• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HVO100

Hornborg

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Växjö
HBK-Nr
40066
Medlemskap
2025
UPPDATERING:
Tack för alla bra tips. I den här tråden finns info från Fiat från i höstas och där finns även äldre motorer som vår med.


---

Hej, behöver hjälp med att tänka rätt ang HVO100. Å ena sidan finns diverse källor som säger att HVO100 är helt ekvivalent med diesel, å andra sidan källor som säger att man behöver godkännande från motortillverkaren. Hur ser ni på denna fråga – vilka fordon och motorer kan det vara riskabelt att tanka med HVO100?
 
Senast ändrad:
Äldre än EU 5 ska man kanske tänka sig lite för men nyare är inga problem, alltså runt 2012 o framåt går det utan problem oavsett vad vissa besserwissers här på forumet anser.
 
Funkar nog på nyare fordon men för mig skippar jag det. Är en prisfråga för mig och som pensionär får jag prioritera
 
Äldre än EU 5 ska man kanske tänka sig lite för men nyare är inga problem, alltså runt 2012 o framåt går det utan problem oavsett vad vissa besserwissers här på forumet anser.
Jag har kört en full tank i min Fiat 2010 och har inte märkt något konstigt, men det kan ju bli tokigt ändå förstås. Frågan har varit uppe i andra trådar här och flera som har maskinansvar av ena eller andra slaget hävdar att det funkar i samtliga dieselmotorer, både nyare och äldre. Ställt frågan till Preem och Neste nu, återkommer här med deras svar.
 
Tack för alla bra tips. I den här tråden finns info från Fiat från i höstas och där finns även äldre motorer som vår med.

 
helt rätt förstår inte varför man skA TANKA dyrt,när man kan tanka för 11 kr litern utan moms...
För vår del handlar det om att vi är beredda att betala ett något högre pris för att dra ner CO2-utsläppen med 90%. En klimatpremie, helt enkelt. Och med Husbilsklubbens rabatter blir nettokostnaden för HVO100 obetydligt högre än om vi tankat vanlig diesel som icke-medlemmar.
 
Jag kör min FIAT från 2017 på HVO, ca en krona milen dyrare men med ett betydligt renare miljösamvete. En struntsumma jämfört med skatt, försäkring, värdeminskning och räntekostnader om man har lånat för att köpa sin HB. Men lever man på marginalen räknas varje krona och då förstår jag att man väljer diesel vid pumpen istä.
 
Vi tankar HVO när vi har tillfälle, jag tycker att bilen går "mjukare", Fiat 2014 samt att den förbrukar något mindre drivmedel.
 
jag tycker att bilen går "mjukare",
Detta stämmer med tekniska fakta för HVO100.
Orsaken till att motorn går mjukare, är att cetantalet är väldigt mycket högre än för vanlig diesel.

Cetantalet är ett mått på bränslets tändvillighet när det utsätts för kompressionsvärme i förbränningrummet. (motsats till oktantal)
Med bättre tändvillighet minskar tändfördröjninmgen = lägre tryckspik -> tystare förbränning/mjukare gång.
 
Detta stämmer med tekniska fakta för HVO100.
Orsaken till att motorn går mjukare, är att cetantalet är väldigt mycket högre än för vanlig diesel.

Cetantalet är ett mått på bränslets tändvillighet när det utsätts för kompressionsvärme i förbränningrummet. (motsats till oktantal)
Med bättre tändvillighet minskar tändfördröjninmgen = lägre tryckspik -> tystare förbränning/mjukare gång.
Påstås också att det ger mindre med sot i avgaserna än diesel vilket är bra för kat och partikelfilter.
 
Detta stämmer med tekniska fakta för HVO100.
Orsaken till att motorn går mjukare, är att cetantalet är väldigt mycket högre än för vanlig diesel.

Cetantalet är ett mått på bränslets tändvillighet när det utsätts för kompressionsvärme i förbränningrummet. (motsats till oktantal)
Med bättre tändvillighet minskar tändfördröjninmgen = lägre tryckspik -> tystare förbränning/mjukare gång.
Kan detta ha inverkan på äldre motorer? Blir motorn varmare eller kallare tex.
Du verkar ha bra kunskap inom området så du får gärna delge din bedömning om hur det påverkar äldre dieslar.
 
Tillbaka
Toppen