• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato 2025

leja4

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2027
Vi har en ny husbil på Fiat på Ducati chassi 180 hk åtta växlad automat. Helt digital instrumentering. Varvräknaren visar varvtal i sekvenser om 500 varv/min.
Om jag kör ca 85-90 km/h på 8:an, så visar varvräknaren 2000r/min, om jag växlar ner till 7:an hörs att motorvarvet ökar men varvräknaren visar fortfarande 2000 r/min.
Det innebär att det verkliga varvtalet vid 8:ans växel kanske var 1600r/m och vid sjuan var 1900r/min, alltså inom samma 500 varvs område och visar därför ingen skillnad.
Jag tycker att 500varvs intervaller är alldeles för stor skillnad och vill ändra till 100 varvs intervall eftersom att sådana markeringar visas på instrumentet.
Någon som har förslag till åtgärd?
BBa
 
Vet inte alls, men kan du komma in i menyn för displayen. Kan ju va så att det finns en inställning för detta.
 
Vi har en ny husbil på Fiat på Ducati chassi 180 hk åtta växlad automat. Helt digital instrumentering. Varvräknaren visar varvtal i sekvenser om 500 varv/min.
Om jag kör ca 85-90 km/h på 8:an, så visar varvräknaren 2000r/min, om jag växlar ner till 7:an hörs att motorvarvet ökar men varvräknaren visar fortfarande 2000 r/min.
Det innebär att det verkliga varvtalet vid 8:ans växel kanske var 1600r/m och vid sjuan var 1900r/min, alltså inom samma 500 varvs område och visar därför ingen skillnad.
Jag tycker att 500varvs intervaller är alldeles för stor skillnad och vill ändra till 100 varvs intervall eftersom att sådana markeringar visas på instrumentet.
Någon som har förslag till åtgärd?
BBa
Vi har en 23:a, 9 vxl låda. Det är samma med varvräknarn här. Teknikern visste inte varför den visar så.
 
Aldrig hört talas om en varvräknare som fungerar på det viset, den är tämligen meningslös om den fungerar så.
Varvtal finns tillgängligt i styrboxen till motorn, så data finns det gäller bara att visa det.
 
Vi har en ny husbil på Fiat på Ducati chassi 180 hk åtta växlad automat. Helt digital instrumentering. Varvräknaren visar varvtal i sekvenser om 500 varv/min.
Om jag kör ca 85-90 km/h på 8:an, så visar varvräknaren 2000r/min, om jag växlar ner till 7:an hörs att motorvarvet ökar men varvräknaren visar fortfarande 2000 r/min.
Det innebär att det verkliga varvtalet vid 8:ans växel kanske var 1600r/m och vid sjuan var 1900r/min, alltså inom samma 500 varvs område och visar därför ingen skillnad.
Jag tycker att 500varvs intervaller är alldeles för stor skillnad och vill ändra till 100 varvs intervall eftersom att sådana markeringar visas på instrumentet.
Någon som har förslag till åtgärd?
BBa
Kontakta Fiat Professional. De bör ha rätt åtgärd, om det går.
I annat fall en OBD läsare kan ju vara en lösning. Ex Carly.
 
Hej, det låter ju lite som för att siffrorna (som väl visas) inte skall fladdra hela tiden som de gör om man har en voltmätare eller Amp. mätare i typ husbilen som visar t.o.m. hundradelar så fladdrar siffrorna hela tiden irriterande för det är för" fin" visning med siffror av det de skall visa.
Det brukar de lugna ner med att displayen bara uppgraderas kanske var tionde sekund eller mer t.o.m. för att hundradelar kan vara intressant men behöver inte fladdra hela tiden.
En varvräknare skall ju visa exakta varvtalet på bilen naturligtvis hela tiden, och även om det är en helt digital mätartavla så bör det ju vara en digital bild med något typ av en visarnål som rör sig efter varvtalet hela tiden och inte hoppar vart femhundrade varv. Låter mysko och irriterande.

M.v.h. JANKRO.
 
