• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Turbo ladd problem med Fiat Ducato 2,8iD TD

wollf36

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2026
Hej,
Har en Fiat Ducato 2,8idtd med, vad jag tror, är problem med att turbon inte laddar mera, den har ingen ork längre, i backar så segar den uppför väldigt sakta men ok på platta vägar och i nedförsbacke :-D.
Kan det vara något annat fel också kanske, har testat med att gasa och har klämt på rören i motorrummet och dom blir inte hårda som när den laddar som den skall.
Är det något mer än turbon som behöver bytas eller lagas i så fall, kan inte så mycket om detta tyvärr. Är det någon som vet var man kan få tag på en utbytes turbo i Göteborgstrakten, eller var man kan få bra hjälp där?
mvh
Lars K
 
När turbon på min Ducato 2.8 JTD gick sönder så uppförde den sig precis som du skriver.... Men det rök också väldigt svart från avgaserna när bilen gasade upp eller körde upp för en backe...
Fick åka på verkstad så de kunde fixa turbon..... Ganska dyr reperation :eek:
. Lycka till
 
Är det något mer än turbon som behöver bytas eller lagas
Kolla att slangar till waste gaten, och själva waste gate-ventilen fungerar.

Näste steg blir att kolla/tryckprova slangar och eventuell laddluftkylare.

Har du läckage blir resultatet samma som pajj turbo, för lite luftmassa in i motorn.
 
Senast ändrad:
Ifall turbon har havererat så blir det oftast som muskatten skriver, kraftig oljerök, det kan vara så enkelt som en givare som lagt av. Men det kräver felsökning, ev. med diagnosverktyg.
 
kan ju lika väl vara bränslerelaterat, om man får killgissa.
kan ju varva utan belastning, men med belastning och för lite bränsle så blir det för svagt.
felsökning med diagnosverktyg är en bra början.
 
Hej,
Har en Fiat Ducato 2,8idtd med, vad jag tror, är problem med att turbon inte laddar mera, den har ingen ork längre, i backar så segar den uppför väldigt sakta men ok på platta vägar och i nedförsbacke :-D.
Kan det vara något annat fel också kanske, har testat med att gasa och har klämt på rören i motorrummet och dom blir inte hårda som när den laddar som den skall.
Är det något mer än turbon som behöver bytas eller lagas i så fall, kan inte så mycket om detta tyvärr. Är det någon som vet var man kan få tag på en utbytes turbo i Göteborgstrakten, eller var man kan få bra hjälp där?
mvh
Lars K
Det är stor chans att det är wastegaten på turbon om kärvar, den går att gymnastisera om man vill gå under bilen, annars kan en verkstad lätt kolla.
 
hej troligtvis slang på trycksidan från turbon som släppt- blir inget turbotryck o motorn kraftlös, sprucken intercooler sitter bakom höger framlyse på -oo, armen på wastegaten kan ha släppt från svetsen (går att laga ) blir inget turbotryck då heller, den sitter på grenröret under bilen kolla detta först , hoppas det löser sig
 
Tackar för all input, blir att krypa under bilen för att börja kolla det föreslagna.
Men undrar också, om jag inte lyckas, så någon rekommendation på bra ställe i Göteborg för att få hjälp med detta?
//Lars
 
Det är stor chans att det är wastegaten på turbon om kärvar, den går att gymnastisera om man vill gå under bilen, annars kan en verkstad lätt kolla.
Exakt det felet hade vi på vår 2,8. Stången hade kärvat fast man med wd40 och lite gymnastik av stången så kom den lös och bilen gick som vanligt igen. Gott om utrymme under och lätt att komma åt.
 
Hej,
Har en Fiat Ducato 2,8idtd med, vad jag tror, är problem med att turbon inte laddar mera, den har ingen ork längre, i backar så segar den uppför väldigt sakta men ok på platta vägar och i nedförsbacke :-D.
Kan det vara något annat fel också kanske, har testat med att gasa och har klämt på rören i motorrummet och dom blir inte hårda som när den laddar som den skall.
Är det något mer än turbon som behöver bytas eller lagas i så fall, kan inte så mycket om detta tyvärr. Är det någon som vet var man kan få tag på en utbytes turbo i Göteborgstrakten, eller var man kan få bra hjälp där?
mvh
Lars K
Har du fått ordning på bilen nu ? Har själv en Kabe Travelmaster -17 med automat o 180hk har liknande fel ! Lyckats att hitta ett fel o det var lätt fixat (det var en ”blind plugg) som var trasig hade felkod P2563 så den är borta nu men istället fick jag P 2002 (DPF)
 
Har du fått ordning på bilen nu ? Har själv en Kabe Travelmaster -17 med automat o 180hk har liknande fel ! Lyckats att hitta ett fel o det var lätt fixat (det var en ”blind plugg) som var trasig hade felkod P2563 så den är borta nu men istället fick jag P 2002 (DPF)
Du veta detta är en bil helt utan elektronik? Rent mekanisk insprutning årsmodell ca 2000!
 
Hej,
Har en Fiat Ducato 2,8idtd med, vad jag tror, är problem med att turbon inte laddar mera, den har ingen ork längre, i backar så segar den uppför väldigt sakta men ok på platta vägar och i nedförsbacke :-D.
Kan det vara något annat fel också kanske, har testat med att gasa och har klämt på rören i motorrummet och dom blir inte hårda som när den laddar som den skall.
Är det något mer än turbon som behöver bytas eller lagas i så fall, kan inte så mycket om detta tyvärr. Är det någon som vet var man kan få tag på en utbytes turbo i Göteborgstrakten, eller var man kan få bra hjälp där?
mvh
Lars K
Gammalt inlägg men hur fick det ? Min har liknande symptom sant att den låter lite väsande .
 

Bilagor

Tillbaka
Toppen