Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vilken utetemp är det där du befinner dej?Hej!
Har den senaste dagarna märkt att kylskåpet går hela tiden när jag kör på gas. (Har inte testat med eldrift)
Någon med liknande fel som kan tipsa om lämplig åtgärd.
Kylen Thetford N4142 är 4 år.
Tacksam för svar
Som jag skrev så har jag ingen felkod, så det du skriver är tyvärr inte relevant i mitt fall.Hej.
Har inte det kylskåpet men hittade detta , och sök i forumet finns en hel del att kontrollera även om det inte är samma skåp.
"Om din Thetford N4142E+ kylskåp i husbilen inte fungerar i gasläge och visar en felkod tyder detta på ett specifikt problem. Felkoden indikeras med en blinkande blå LED och ett nummer på displayen. För att ta reda på exakt felkod, håll in alla tre knappar samtidigt under blinkningen tills den slutar. De temperaturstreck som lyser efteråt ger felkoden. Till exempel indikerar en tredje lysande streck felkod 3, vilket tyder på ett problem i gasläge. Möjliga orsaker till felkod 3 är: - Tom gasflaska - Stängt gasavstängningsventil - Igensatt brännardysa - Defekt gasventil För att åtgärda problemet, vänligen kontrollera: 1. Om gasflaskan är fylld. 2. Om gasavstängningsventilen är öppen. 3. Om brännardysan är ren. 4. Om gasventilen fungerar korrekt.
Hej!Hej det verkar ju som det är på gasol den krånglar och då troligen inte får tillräckligt stor låga eftersom du tycker verkar som att den funkar bra på 230V och 12V vilket ju är bra så inte själva kylningen av skåpet strular på alla, för då kan det vara större problem.
Det finns ju flera förslag i inlägget ovan på fel på brännaren, munstycket, ventilen m.m. så jag bara undrar om du har någon uppfattning om att gasollågorna på spiseln verkar ha samma "styrka"/storlek som tidigare för då borde du kunna utesluta problem vid gasolflaskorna som regulator ev. duokontroll, kanske täppta filter m.m.
M.v.h. JANKRO.
Hejsan, nej det mesta tyder nog på för klen gasollåga så att säga, när resten verkar funkar och inget direkt synlig fel. Förutom fel som om gasoventilen inte öppnar helt m.m.Hej!
Tack för svar. Det kan vara lågan till kylen, som du skriver. Det är ju nästan det enda som är kvar. Spisen är bra och pannan går bra, så det bör inte vara något vid gasolflaskan.
Jag ska kontrollera lågan till helgen och testa. Just nu är bilen kallställd så nu gick kylen ner enkelt så jag måste värma upp bilen först.
Jag är mest orolig om det skulle vara kretskortet som är sönder, men då borde den ju inte kyla på 230V heller, tänker jag.
Tack för bra svar! Jag har testat lite nu i helgen och jag tänkte som dig att lågan var för klen. Jag började med att blåsa rent inne i vid gasmunstycket och satte den igång kylskåpet. Lågan var väldigt fin, men jag hade inget att jämföra med. Nu har kylskåpet går 8-9h och tempen är 1.9 grader i det. Så lite väl kallt. Det står på läge ”3”. Men det blir kall vilket ju var mitt grundproblem. Det jag reagerade på var att lågan har brunnit med full fart varje gång jag varit ute och kollat. Skall den det? Kan det vara magnetventilen som inte stänger? Men då borde väl inte lågan släckas när jag stänger av kylskåpet, vilket den gör?Hejsan, nej det mesta tyder nog på för klen gasollåga så att säga, när resten verkar funkar och inget direkt synlig fel. Förutom fel som om gasoventilen inte öppnar helt m.m.
Jag vet inte på ett så relativt nytt kylskåp och dessutom ett Thetford, men det har varit rätt vanligt genom åren att det sitter ett filter innan gasolmunstycket och brännaren.
Det går då att hitta och pilla ut med en "nål" som man gör en liten hook på.
Också med reservation för brännare m.m. så kan det vara så att man hittar det om man lossar röret från brännaren, så kan det sitta som ett cigarettfilter instoppat i gasolröret som sista filter innan det lilla munstycket. Det filtret klarar sig normalt jättelänge, men täpper till sig om man får med liiite olja i gasolen så filtret blir blött. Vet som sagt ej om det ens finns i ditt kylskåp, men kan vara bra att veta i alla fall om det ev. skulle sitta ett där.
Det finns ju också en kanske en rätt liten möjlighet att det blivit mycket sot i skorstenen som dämpar värmeövergången eller/och har fallit ner på brännaren, men....
M.v.h. JANKRO.
Hur kommer man åt den säkringen? Menar du bakom inställningsknapparna på kylskåpet?Jag hade samma fel ...
För mig var det en säkring bakom panelen ovan kylen som hade brunnit.
