• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

”Tvångsköra” batteriladdaren = Okej?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
On/off strömbrytaren på min batteriladdare ”CB-522” har upphört att fungera, tror jag.

Händelseförlopp;
Jag stod på parkerad med 220 volt stolp-el inkopplat. Efter några dagar upptäckte jag att vissa grejer i bilen - de som drivs på 12 volt - inte fungerade korrekt. 12v belysning etc. gav märkvärdigt svagt ljus.

Plötsligt började även min 12v drivna TV även att krångla. Jag tittade då i husbilens ”el-rum” där batteriladdaren är monterad. Jag ser då att batteriladdaren är i läge ”Off”. Här blir det svårt att förklara;

1. Jag trycker in strömbrytaren på batteriladdaren ”CB-522” varpå den röda lampan i CB522 tänds, vilket indikerar att CB-522 hamnar i läge ”on”/påslagen igen.
(Vid det här tillfället såg Jag också att bodels-batterierna hade väldigt låg volt, kommer inte ihåg det exakta voltantalet men de låg på typ 10,7 volt eller nåt.)

2. När jag tar bort mitt finger från strömbrytaren ifråga, på CB-522, då SLÄCKS lampan igen, dvs CB-522 hamnar i läge off. Den laddar alltså inte då.

3. Det som sker när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren, det är att strömbrytaren fjädrar tillbaka lite grann, det vill säga den fjädrar tillbaka VÄLDIGT lite, med innebörd av att den i PRAKTIKEN hamnar i läge OFF, detta trots att själva strömbrytaren sannolikt då ligger i läge ON (jag både känner och ser att strömbrytaren sannolikt är konstruerad att funka så).

Men FELET är alltså att CB-522 hamnar i läge off, när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren.

4. Som ni ser på bilden så har jag med hjälp av en böjd metallklämma ”tvingat” strömbrytaren att hela tiden ligga i läge on.

5. Jag har nu kört CB-522 under ca en månads tid och det funkar jättebra. Allt funkar igen. Men är det farligt att göra så här? Det är det jag önskar få svar på här hos er.

6. Saken är ju den att om jag skulle klara av mästerstycket med att fråga CBE i Italien om jag hos dem kan köpa en ny strömbrytare (och montera den) istället för en helt ny batteriladdare, då säjer de sannolikt CBE att; ”Näee - då måste köpa en ny batteriladdare.

Vore mycket tacksam om någon av er gav mig lite ”feedback” här.
 

Bilagor

  • CB-522.jpg
    CB-522.jpg
    253,1 KB · Visningar: 112
  • Metallklamma.jpg
    Metallklamma.jpg
    235,7 KB · Visningar: 112

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.793
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Laddaren startar inte för att spänningen är för låg. Ladda med en vanlig laddare eller koppla ett laddat batteri parralellt.
Det är väl strömbrytaren som är problemet.
Jag skulle fortsätta med knappen intryckt det fungerar ju, eller byt till en modern batteriladdare, jo visst installeras dessa CBE fortfarande som standard i många bilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.751
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
On/off strömbrytaren på min batteriladdare ”CB-522” har upphört att fungera, tror jag.

Händelseförlopp;
Jag stod på parkerad med 220 volt stolp-el inkopplat. Efter några dagar upptäckte jag att vissa grejer i bilen - de som drivs på 12 volt - inte fungerade korrekt. 12v belysning etc. gav märkvärdigt svagt ljus.

Plötsligt började även min 12v drivna TV även att krångla. Jag tittade då i husbilens ”el-rum” där batteriladdaren är monterad. Jag ser då att batteriladdaren är i läge ”Off”. Här blir det svårt att förklara;

1. Jag trycker in strömbrytaren på batteriladdaren ”CB-522” varpå den röda lampan i CB522 tänds, vilket indikerar att CB-522 hamnar i läge ”on”/påslagen igen.
(Vid det här tillfället såg Jag också att bodels-batterierna hade väldigt låg volt, kommer inte ihåg det exakta voltantalet men de låg på typ 10,7 volt eller nåt.)

2. När jag tar bort mitt finger från strömbrytaren ifråga, på CB-522, då SLÄCKS lampan igen, dvs CB-522 hamnar i läge off. Den laddar alltså inte då.

3. Det som sker när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren, det är att strömbrytaren fjädrar tillbaka lite grann, det vill säga den fjädrar tillbaka VÄLDIGT lite, med innebörd av att den i PRAKTIKEN hamnar i läge OFF, detta trots att själva strömbrytaren sannolikt då ligger i läge ON (jag både känner och ser att strömbrytaren sannolikt är konstruerad att funka så).

Men FELET är alltså att CB-522 hamnar i läge off, när jag tar bort mitt finger från strömbrytaren.

4. Som ni ser på bilden så har jag med hjälp av en böjd metallklämma ”tvingat” strömbrytaren att hela tiden ligga i läge on.

5. Jag har nu kört CB-522 under ca en månads tid och det funkar jättebra. Allt funkar igen. Men är det farligt att göra så här? Det är det jag önskar få svar på här hos er.

6. Saken är ju den att om jag skulle klara av mästerstycket med att fråga CBE i Italien om jag hos dem kan köpa en ny strömbrytare (och montera den) istället för en helt ny batteriladdare, då säjer de sannolikt CBE att; ”Näee - då måste köpa en ny batteriladdare.

