• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteriet urladdas vid fricamping

Dalb

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Godmorgon.
Vi gör första turen för våren. Igår +18° nu dimma och +5°. Växlar snabbt!
Vi fricampar och är hyfsat nya med denna husbil en Hymer T 708 SL. I husbilen finns två bodelsbatterier, en solcell och ett sprillans nytt startbatteri. I höstas hade vi problem med att startbatteriet blev tomt vid fricamping, därav nytt. Sent igår kväll visade EBL på manöverpanelen att startbatteriet var under 11 V och varnade medan bodelsbatterierna var ok på ca 12,5 V.
I morse var batterierna helt ok.
Hur kan det vara så att startbatteriet blev urladdat? Har förre ägaren kopplat fel?
Ska startbatteriet vara kopplat till solcells regulatorn som det är på våran? Är villrådig och fundersam.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.802
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har ni smartgenerator på bilen? Isåfall måste ni fixa en dcdc laddare annars laddar inte era bodelsbatterier under färd. Det är knappt startbatteriet heller laddas med smartgenerator jag brukar ha knappt 12,2 volt i startbatteriet när jag stannar efter en längre resa. Sen brukar solcellerna ladda upp det mer som tur är. Är det någon mer som har smartgenerator som kan kolla hur många volt ni brukar ha i batteriet efter färd? Det är ju verkligen helt värdelöst med en sån generator i husbilar.
Jag har smartgenerator, den laddar vid start samt motorbroms 14.8-15V, normalt ca 13V, efter längre resa faller spänningen till ca12.8V efter en stund med avstängd motor.
Har du 12.2V mätt på batteriet? då är det något fel.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Har ni en Euro6-klassad husbil så har den "smart laddning", vilket så klart inte är smart i ett fritidsfordon där man vill ha all laddning man kan få, även ifall det ökar förbrukning/utsläpp.
Jag har en 2018 fiat Euro 6 utan smart generator så man kan nog inte generellt säga att alla Euro 6 har smart generator.
Tommy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.142
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har en 2018 fiat Euro 6 utan smart generator så man kan nog inte generellt säga att alla Euro 6 har smart generator.
Tommy
Det stämmer faktiskt på Fiat, de fuskade några år med sina euro6, en del är även utan AdBlue.

Har man ett MB chassi så är det "smart-laddning" och AdBlue från 2015.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.968
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har en Fiat 2019 utan adbleu euro 6 , vad har vi för generator? Hur kan man kolla det? Nästa batteriinköp blir nog nåt Litiumbatterier
Jag har också en Fiat 2019, Euro 6, utan ad blue, med en "dum" generator. Har LiFePo4 batteri. Men du kan testa med en enkel voltmätare i cig-uttaget. Kommer inte ihåg värdena men tror den dumma generatorn laddar med högre, men framförallt, jämnare spänning hela tiden, till skillnad från den smarta! Men sök på forumet, värdena finns här. Jag har använt dem.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.142
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har också en Fiat 2019, Euro 6, utan ad blue, med en "dum" generator. Har LiFePo4 batteri. Men du kan testa med en enkel voltmätare i cig-uttaget. Kommer inte ihåg värdena men tror den dumma generatorn laddar med högre spänning hela tiden, till skillnad från den smarta! Men sök på forumet, värdena finns här. Jag har använt dem.
Faktiskt är det oftast tvärtom, "smart laddning" ger ofta över 15V, mätt i obd, tyvärr bara på tomgång och vid motorbromsning. Cigg-uttagen brukar ha en lägre spänning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.769
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det stämmer faktiskt på Fiat, de fuskade några år med sina euro6, en del är även utan AdBlue.

