• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Automatlåda =robotlåda ?

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2026
Är det samma sak eller skiljer det mellan dom, frågan tillspetsad för att det förekommer så mycket felaktiga benämningar hos husbilshandlarna och andra. Men vi i husbilsklubben använder väl rätt namn på respektive växellådstyp.
 
Är det samma sak eller skiljer det mellan dom, frågan tillspetsad för att det förekommer så mycket felaktiga benämningar hos husbilshandlarna och andra. Men vi i husbilsklubben använder väl rätt namn på respektive växellådstyp.
Bägge är automatiska växellådor, fast med olika teknik.
 
Är det samma sak eller skiljer det mellan dom, frågan tillspetsad för att det förekommer så mycket felaktiga benämningar hos husbilshandlarna och andra. Men vi i husbilsklubben använder väl rätt namn på respektive växellådstyp.
Det är inte samma sak om man tittar på hur de är byggda. En automatlåda är olik en manuell låda, men en robotväxlad bil har precis samma växellåda som en manuellt växlad fast med en robot utanpå som sköter om kopplandet och växlandet. De brukar ibland kallas AMT, Automatiserad Manuell Transmission

 
En automatväxellåda växlar automatiskt.

Tekniken som möjligör detta varierar.
På rak arm kommer jag på:
DSG = dubbekopplingsväxellåda. Kugghjul och våt eller torrkoppling. Finns dessa i husbilar?

Robotlåda = automatiskt växlad manuell låda, torr koppling.
Växlingen och kopplingen kan skötas av tryckluft, elservo eller hydraulservo.

Konverterautomat = växellådan består av planetväxlar och hydrauliska kopplingar och bromsar. Ingen koppling, utan en hydraulisk momentomvandlare i stället. Denna typ är den älsta och den som oftast menades när man sa "automatlåda" för mer än 20 år sedan.

Alla ovanstående har olika marknadsföringsnamn från biltillverkarna, ett gytter.
 
Fick min info från just en återförsäljare, så det kan absolut vara felaktigt :)
Konstigt att de inte kan ge konkreta svar; verkar som om de inte vet vad de gjort. Växellådan är i allafall nyutvecklad till de bilarna som kan registreras åtminstone till 5 ton har jag läst någonstans. Man kanske inte ville ha en DSG, som ligger och drar på kopplingarna, på en så tung bil.

Vad vet jag. Vet bara att jag blir osäker.:confused:
 
Iallafall tidigare byggdes Sprinter och Crafter/Man i samma fabrik på varsin line av Daimler. Isåfall kan automaten vara en G7 eller G9 låda från MB.
DSG är väl 8-växlad.
 
Om jag får tro så är alla DSG lådor 6 vxl med våt koppling eller 7 vxl med torr koppling. 8 vxl är väl som alla andra En ZF traditionell momentomvandlar låda. 7 vxl fanns bara till mindre motorer har jag för mig. Alltså inga DSG lådor i husbilar förutom VW s egna bygge på transporter o Caddy bilar.
 
Om jag får tro så är alla DSG lådor 6 vxl med våt koppling eller 7 vxl med torr koppling. 8 vxl är väl som alla andra En ZF traditionell momentomvandlar låda. 7 vxl fanns bara till mindre motorer har jag för mig. Alltså inga DSG lådor i husbilar förutom VW s egna bygge på transporter o Caddy bilar.
DQ381 är en 7vxl med oljebad. Samt DQ500.
 
Det intressanta är väl ändå om det sitter en hydraulisk momentomvandlare framför lådan eller ej. Såvitt jag vet har inget av de vanliga husbilschassina kombinationen momentomvandlare och robotlåda. Finns det en momentomvandlare så försvinner ju den stora belastningen på kopplingen, att slira igång.
Hälsningar
Peter
 
Har studerat instruktionsboken och i de tekniska beskrivningarna för min MAN ligger något man kallar AG8 alternativet 6-växlad manuell.
I vår lilla T-Roc har vi en 7-stegad DSG men det är en helt annan sak.

Enligt PeterK ligger det en DSG i vår husbil men enligt Topaz ligger det en momentomvandlarlåda. Generalagenten håller på Topaz medan en återförsäljare håller på PeteK.

Mystiken tätnar....
:twitcy:
 
Har studerat instruktionsboken och i de tekniska beskrivningarna för min MAN ligger något man kallar AG8 alternativet 6-växlad manuell.
I vår lilla T-Roc har vi en 7-stegad DSG men det är en helt annan sak.

Enligt PeterK ligger det en DSG i vår husbil men enligt Topaz ligger det en momentomvandlarlåda. Generalagenten håller på Topaz medan en återförsäljare håller på PeteK.

Mystiken tätnar....
:twitcy:

Jag pudlar, blandade ihop din med en transporter :msn_embarrassed:
 
Tillbaka
Toppen