• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera drag eller inte?

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
616
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2026
Jag har lite funderingar på att montera drag på husbilen.
Montera gör jag själv.
Men det finns lite olika leverantörer och utföranden.
Finns det någon som har egen erfarenhet av att montera drag och vad köpte ni?
Om ni skulle gjort om det, finns det något ni gjort annorlunda?
Draget skall monteras på en Ducato.
Och jo, det skall besiktigas, det vet jag.
 
Vi köpte en ny plåtis i januari -21. Jag undrade då vad priset för monterad dragkrok skulle vara och fick svar att det skulle vara ca 10 000 kr men att det var bättre att vänta för att se om jag hade behovet. Priset skulle ju bli detsamma då.
När jag drygt ett år senare tyckte att jag skulle ha drag om jag har en bil som får dra 2,5 ton. Även om jag inte hade något direkt behov.
Men plötsligt var priset 15 000 kr monterat och klart.
Jag undersökte med olika firmor men kom inte ner mer än till ca 12 000 kr
Jag beställde då från Rameder. Fast drag och komplett elsats med 13-polig kontakt.
Eftersom det är en plåtis med allt förberett gick det på någon timme att montera draget. Att koppla elsatsen tog betydligt längre tid. Allt var förberett även där men lite svårt att komma åt bakom bakljusen mm. Och det som framför allt tog tid var att jag valde att dra kabelstammen som ska fram till batteriet inne bakom inredningen och inte under bilen som man ibland (ofta?) gör.
4 420 kr för drag inkl elsats.
1 020 kr för registreringsbesiktning.
Jag råder dig att fråga det besiktningsföretag du väljer om de ska väga bilen. Min bil behövde inte vägas. Om det skulle ha gjorts hade jag velat tömma den totalt för att få så liten tjänstevikt som möjligt. Det har ju inget praktisk betydelse eftersom det är totalvikten som styr i vilket fall som. Men jag vill inte ha hög tjänstevikt på papperet, t ex vid framtida försäljning.
 
Jag har en fiat ducato 2003 och jag köpte draget ink montering av boh/weldo för länge sedan, kommer inte ihåg priset men så här såg draget ut
 

Bilagor

  • 20250529_200607.jpg
    20250529_200607.jpg
    1,4 MB · Visningar: 37
  • 20250529_200621.jpg
    20250529_200621.jpg
    1,6 MB · Visningar: 31
  • 20250529_200632.jpg
    20250529_200632.jpg
    1,4 MB · Visningar: 31
  • 20250529_200707.jpg
    20250529_200707.jpg
    1,8 MB · Visningar: 35
Jag vet inte hur det funkar med kultrycket. Måste ha en viss betydelse hur bilen ser ut med överhäng bak? Exempelvis så har ju en plåtas väldigt kort överhäng medan många andra har flera meter. Kulviktens påverkan på framaxeln måste ju i det fallet vara större?
 
Draget jag satte på min plåtis vägde 25,8 kg inkl kabelsats och allt. Den krockbalk jag tog bort vägde 7,8 kg. Alltså ökade vikten i mitt fall med 18 kg.
Så är det ju på en kort plåtis, men med långa överhäng blir det ju mycket mera material i det kompletta draget, och då drar vikten iväg!
 
Behöver man drag ska man sätta det, Vår bil hade drag men vi har inte använt det ännu efter 4 år
 
Behöver man drag ska man sätta det, Vår bil hade drag men vi har inte använt det ännu efter 4 år
Fördelen med dragkroken är att andra bilar inte vill köra imot kofångaren. Nackdelen är att husbilen blir längre och har man otur så passerar man en gräns där det blir dyrare att passera.

Men som du säger, behöver man en så är det ju bra!
 
Troligen inte, eftersom TS varit inne på forumet idag utan att skriva något i denna tråd.

Pålle
En dryg vecka sedan trådstart och ett antal svar. Har kanske @Globetrotter någon kommentar kring svaren eller andra synpunkter?
Lugn i stormen. Jag funderar fortfarande.
Anledningen till att funderingar finns på drag är för att avlasta bakaxeln. Skippa cyklar och skaffa släp och moppar istället.
Det där med N värdet är viktigt, likaså viktfördelning. Som det är nu så är det idealiskt förhållanden med cyklar bak på.
Hjulen vägda individuellt.
Klar för avfärd med fulla tankar. 347 kg kvar till fullastad.
Men jag känner mig inte riktigt nöjd med hur den upplevs att köra med elcyklar bak.
Vi får se var det landar.
Jag kan tipsa om att vill man grotta ner sig mer om vikter och mått, begär ut påbyggaranvisningar för fordonet det gäller.
Där finns mycket att läsa.
 
Senast ändrad:
Telemontage Uddevalla monterar dragkrokar å cyckelställ lågt monterade jag har ett sådant för att slippa höga lyft med elcykel, men långt att åka dit för er.
 
Tillbaka
Toppen