Har man ett MB chassi så är det "smart-laddning" och AdBlue från 2015.
Det utan AD-Blue är inget fusk, utan ett annat system som också var godkänt. Och att man inte hade Smart-Generator sägs ha varit ett önskemål från vissa husbilstillverkare som redan då förstod problemen det skulle innebära. Så att det skulle innebära någon fördel att börja med det tidigt tycker jag inte.
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Vi har Fiat Ducato euro6 med ad blue från 2021, men ändå en dum generator. Kollade med voltmätare i cigguttaget och hade hela tiden 14V eller mer. Våran har _inte_ start/stopp-system, vilket jag tror är avgörande för euro6 med dum generator.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.142
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det utan AD-Blue är inget fusk, utan ett annat system som också var godkänt. Och att man inte hade Smart-Generator sägs ha varit ett önskemål från vissa husbilstillverkare som redan då förstod problemen det skulle innebära. Så att det skulle innebära någon fördel att börja med det tidigt tycker jag inte.
Ja det var godkänt innan man uppdagat fusket.
Efter VW dieselgate så kom kontrollmyndigheter på bättre sätt att mäta NOx, då kunde man konstatera att även Fiat-Chrysler, med många flera manipulerade med mjukvaran och att de i verkligheten släppte ut skyhöga nivåer av NOx, vet inte när man fick till NOx reningen, men misstänker att det är i samband med AdBlue införandet.
Nu mäter man inte NOx vid besiktningen (ännu), så det har ingen betydelse.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.769
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det var godkänt innan man uppdagat fusket.
Efter VW dieselgate så kom kontrollmyndigheter på bättre sätt att mäta NOx, då kunde man konstatera att även Fiat-Chrysler, med många flera manipulerade med mjukvaran och att de i verkligheten släppte ut skyhöga nivåer av NOx, vet inte när man fick till NOx reningen, men misstänker att det är i samband med AdBlue införandet.
Nu mäter man inte NOx vid besiktningen (ännu), så det har ingen betydelse.
I motsats till de tyska tillverkarna har Fiat inte blivit fällda för något fusk. Så det är väl i princip fortfarade godkänt, men används inte längre i nyproduktion.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.142
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
I motsats till de tyska tillverkarna har Fiat inte blivit fällda för något fusk. Så det är väl i princip fortfarade godkänt, men används inte längre i nyproduktion.
Fusket var ju så uppenbart, styrprogrammet växlade 2min efter testet för certifiering var avslutat och utsläppen steg med 1000%, att de fortsatt skulle använda just det fusket verkar magstarkt.

Jag har inte hört hur det gick för Fiat i Tyskland, de vägrade diskutera med andra myndigheter än de italienska.
I usa blev det iallafall drygt 6mdr i skadestånd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.769
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fusket var ju så uppenbart, styrprogrammet växlade 2min efter testet för certifiering var avslutat och utsläppen steg med 1000%, att de fortsatt skulle använda just det fusket verkar magstarkt.

Jag har inte hört hur det gick för Fiat i Tyskland, de vägrade diskutera med andra myndigheter än de italienska.
I usa blev det iallafall drygt 6mdr i skadestånd.
Dom vägrade inte diskutera med myndigheterna i Tyskland för att godkännandet ligger inte i Tyskland utan i Italien. Och vad det gäller USA, vilka Ducato med dieselmotor säljs där? De måste vara väldigt ovanliga?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.769
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fusket var ju så uppenbart, styrprogrammet växlade 2min efter testet för certifiering var avslutat och utsläppen steg med 1000%, att de fortsatt skulle använda just det fusket verkar magstarkt.

Jag har inte hört hur det gick för Fiat i Tyskland, de vägrade diskutera med andra myndigheter än de italienska.
I usa blev det iallafall drygt 6mdr i skadestånd.
Tycker du att Bosch variant som tyskarna använde var bättre, där kördes avgasreningen på allvar bara när bilen detekterade att den var på en rullande landsväg (bromsbänk) för avgasmätning, övrig tid gick avgasreningen inkl. AD-Blue förbrukningen på sparlåga hela tiden.
resultatet var låg förbrukning av både bränsle och AD-blue, men höga utsläpp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.142
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tycker du att Bosch variant som tyskarna använde var bättre, där kördes avgasreningen på allvar bara när bilen detekterade att den var på en rullande landsväg (bromsbänk) för avgasmätning, övrig tid gick avgasreningen inkl. AD-Blue förbrukningen på sparlåga hela tiden.
resultatet var låg förbrukning av både bränsle och AD-blue, men höga utsläpp.
Absolut inte, fusk ska kosta, oavsett vilken produkt man än köper.
 
Toppen