toa tanken hela tiden, utomlands tömmer du på mackar rastplatser på dom större vägarna. Bättre komfort fjädring osv. Sällan vikt o längd begränsar men det förekommer såklart men det löser sig ändå till slut. Jag tänker såhär, kör en större bil mens du kan om du vill det, du kommer inte ångra dig. Sen när vi blir äldre 75+ köper vi en mindre bil igen.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Vi har kört 7,49 tons Concorde på Iveco Daily sen hösten -22. Det blir lite dyrare än o åka Fiat baserat men oxå lite bättre, större tankar o el kapacitet, slippa tömma toa tanken hela tiden, utomlands tömmer du på mackar rastplatser på dom större vägarna. Bättre komfort fjädring osv. Sällan vikt o längd begränsar men det förekommer såklart men det löser sig ändå till slut. Jag tänker såhär, kör en större bil mens du kan om du vill det, du kommer inte ångra dig. Sen när vi blir äldre 75+ köper vi en mindre bil igen.
Hej och tack.
Jo, lite så vi också börjat fundera. Det finns ju uppenbara fördelar med ett större hus inte minst när dottern blir större och vill ha något mer eget än en sänksäng... Och så var det det där med alla leksaker och besök på fantastiska vingårdar.
Det är mest oron över att inte kunna komma dit vi vill men den kanske är överdriven //Med vänlig hälsning, DavidS
 
Toppen