• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat robotväxellåda

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2026
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!
 
Intressant.
Jag har frågat om vilken växel folk kör på. Intressant hur fiat har programmerat lådan jämfört men helt Manuel körning.

Jag har en helt manuell 6 vxl 3.0 l motor.

Om du ligger på 90-100. Växlar din robot in på växel 6 eller ligger den på 5an?

Vid uppförsbackar. Växlar den ner från 6 an till växel 5 eller 4?

Jag har motoröra men 3.0 motorn är så vridstark så den är lätt att segdra för mycket. Skulle vara intressant att veta hur roboten Växlar. Tacksam för svar..

Tomas
Vår 6a går in vid ca 70 på plan väg, vid minsta motlut växlar den ner. 3l motor. Det beror ju på backen hur många växlar den växlar ner.

Edit: Knappen för tungt fordon är alltid inkopplad
 
Senast ändrad:
Intressant.
Jag har frågat om vilken växel folk kör på. Intressant hur fiat har programmerat lådan jämfört men helt Manuel körning.

Jag har en helt manuell 6 vxl 3.0 l motor.

Om du ligger på 90-100. Växlar din robot in på växel 6 eller ligger den på 5an?

Vid uppförsbackar. Växlar den ner från 6 an till växel 5 eller 4?

Jag har motoröra men 3.0 motorn är så vridstark så den är lätt att segdra för mycket. Skulle vara intressant att veta hur roboten Växlar. Tacksam för svar.

Tomas
Min 150 hk 2,3 euro 6 multi 2 , har vx 6 i den hastigheten med ca 1900 varv. Kör ofta med knappen för uppförsbackar intryckt även på plan mark. Bra motorbroms då innan rondeller behöver knappt bromsa, lite höga varv ibland innan den byter vx. Släpper gasen lite och låter nästa vx hoppa i, precis som med en manuell vx. Det är ju ingen vanlig automat utan en robot som växlar istället för föraren. Har riktig automat på personbilen och där släpper jag inte gasen när den ska växla, det är 2 olika sätt att köra.
 
Intressant.
Jag har frågat om vilken växel folk kör på. Intressant hur fiat har programmerat lådan jämfört men helt Manuel körning.

Jag har en helt manuell 6 vxl 3.0 l motor.

Om du ligger på 90-100. Växlar din robot in på växel 6 eller ligger den på 5an?

Vid uppförsbackar. Växlar den ner från 6 an till växel 5 eller 4?

Jag har motoröra men 3.0 motorn är så vridstark så den är lätt att segdra för mycket. Skulle vara intressant att veta hur roboten Växlar. Tacksam för svar.

Tomas
Våran 2,3liters 150hk 3,5 ton 6,5m plåtis växlar ner till 5:an i längre uppförsbackar vid 90-100 och då brukar jag låsa den på 5:an till vi är uppe, annars väljer den att lägga in 6:an igen om det börjar gå lättare och sen 5:an igen , Kör jag 120-130 då brukar den inte växla ner
 
Intressant.
Jag har frågat om vilken växel folk kör på. Intressant hur fiat har programmerat lådan jämfört men helt Manuel körning.

Jag har en helt manuell 6 vxl 3.0 l motor.

Om du ligger på 90-100. Växlar din robot in på växel 6 eller ligger den på 5an?

Vid uppförsbackar. Växlar den ner från 6 an till växel 5 eller 4?

Jag har motoröra men 3.0 motorn är så vridstark så den är lätt att segdra för mycket. Skulle vara intressant att veta hur roboten Växlar. Tacksam för svar.

Tomas
Jag har kört 2.3L och den växlar till 6an vid 80-85, och växlar ned i uppförsbackar till 5an, detta om man kör på normalläge,jag väljer alltid att köra tunglastläge, då ligger den på 5an till ca90.
 
Hej,
Vi funderar också att kontakta Arn angånde allt strul med vår husbil o 9 växlade låda.
Många bärgningar och försök till åtgärdande och de 2 byten av växellåda, strul med ersättning från Viking assistans
Bilen har stått på verkstad 2 vintrar i rad nu
Läs på hallokonsument.se vad som gäller
De har enkelt uttryckt några reparations försök sedan kan man begära återköp.. står på hemsidan vad som gäller! Du bör kontakta kommunens konsumentrådgivare också som kan förklara vad som gäller, kanske bättre än bara läsa innantill
 
Läs på hallokonsument.se vad som gäller
De har enkelt uttryckt några reparations försök sedan kan man begära återköp.. står på hemsidan vad som gäller! Du bör kontakta kommunens konsumentrådgivare också som kan förklara vad som gäller, kanske bättre än bara läsa innantill
Trådens Ämne: Fiat robotväxelåda
 
Kör man i ”tunglast läget” då varvar motorn längre och tar betydligt mer bränsle!
Totalt onödigt om man har 3.5 ton totalvikt den är för lätt för att funktionen ska göra nytta.
Jag har kört min 3,5 tonnare betydligt mer på tunglastläget de senaste åren, jämfört med innan. Det är inte bara en känsla utan syns också tydligt på statistiken från styrdatorn att andelen körda km på resp. växel har förändrats.
Förändring i bränsleförbrukning: ingen.
 
Jag har kört 2.3L och den växlar till 6an vid 80-85, och växlar ned i uppförsbackar till 5an, detta om man kör på normalläge,jag väljer alltid att köra tunglastläge, då ligger den på 5an till ca90.

Våran 2,3liters 150hk 3,5 ton 6,5m plåtis växlar ner till 5:an i längre uppförsbackar vid 90-100 och då brukar jag låsa den på 5:an till vi är uppe, annars väljer den att lägga in 6:an igen om det börjar gå lättare och sen 5:an igen , Kör jag 120-130 då brukar den inte växla n

Jag märker ingen skillnad på drivmedelsförbrukningen.
Spännande. Ligger husbilen mest på 6 an eller 5 an?
 
Det skrivs mycket om denna växellåda.
Har en sådan själv och tycker den fungerar bra.
Vad jag förstår så är det 1000-tals i olika fordon. Lastbilar, personbilar,bussar och husbilar mm.
Skulle vara intressant att veta i procent hur många som haft problem.
Har svårt för att se att det ska va så stora problem när den används i så stor omfattning och under så många år!
Hade en plåtis som hade gått n.19000 mil utan problem!Man måste "lära"sig att köra med robottlådan,lite annorlunda än riktig automat.Om det blir problem,så är det koppling som är sliten.
 
Hur gör man då när nan kör jämfört med en vanlig automatlåda?
Framför allt undvik krypkörning, detta gör att du slirar på kopplingen hela tiden, detta lär man sig ock känner när kopplingen griper in.
Samma sak start i backe,lite mer hårt på gasen så kopplingen griper in direkt.
 
Framför allt undvik krypkörning, detta gör att du slirar på kopplingen hela tiden, detta lär man sig ock känner när kopplingen griper in.
Samma sak start i backe,lite mer hårt på gasen så kopplingen griper in direkt.

Hur ska man hantera Fiat-husbilen ifall man har en ren manuell trans. Gäller det samma sak då att undvika krypkörning?
 
Detta har jag aldrig hört tidigare, oavsett märke på fordonet, alltså normal krypkörning.
Självklart klarar kopplingar att sliras på det är liksom kopplingens jobb, däremot är det inte många som klarar kopplingsryttare.
 
Tillbaka
Toppen