Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Dra helst ner bobatteriet under 80% innan testet så batteriet tar emot laddning, då ser du tydligt vilken typ av laddning du har, smart laddning varierar kraftigt i spänning, laddar egentligen bara på tomgång samt vid bromsning.Har en smartshunt på batteriet, ska kolla i appen nästa gång jag kör.
Sätt den på ingående plus i elblocketNästa problem blir ju hur DC-DC laddaren ska kopplas?
I NE237 sitter ju ett relä som kopplar ihop batterierna när motorn startas eller?
Då är sannolikheten ganska liten att du har ”smart” generator. Det fanns tydligen som tillval vid den tiden men ingick inte till standardkonfigurerade motorer. Jag tvivlar på att Adria gjorde det tillvalet.Fiat multijet 150
En DC-DC modul är alltid bra tbh till Litiuminstallation i bodelen.Om man har en Euro 6 klassad husbil, betyder det automatiskt att man har smart generator?
Har beställt ett lifepo4 batteri, frågan är om jag behöver en DC-DC laddare?
Nej, det är det inte. Möjligen oftast.En DC-DC modul är alltid bra tbh till Litiuminstallation i bodelen.
Så kan man göra* om man samtidigt förvissar sig om att den lösningen inte hindrar elblockets underhållsladdning av startbatteriet från 230 V (om man vill ha sådan). En del elblock saknar separat laddutgång till startbatteriet och somliga DC-DC släpper inte igenom ström bakvägen.Sätt den på ingående plus i elblocket
Som alltid skall man inte ge sig på elsystemet om man inte vet hur det fungerar ,eller hur man gör för att koppla om/in, har man inte kunskapen lämna jobbet till en verkstad som har kunskapen.Så kan man göra* om man samtidigt förvissar sig om att den lösningen inte hindrar elblockets underhållsladdning av startbatteriet från 230 V (om man vill ha sådan). En del elblock saknar separat laddutgång till startbatteriet och somliga DC-DC släpper inte igenom ström bakvägen.
*Förutsatt att DC-DC inte ger högre ström än vad som är lämpligt att köra genom elblocket.