Vore mycket tacksam om någon av er gav mig lite ”feedback” här.
Laddaren löste förmodligen ut p.g.a. för låg spänning från batteriet, har du prövat att köra laddaren emot friska batterier? Stannar knappen inne då, utan bygel? För du har väl inte kvar de djupurladdade batterierna?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.793
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Laddaren löste förmodligen ut p.g.a. för låg spänning från batteriet, har du prövat att köra laddaren emot friska batterier? Stannar knappen inne då, utan bygel? För du har väl inte kvar de djupurladdade batterierna?
Jag har haft denna typ av laddare,knappen är en ren till/från brytar,kan tryckas in med eller utan något inkopplat.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Laddaren löste förmodligen ut p.g.a. för låg spänning från batteriet, har du prövat att köra laddaren emot friska batterier? Stannar knappen inne då, utan bygel? För du har väl inte kvar de djupurladdade batterierna?
När laddaren löste ut, då hade jag sedan ca 6 månader tillbaka 2st nya Exxide GEL batterier på vardera 100 A styck. Det finns ingenting av vad jag uppfattar att de är i ett dåligt tillstånd. SKÄLET till att jag upptäckte felet, det var att endast den 12 volt drivna utrustningen i bilen blev så svag. Övrig utrustning som drevs av 220 volt, de påverkades inte. Skälet till att 12 volts utrustningen i bilen upphörde att fungera, det var för att 12 volts utrustningen tar sin ström från bo-dels batterierna, som normalt underhållsladdas av batteriladdaren, som alltså ställde om sig i OFF-läge, med följd att till slut så hade jag nästan ingen 12 volt i bilen. (220 volt utrustningen i bilen funkade dock). När allt funkar som det ska, då försörjs alltså mina 12 volts lampor och annat 12 volt av bodels-batterierna som märk väl, underhålls av billaddaren, som alltså plötsligt slagit om till off läge.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Laddaren startar inte för att spänningen är för låg. Ladda med en vanlig laddare eller koppla ett laddat batteri parralellt.
När jag med fulladdade bo-dels batterier kopplar upp laddaren och ska sätta den på ON, då uppför sig batteriladdaren likadant – alltså strömbrytaren stannar inte i sitt läge allra längst in. Strömbrytaren går tillbaka typ 2-3mm från intrycksläget som är on. Det är DET som är problemet. Jag är alltså övertygad om att det är själva strömbrytaren som är defekt, men 100% säker, det är jag icke. En sån här grej, då måste man ju veta lite vad man håller på med, antar jag. Om laddaren av någon anledning ”behöver” lösa ut det vill säga stängas av på grund av nåt plötsligt el-fel, då GISSAR jag, att någon säkring istället för strömbrytaren ska eller kommer att lösa ut.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Laddaren löste förmodligen ut p.g.a. för låg spänning från batteriet, har du prövat att köra laddaren emot friska batterier? Stannar knappen inne då, utan bygel? För du har väl inte kvar de djupurladdade batterierna?
Strömbrytarekontakten som har en slaglängd på ca 1,5-2cm mellan on och off läge. När den trycks in (till on) då går batteriladdaren igång, men när jag släpper knappen, då fjädrar den tillbaka ca 2-3mm vilket gör att batteriladdaren stängs av.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Det borde väl funka med att skarva ihop strömbrytarkablarna inne i laddaren och istället montera en 230 strömbrytare på matarkabeln till laddaren.
Ja, det kanske borde funka men jag vet inte om det är en säker lösning. Ditt förslag låter lite våghalsigt varför jag efterlyser ett med utförligt svar där jag kan känna mig trygg med vad jag håller på med. Tack ändå för ditt svar.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Laddaren löste förmodligen ut p.g.a. för låg spänning från batteriet, har du prövat att köra laddaren emot friska batterier? Stannar knappen inne då, utan bygel? För du har väl inte kvar de djupurladdade batterierna?
Knappen stannar "inte inne" som du säger även med laddade batterier. PROBLEMET, det är att när "knappen" trycks in för att stanna i påslaget inne-läge, så fjädrar den ut lite, lite grann - 2-3mm - med följd att batteriladdaren inte går igång. Upplysningsvis: Hela slaglängden mellan on och off är ca 2-3cm.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Hela totala slaglängden på den jag har liggande i garaget är endast ca 5mm. 2-3cm låter otroligt mycket.
Hmm, ja, det låter inte bra. Avser att kolla min brytare lite nogrannare. Slaglängden jag nämner är INTEW slaglängden som uppstår när den skyddande plastkåpan är monterad. Slaglängden jag menar är när du har tagit bort plastkåpan och för hand trycker på strömbrytaren som sitter kvar på själva kretskortet. Det är alltså den strömbrytaren jag menar. Vilken av dessa syftar du på?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2025
Det är väl strömbrytaren som är problemet.
Jag skulle fortsätta med knappen intryckt det fungerar ju, eller byt till en modern batteriladdare, jo visst installeras dessa CBE fortfarande som standard i många bilar.
Ja ,Olof G, du har förstått problemet. Jag lutar åt så som du säger, "laddaren fungerar ju" ochn därför lutar jag åt att använda den så här special-lagad. Om någon el-super-elektriker som vet precis allt kunde förklara antingen varför det är farligt att använda min metall-klämma, eller varför det inte nmär farligt att köra med metall-klämman, DÅ, kan jag ta ställning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.774
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Ja ,Olof G, du har förstått problemet. Jag lutar åt så som du säger, "laddaren fungerar ju" ochn därför lutar jag åt att använda den så här special-lagad. Om någon el-super-elektriker som vet precis allt kunde förklara antingen varför det är farligt att använda min metall-klämma, eller varför det inte nmär farligt att köra med metall-klämman, DÅ, kan jag ta ställning.
Nu är jag ingen el expert.... Men jag kan tänka mig om brytaren är en typ av signakbrytare... Då kan man få problem med att tvinga den till On....
Skulle ett elfel i laddaren uppstå så stängs den nu inte av automatik när du har tvingat den till on...
Bara en tanke....
 
Toppen