På min fanns ett annat kallstartsystem.
Det är en 2.5 TDI, dvs Intercooler, 1996.
En sak som liknar en solenoid, satt kopplad till insprutningspumen, med en egen axel, i princip en likadan som den för gasen.
den här solenoiden, c:a 10 cm lång hade en kabel, men den var bortkopplad. Jag testade och den solenoiden drog skata in sin reglagestång, kanske tog 30 sek för full rörelse.
Dvs en fördröjd solenoidliknanade sak.
Som sagt sladden var bortkopplad och jag demonterade hela grejen.
Bilen har förutom detta glödstift som blinkar vid kall temp.
Men bilen startar alltid, har provat vid - 10 C.
Jag tolkar den här solenoidliknande saken som en sak som höjer tomgångsvarvet vid start i kallt väder.
Lika lätt är att hålla ner gasen lite vid startförsök.
Ju mindre lull lull ju mindre krångel......
Nu kan det förstås vara så att den fixade lite fetare blandning vid kallt. Men någon direkt funktion på en sådan Diesel utöver gas finns väl inte....
Men visst ryker den några minuter vid start under. 10 C.
Jag glömde skriva att den här solenoidens rörelse påverkas av temperaturen. Således vid kallt rör den sig mycekt, vid varmt sår den still.
Roysan