Hej, det låter ju lite som för att siffrorna (som väl visas) inte skall fladdra hela tiden som de gör om man har en voltmätare eller Amp. mätare i typ husbilen som visar t.o.m. hundradelar så fladdrar siffrorna hela tiden irriterande för det är för" fin" visning med siffror av det de skall visa.
Det brukar de lugna ner med att displayen bara uppgraderas kanske var tionde sekund eller mer t.o.m. för att hundradelar kan vara intressant men behöver inte fladdra hela tiden.
En varvräknare skall ju visa exakta varvtalet på bilen naturligtvis hela tiden, och även om det är en helt digital mätartavla så bör det ju vara en digital bild med något typ av en visarnål som rör sig efter varvtalet hela tiden och inte hoppar vart femhundrade varv. Låter mysko och irriterande.

M.v.h. JANKRO.
Hej !
Visningen består av segment där varje segment representerar 500 rpm alltså 4 vid 2000 rpm och det visar den om jag kör ca85 km/timme oavsett om jag kör med 7:ans eller 8:ans växel. Det är alltså inga siffror som rör sig.
 
Hej !
Visningen består av segment där varje segment representerar 500 rpm alltså 4 vid 2000 rpm och det visar den om jag kör ca85 km/timme oavsett om jag kör med 7:ans eller 8:ans växel. Det är alltså inga siffror som rör sig.
Hejsan, ok. på det sättet, men då är det ju ingen fara för fladder om det hade varit av den anledningen de hade stora steg. Men då kan man ju absolut säga att man i alla fall skulle önska sig mindre segment, 100 Varv per steg som du skrev, eller 10, eller t.o.m. så täta steg så det ser steglöst ut helt enkelt, som jag tror det är på de flesta displaypaneler.

M.v.h. JANKRO.
 
Hejsan, ok. på det sättet, men då är det ju ingen fara för fladder om det hade varit av den anledningen de hade stora steg. Men då kan man ju absolut säga att man i alla fall skulle önska sig mindre segment, 100 Varv per steg som du skrev, eller 10, eller t.o.m. så täta steg så det ser steglöst ut helt enkelt, som jag tror det är på de flesta displaypaneler.

M.v.h. JANKRO.
Varvräknaren ser ut så här, det går ju att läsa av mindre förändringar på varvtal

IMG_1428.png
 
Aha...... för mycket info på några minuter, för att hänga med...... bildskärm alltså.

M.v.h. JANKRO.
Ja det är den på bilden som Håkan visar. Den visar 1500 där vid 78 km/timme, det gör min också ökar jag till 80 så visar den 2000.
Bilen ska undersökas den 9 maj. Hoppas att det går att ordna så att de små strecken i segmenten också medverkar i visningen, annars anser jag att visningen är för grov för att kallas varvräknare. Tack för engagemang och till er som lagt ut bilder det skulle jag naturligtvis jag ha gjort,men behärskar inte den tekniken.

BBa
 
Ja det är den på bilden som Håkan visar.

Ok. då är jag med och det var som jag trodde. På bilar med många växlar och små utväxlingssteg så kan det ju vara interessant att se även små varvförändringar.
På min gamla JEEP så syns det tydligt när den lägger i Lockuppen på automatlådans converter och motorvarvet minskar ca. 400rpm.
Vilket man knappt skulle märka alls utan en steglös varvräknare.

M.v.h. JANKRO.
 
Själv har jag funderat varför det finns en varvräknare på automatväxlade bilar överhuvudtaget. Varför ska man veta varvtalet när lådan sköter växlandet.
De flesta automatlådor, eller motsvarande, har olika program och oftast möjlighet till manuellt val av växel, både uppför, men kanske framförallt nedför. Sedan har du alltid en kickdown funktion, som är belastnings- och varvtalsberoende. Så visst behövs varvräknaren även på en automatare. En bra kontrollfunktion helt enkelt.
 
De flesta automatlådor, eller motsvarande, har olika program och oftast möjlighet till manuellt val av växel, både uppför, men kanske framförallt nedför. Sedan har du alltid en kickdown funktion, som är belastnings- och varvtalsberoende. Så visst behövs varvräknaren även på en automatare. En bra kontrollfunktion helt enkelt.
Absolut behövs varvräknare,inte minst i branta utförsbackar, kör alltid manuell nedväxling
 
Tillbaka
Toppen