• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Varning glödstift efter start Fiat Ducato 2019

ej3p

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
43179
Medlemskap
2025
Nu visste jag inte om detta skulle in under motor eller elsystem, la jag den fel så säg till!

Har haft strul med att varning för glödstift kommer på efter jag startar bilen.
Har aldrig haft problem med att starta bilen oavsett temperatur. Väntar alltid på att glödstiftslampan ska slockna innan jag startar bilen. Men - det kommer sporadiskt en varning efter jag startar bilen från kallstart. Då blinkar glödstiftlampan och "Check glowplugs" kommer upp. Skulle jag nu starta om bilen när den gått varm så kommer den nästan frekvent upp. Har varit inlämnad på verkstad för detta och de bytte ut kontrollenheten men utan resultat.
Som sagt har jag aldrig märkt av några bekymmer (har andra bekymmer med att bilen inte vill växla, som förhoppningsvis är separata bekymmer(?), är ni nyfikna finner ni den tråden här - Växellådsproblem) med själva bilen förutom att lampan lyser vid start.
Har ni någon aning om vad detta kan bero på/hur man löser det?
Tack på förhand :)
 
Ingen aning, men precis samma problem har vi på vår bil.
Möjligen att vår varning inte blinkar utan lyser någon minut för att sedan slockna vid start av varm motor
Hitintills har bilen funkat fint ändå så vi kör bara vidare
väntar spänt på att någon kanske vet svaret.
 
Hade liknande symtom på Ducati 2008. Det fanns en glödstiftrelaterad felkod också. Verkstad ville kolla glödstift en och trodde det var dags att byta dessa. Jag bytte istället startbatteriet och släckte felkoden. Problemet borta nu. Kanske det kommit in fukt någonstans. Det finns flera trådar om glödstift på forumet samt videor på Youtube.
 
Det är ett elände när de byter för att de tror! De ska veta att det är rätt sak som byts och att felet då inte kommer tillbaka. Jag vill inte betala ett antal åtgärder som inte löser mitt problem däremot gärna den sista som var orsaken till strulet.
Tommy
 
Jag rekomenderar att du byter glödstift.
Dessa kostar 140-150 kr styck från nätet.

Då kan problemet vara löst, alternativt så vet du att glödstiften inte orsakar problemet.
Oavsett är glödstift en förbrukningsvara, jämför med tändstift i en bensinare.

Glödstiften är inkopplade efter motorstart, styrt av mjukvara.
 
Jag har samma fel, precis som Batstepappan. Hade bilen inne på verkstad förra veckan och tydligen var 1 glödstift kass. Så nu blir det byte veckan efter påsk. Kostnad 8 - 10 000 SEK :mad:. Bilen har rullat 11 500 mil.
 
Jag har samma fel, precis som Batstepappan. Hade bilen inne på verkstad förra veckan och tydligen var 1 glödstift kass. Så nu blir det byte veckan efter påsk. Kostnad 8 - 10 000 SEK :mad:. Bilen har rullat 11 500 mil.
Samma problem men glapp i (tändhatten eller vad det kallas) den längst till höger.
Har smörjt och vridit så det blivit kontakt.
Hoppas det funkar
Mvh Thomas
 
Jag har samma fel, precis som Batstepappan. Hade bilen inne på verkstad förra veckan och tydligen var 1 glödstift kass. Så nu blir det byte veckan efter påsk. Kostnad 8 - 10 000 SEK :mad:. Bilen har rullat 11 500 mil.
Så mycket för bara ett stift. Bytte 5 på verkstad 2000 kr för allt, delar och arbete på min volvo2.4D Samma verkstad fixar husbilar me...
 
Så mycket för bara ett stift. Bytte 5 på verkstad 2000 kr för allt, delar och arbete på min volvo2.4D Samma verkstad fixar husbilar me...
Nej, det är för alla stift. Något eller några sitter tydligen väldigt dumt till, kanske så att kylaren behöver demonteras. Du kan ju inte jämföra med en Volvo Pb :cool:.
 
Nej, det är för alla stift. Något eller några sitter tydligen väldigt dumt till, kanske så att kylaren behöver demonteras. Du kan ju inte jämföra med en Volvo Pb :cool:.
Det förstår jag.

Men tekniken att byta är samma. Sen kan motorer vara olika. Min Fiat 3,0 går att byta på utan att ta bort nån kylare Eller annat.. Men som sagt. Det kan vara olika
 
Och här har jag kollat mailen för att se om någon svarat utan resultat, så gick jag direkt in här och tittade och oj vad svar! Så ursäkta sen återkoppling!
Jag bytte startbatteri i slutet på förra året och problemet kvarstår.
Ingen felkod finns lagrad för detta…
Michael S - det kommer nog få bli en sådan lösning.
Thomas - tack för tips, får kolla på det!
Har också haft problem med fläkten där resistorn hade ärgat som jag fixade till nu i veckan och tro på tusan att glödstiften inte visat fel efter det, men de kanske bara är slumpen.
Tack för svar som sagt, återkopplar när jag har någon uppdatering :)
 
Tillbaka
Toppen