• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma värme

Daniel-s

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Prövade att starta den luftburna värmen i husbilen men doften som kom var ej trevlig, typ smält/bränd plast. Ser ut att vara original truma från när husbilen byggdes. En Citroën c25 1989. Tips på vad det kan vara?

Fanns en annan tråd angående bränd plastlukt men såg ingen lösning.
 
Prövade att starta den luftburna värmen i husbilen men doften som kom var ej trevlig, typ smält/bränd plast. Ser ut att vara original truma från när husbilen byggdes. En Citroën c25 1989. Tips på vad det kan vara?

Fanns en annan tråd angående bränd plastlukt men såg ingen lösning.
Den lukten brukar komma när pannan stått länge oanvänd. Försvinner efter 10-20 minuter
 
Prövade att starta den luftburna värmen i husbilen men doften som kom var ej trevlig, typ smält/bränd plast. Ser ut att vara original truma från när husbilen byggdes. En Citroën c25 1989. Tips på vad det kan vara?

Fanns en annan tråd angående bränd plastlukt men såg ingen lösning.
Fläkthjulet kan behöva rengöras. Då ökar luftflödet och allt kyls bättre. Du behöver ta bort frontplåten för att komma åt fläkten. Var försiktig när du tar bort plåten. Det finns lite saker bakom den som kan gå sönder. Fläkthjulet syns tydligt. Det är lite pilligt att få bort smutsen och dammet. Kolla även att alla tilluftventiler är helt öppna runt om i bilen.
Kör fläkten på maxhastighet, använd inte autoläget för då kommer fläkten att varva ner när det är varmt i bilen. Tveksamt om du ska ska på effektläge 10, jag skulle kör på lägre effekt till att börja med.
Vad har du för modell, S3002? Finns det ett 230V elelement inbyggt i din värmare.
 
Ska pröva att köra igång den en längre stund imorgon, hittar ingen beteckning men kommer dubbelkolla på baksidan. Det verkar gå 230v och 12v
 
Det är en Truma sl3002, vad jag la märke till idag var att om jag enbart kör fläkt luktar det inget. Kör jag fläkt och värmen på 4 så luktar det inget. Men när jag vred upp den till 9-10 lukta det direkt. Det blir jäkligt varmt, är det kåpan till fläkten som ”smälter”?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    2,1 MB · Visningar: 19
  • image.jpg
    image.jpg
    3,3 MB · Visningar: 19
Det är en Truma sl3002, vad jag la märke till idag var att om jag enbart kör fläkt luktar det inget. Kör jag fläkt och värmen på 4 så luktar det inget. Men när jag vred upp den till 9-10 lukta det direkt. Det blir jäkligt varmt, är det kåpan till fläkten som ”smälter”?
Det två olika lågor, se länken.

Post in thread 'Truma s3002'
Truma s3002
 
Tillbaka
Toppen