Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Härligt Håkan! Ser fram emot att läsa reportaget och se bilderna här sedan!Nu blir det ett par dagar på Caravan Salon i Dusseldorf.
Visa bilaga 235786
Antalet sålda och efterfrågan av plåtis talar sitt tydliga språk.För mig som har besökt Caravan Salon för 6:e gången sedan 2000 så tycker jag att det blivit för koncentrerat på de stora märkena. Finns nästan inga små uppfinnarjocke kvar utan de är uppköpta och priserna mångdubblat. Kineserna var intressanta med sin kopiering av tex. Thetford men inte direkt utbytbara. Många försöker tjäna pengar på okunskapen runt batterier och solceller. Trenden med plåtisar som är helt dominerande har jag svårt att förstå eftersom vi började med en liknande under 10 år men ledsnade på att bo så trångt och obekvämt.
Det här med att kosolidera branscher är dessvärre en trend i samhället och hela världen. Ser vi bara här hemma har vi i princip bara 3 livsmedelskedjor idag. Ser vi internationellt är det precis som du säger, att i husbils-/ husvagnsbranschen, finns idag ett fåtal större grupper som vardera äger upp till ett tiotal fabrikat, av tidigare självständiga tillverkare. Bilindustrin generellt samma sak. IT-branschen köper upp varandra hej vilt. Turistnäringen, exempelvis i Kroatien, drivs till stor del av en handfull stora kedjor, oftast utlandsägda, så trots allt högre priser för turism i Kroatien, går vinsterna någon annanstans. Det finns ett konkurrensverk i Sverige, som ska begränsa det här hos oss. Det finns motsvarigheter i hela Europa, men de har totalt misslyckats.För mig som har besökt Caravan Salon för 6:e gången sedan 2000 så tycker jag att det blivit för koncentrerat på de stora märkena. Finns nästan inga små uppfinnarjocke kvar utan de är uppköpta och priserna mångdubblat. Kineserna var intressanta med sin kopiering av tex. Thetford men inte direkt utbytbara. Många försöker tjäna pengar på okunskapen runt batterier och solceller. Trenden med plåtisar som är helt dominerande har jag svårt att förstå eftersom vi började med en liknande under 10 år men ledsnade på att bo så trångt och obekvämt.
Antalet sålda och efterfrågan av plåtis talar sitt tydliga språk.
Trångt? Ja, om man vill vara fler än 2 i bilen.
Obekvämt? Jag vill mena att om man inte ska ha med allt man har hemma i köksutrustning så klarar man sig bra i 6 månader i taget i en plåtis.
Vill man sedan inte köra motorväg med dess avgifter duger det perfekt med plåtis, nationalvägar och mindre ställplatser.
Dessutom är de billigare i både inköp och drift.
Såg en Tyskregad plåtis av ordinar storlek utmed Vildmarksvägen. Ett par och två söner i yngre tonåren. Bak hängde fyra cyklar i en annorlunda ställ med hjulen mot bakluckan och framändan uppåt.Trenden med plåtisar som är helt dominerande har jag svårt att förstå eftersom vi började med en liknande under 10 år men ledsnade på att bo så trångt och obekvämt.
Speciellt på de terränggående finns flera sådana typer, dock måste man upp högt med framhjulet och kroka i cykeln, sedan hjälper en gasfjäder till att lyfta upp cykeln. Dock var vissa infästningar av stället tveksamma, tror inte bakändan/dörrarna klarar någon längre tid, har sett krökta dörrar för flera år sedan.Såg en Tyskregad plåtis av ordinar storlek utmed Vildmarksvägen. Ett par och två söner i yngre tonåren. Bak hängde fyra cyklar i en annorlunda ställ med hjulen mot bakluckan och framändan uppåt.
Skulle tro att det kan bli problem. På den jag såg hängde alla fyra cyklarna i ena dörren!Speciellt på de terränggående finns flera sådana typer, dock måste man upp högt med framhjulet och kroka i cykeln, sedan hjälper en gasfjäder till att lyfta upp cykeln. Dock var vissa infästningar av stället tveksamma, tror inte bakändan/dörrarna klarar någon längre tid, har sett krökta dörrar för flera år sedan.
Vi har ”finslipat” vår plåtis under snart 10 år och är mer än nöjda. En del saker har åkt ut och en del har blivit utbytt under resans gång, men grunden är densamma och fungerar klockrent. Längtar inte alls efter ett mässbesök (varken hemma eller i Düseldorf) eftersom ett byte eller mer nya prylar inte alls är aktuellt. Är inte ens nyfikna på dagens utbud och moderna lösningar. Läste lite om en ny toalett som använder plastpåsar och skall vara miljövänlig, ska bli intressant se resultatet av pås-hantering i verkligheten. Hade nämligen en granne på campingen som slängde sina påsar i soptunnan utanför våra platser, fy vad det luktade när vi andra skulle slänga våra vanliga hushållssopor…Går man i köptankar på plåtis eller campervan så kan ett besök vara intressant, vansinnigt mycket sådana fordon på Camper Salon, själv går jag nog aldrig tillbaka till en van.