Det borde nog kanske gå lite fortare att kyla ner, men det kan vara rätt olika på skåp. Men det kanske var nere tidigare än efter 8-9 tim.Tack för bra svar! Jag har testat lite nu i helgen och jag tänkte som dig att lågan var för klen. Jag började med att blåsa rent inne i vid gasmunstycket och satte den igång kylskåpet. Lågan var väldigt fin, men jag hade inget att jämföra med. Nu har kylskåpet går 8-9h och tempen är 1.9 grader i det.
Är det troligen litet skrivfel i sista meningenSå lite väl kallt. Det står på läge ”3”. Men det blir kall vilket ju var mitt grundproblem.
, för jag uppfattade att det inte blev tillräckligt kallt i inlägg #7 och det nu blir rejält kallt i alla fall efter lite blås och omvårdnad....?Om kylen nu kyler bra och den var dålig innan och ditt kylskåp bara är fyra år gammalt så är det högst troligt att det inte finns pilotlåga på skåpet utan till och frånslag av full låga med omstart av lågan när termostaten kallar på kyla, om det var så du tänkte för du alltid såg full låga när du tittade och ingen liten pilotlåga ibland.Det jag reagerade på var att lågan har brunnit med full fart varje gång jag varit ute och kollat. Skall den det? Kan det vara magnetventilen som inte stänger? Men då borde väl inte lågan släckas när jag stänger av kylskåpet, vilket den gör?
Kan det ändå vara kretskortet som är kasst?
Det var Hymer-verkstaden som gjorde det, dom sa att dom bara tog lös panelen (med knapparna) och bytte en säkring där bakom/innanför panelen. Dom visade mig den brunna säkringen. Jag hade kört på gasol hela vintern (AES-automatiken slog alltså inte över på 12V när man startade husbilen) och så fixade dom felet på 5 minuter.Hur kommer man åt den säkringen? Menar du bakom inställningsknapparna på kylskåpet?
Ja, det blev kanske lite otydligt. Det blev inte kallt och stannade på 13 grader, sen efter att jag blåste rent inne vid gasmunstycket går det ner till 1.9 grader och blir alltså lite väl kallt. Så då är jag tillbaka på ursprungsproblemet, dvs att lågan brinner hela tiden.tillräckligt
Tack! Jag ska sätta igång kylen på gas igen och sätta det på läge 1, och se vilken temp jag hamnar på och om lågan släcks vid något tillfälle. Nu har jag även vinterskyddet ditsatt för ventilationen. Återkommer.Det borde nog kanske gå lite fortare att kyla ner, men det kan vara rätt olika på skåp. Men det kanske var nere tidigare än efter 8-9 tim.
Är det troligen litet skrivfel i sista meningen, för jag uppfattade att det inte blev tillräckligt kallt i inlägg #7 och det nu blir rejält kallt i alla fall efter lite blås och omvårdnad....?
Om kylen nu kyler bra och den var dålig innan och ditt kylskåp bara är fyra år gammalt så är det högst troligt att det inte finns pilotlåga på skåpet utan till och frånslag av full låga med omstart av lågan när termostaten kallar på kyla, om det var så du tänkte för du alltid såg full låga när du tittade och ingen liten pilotlåga ibland.
Om skåpet nu skulle bli för kallt oavsett var du ställer termostaten så kan den/magnetventilen kärva, förut genom att inte öppna helt och nu genom att inte stänga..... Men som du skriver om den inte stänger så finns det troligen inget annat än att ventilen fungerar och stänger av gasolen både med termostaten och när du stänger av kylen.
Det är inte alls ovanligt även om termostaten sitter inne i skåpet att yttertemperaturen gör att man får ändra på termostaten beroende på om det är +25° bakom skåpet eller om det är +3° så om du minskar termostaten ytterligare så borde det bli några grader varmare i skåpet.
Om man har frysdel eller frysfack i kylskåpet så kan låg yttertemperatur bakom skåpet hjälpa till så mycket att hålla kyldelen på sina ca.+4 till 5° så att frysdelarna inte kommer ner tillräckligt lågt i temp för att vara frys. Det man kan göra då är att öppna skåpdörren för att släppa in värme från bodelen i skåpet. Då hoppar kylningen igång och tar ner även frysdelen en hel del.
M.v.h. JANKRO.
Ok, då förstår jag. Min går ju över på 12V när jag startar bilen och även på 230V när landströmmen är kopplad, så då är det nog inte säkringen.Det var Hymer-verkstaden som gjorde det, dom sa att dom bara tog lös panelen (med knapparna) och bytte en säkring där bakom/innanför panelen. Dom visade mig den brunna säkringen. Jag hade kört på gasol hela vintern (AES-automatiken slog alltså inte över på 12V när man startade husbilen) och så fixade dom felet på 5 minuter.
Ja kolla upp det, med tanke på ev. kärvande ventil som ju borde kunna frambringa både för liten låga så den inte räcker till för att få ner tempen i skåpet tillräckligt när det var för varmt typ +13° i skåpet.Tack! Jag ska sätta igång kylen på gas igen och sätta det på läge 1, och se vilken temp jag hamnar på och om lågan släcks vid något tillfälle. Nu har jag även vinterskyddet ditsatt för ventilationen. Återkommer.