• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

  • Startad av Startad av F.d. 53501
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 53501

Guest
Är ute på premiärturen för iår och nu upptäckte vi att det börjar bli kallt i husbilen. Pannan går men fläkten "varvar" inte upp och blåser ut som den ska. Någon som känner till detta fel?
 
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Nu har vi varit på verkstaden och kretskortet är bytt. Kostnad för kortet 4400+650 för arbetet. Vi är nöjda, vi fick hjälp snabbt.:mh:

Nu ska det packas, för till helgen åker vi. :bye:

Ha en trevlig kväll!

Mvh Susanne o Martin
 
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Kul att det löste sig. Det var då samma fel som vi hade på våran värmare men det känns alltid skönt när allt fungerar som det ska.

Trevlig resa
 
Sv: Fläkten går inte igång på vår Truma värmepanna

Kör ni på el så är det tyvärr så att fläkten inte varvar upp som den borde för att transportera ut värmen från rören .

Kör du på gas och vrider upp termostaten för att testa funktionen så skall fläkten varva upp när den känselkroppen som styr fläkten blir varm .

Jag skall se om jag kan hitta på en separat reostat för varvtalsjusteringen alt. flytta känselkroppen .
Jag hittade den här gamla tråden och tänkte göra liv i den igen.
Märkte igår att Trumans fläkten nästan inte blåste ut någon varmluft alls när jag körde på bara elpatron. Det var rejält varm luft men inget ordentligt flöde.
Sen slog jag om till gas 30min senare och då började det blåsa på betydligt mer ur vent sonen.

Ska det vara så? Eller några tips?
Löser tråden här och inser att det kan vara både kretskort, mjukvara, fläktmotor och säkringar som är problemet.
 
Jag hittade den här gamla tråden och tänkte göra liv i den igen.
Märkte igår att Trumans fläkten nästan inte blåste ut någon varmluft alls när jag körde på bara elpatron. Det var rejält varm luft men inget ordentligt flöde.
Sen slog jag om till gas 30min senare och då började det blåsa på betydligt mer ur vent sonen.

Ska det vara så? Eller några tips?
Löser tråden här och inser att det kan vara både kretskort, mjukvara, fläktmotor och säkringar som är problemet.
Ja det är tyvärr så, värmen från elpatronerna värmer inte upp den känselkroppen tillräckligt som skall öka fläkthastigheten.
 
Ja det är tyvärr så, värmen från elpatronerna värmer inte upp den känselkroppen tillräckligt som skall öka fläkthastigheten.
Intressant. Tack för svaret. Vart sitter denna känselkropp? Går detta att justera eller finns det något sätt att manuellt öka fläkthastigheten?
Kanske något bra tips?
Eller kan man sätta in en egen extra fläkt i systemet för arr kunna styra/reglera själv vid behov?
Funderade ett tag på vad som skulle hända om man monterade en egen extra fläkten på någon kanal långt från pannan för att hjälpa flåset och distributionen av värme till utblåsen längst från värmekällan, i mitt fall i främre delen av bilen eftersom pannan är monterad i garaget bak.
 
Intressant. Tack för svaret. Vart sitter denna känselkropp? Går detta att justera eller finns det något sätt att manuellt öka fläkthastigheten?
Kanske något bra tips?
Eller kan man sätta in en egen extra fläkt i systemet för arr kunna styra/reglera själv vid behov?
Funderade ett tag på vad som skulle hända om man monterade en egen extra fläkten på någon kanal långt från pannan för att hjälpa flåset och distributionen av värme till utblåsen längst från värmekällan, i mitt fall i främre delen av bilen eftersom pannan är monterad i garaget bak.
Det jag har läst om truma el är att effekten på patronerna är låga. Med högre luftflöde blir det då inte varmt. Därav låg fläkthastighet. (Hittar inte texten just nu)

Använder själv en Heat 1500+ i husbilen. Vid kyla fläkt på läge 2 värme på 3. Funkar bättre än 3 på båda
 

En artikel som förklarar varför Trumafläkten går på låga varvtal då man bara använder el
 

En artikel som förklarar varför Trumafläkten går på låga varvtal då man bara använder el
Tack för delningen. Intressant artikel.
Men konstigt nog har jag också nyss läst flera inlägg med personer som har CP plus display/styrning på sina Truma pannor med samma effekt 900w/1800w och flera som konverterat äldre system med ny PCB och display. I CP plus displayen kan jag om jag förstått det själv styra fläkten. Och i dessa inlägg skriver dessa personer att det är som natt och dag skillnad till det bättre med högre luftflöde.
 
Tack för delningen. Intressant artikel.
Men konstigt nog har jag också nyss läst flera inlägg med personer som har CP plus display/styrning på sina Truma pannor med samma effekt 900w/1800w och flera som konverterat äldre system med ny PCB och display. I CP plus displayen kan jag om jag förstått det själv styra fläkten. Och i dessa inlägg skriver dessa personer att det är som natt och dag skillnad till det bättre med högre luftflöde.
Du kan styra fläkten så till vidare ECO elr High läge när du kör på el. Men så finns det ett läge där du ställer den mellan 1-10. Men då måste värme och vatten vara avstängt. då cirkulerar du luften i HB
 
Tillbaka
Toppen