• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extra skatt på husbilar

När du skriver att ”elbilar är enormt tunga” kan man bli lurad att alla elbilar är tunga vilket ät lång ifrån sant. Vår elbil har en tjänstevikt på 1390 kg vilket är lägre an de flesta fossilbilar. När man generaliserar blir ofta fel!
Tjänstevikten är väl tämligen ointressant i detta sammanhang, såvida man inte alltid kör ensam utan last och inte väger mer än 75 kg.

Det är ju bruttovikten som sliter på vägbeläggningen.

Pålle

PS
Min rymliga fossilbil har en tjänstevikt på 1.277 kg.
DS
 
Det ryktas att riksdagen i dag har debatterart att höja skatten på husbilar för att finansiera elbilar.
Någon som har koll på detta?
Mycket märkligt att just husbilar ska straffas. Enligt tillgängliga uppgifter finns det omkring 100 000 registrerade husbilar. När det gäller fritidsbåtar så uppskattas att det finns mer än 1 000 000 som är helt skattebefriade.
Lägger man dessutom till miljökonsekvenser så blir man ännu mer frågande till husbilars beskattning.
Varför är alla branschorganisationer så tyst i denna fråga?
 
Mycket märkligt att just husbilar ska straffas. Enligt tillgängliga uppgifter finns det omkring 100 000 registrerade husbilar. När det gäller fritidsbåtar så uppskattas att det finns mer än 1 000 000 som är helt skattebefriade.
Lägger man dessutom till miljökonsekvenser så blir man ännu mer frågande till husbilars beskattning.
Varför är alla branschorganisationer så tyst i denna fråga?
Man skall akta sig för att använda andras fritidsintressen som argument mot det man inte gillar för sitt eget, i värsta fall leder det bara
till att dom får det sämre, men garanterat ingen förbättring för det egna intresset. Sedan är ju merparten av båtarna små rodd- eller snurrebåtar som används mycket sporadiskt. Nöjesbåtar betalar faktiskt både bränsleskatt och moms, men använder inte några vägar eller parkeringar, och
hamnarna är till stor del privat drivna eller ägda, och båtägarna betalar avgifter för att använda dom.
 
Senast ändrad:
Map båtlivet och statens intäkter.
Dt kan vara på sin plats att påminna om vad "boat" står för. Båt är en förenkling.

Sanningen är "Bring Out Another Thousand", och det är naturligtvis dollar.
Båtägare betalar mycket skatt......25%moms.
 
Hur kan det kosta så lite?
Var på Maskincentrum i Bockara i Växjö och tittade på en Pilote 630J
årsmod 2022 euro 6 automat och 116kw regnr GLP 58S med årsskatt på endast 866kr,
Var in på Transportstyrelsen och kollade och det stämmer
 
Hur kan det kosta så lite?
Var på Maskincentrum i Bockara i Växjö och tittade på en Pilote 630J
årsmod 2022 euro 6 automat och 116kw regnr GLP 58S med årsskatt på endast 866kr,
Var in på Transportstyrelsen och kollade och det stämmer
På Transportstyrelsen kan man på sista raden i textkoden för detta fordon läsa: "T35D FORDONET ÄR FÖRSETT MED EN GASTANK SOM ÄR GODKÄND TILL 2039-04".
Ingen text om detta på säljsidan för bilen. Är det en tank för förbrukning eller är det en tank för drift? Finns det gas/diesel-drivna Ducato att köpa? Jag noterar att tjänstevikten är höga 3260 kg (totalvikt 3500 kg). Kan det ha med tank och utrustning för gasdrift att göra?
Är det gasdrift så kanske skatten är subventionerad.
 
Enligt de uppgifter jag får fram, kan motorn drivas med diesel eller CNG.

Enligt samma källa är årsskatten under de första 3 åren 8.241 kr.

Pålle
 
Enligt de uppgifter jag får fram, kan motorn drivas med diesel eller CNG.

Enligt samma källa är årsskatten under de första 3 åren 8.241 kr.

Pålle
Det första förklarar kanske låg skatt. Jag vet inte reglerna.
Det andra förvånar eftersom Transportstyrelsen borde ha koll på beloppet och de anger 866 kr i årsskatt.
Jag antar att du har tagit uppgifterna från biluppgifter.se eftersom de anger dessa siffror.
 
Det första förklarar kanske låg skatt. Jag vet inte reglerna.
Det andra förvånar eftersom Transportstyrelsen borde ha koll på beloppet och de anger 866 kr i årsskatt.
Jag antar att du har tagit uppgifterna från biluppgifter.se eftersom de anger dessa siffror.
Är inte de 866Kr återstående skatt att betala till nästa förfallodag?
 
Är inte de 866Kr återstående skatt att betala till nästa förfallodag?

Nej, det beloppet (216 kr just idag) står i fältet "Debitering vid påställning".
Årsskatt ska vara det belopp som ska betalas för hela året.
Min bil har första registrering 21-03-09 och har fram till för ett tag sedan haft hela beloppet i det fältet. På senare tid har beloppet minskat men inte så lågt som till det jag ska betala efter tre år. Efter kontakt med Transportstyrelsen har jag fått veta att beloppet som visas för min bil nu är någon slags kombination mellan de första tre årens skatt och den som sen kommer. Men hur jag än räknar så kan jag inte förstå beloppet.
För "gasbilen" ovan är beloppet så lågt och bilen så mycket nyare än min så det kan inte vara samma förklaring.
 
Enligt Transportstyrelsen är det en tvåbränsle bil diesel/CNG med årskatt 866kr, tjänstevikt 3260kg ger inte mycket marginal till max 3500kg.
 
Enligt Transportstyrelsen är det en tvåbränsle bil diesel/CNG med årskatt 866kr, tjänstevikt 3260kg ger inte mycket marginal till max 3500kg.
Ja, när jag tittar tillräckligt noga ser jag att det står info både för diesel och CNG. :msn_embarrassed:
Konstigt att inte säljaren upplyser om det. Det står inget på deras sida om bilen.
 
Ja, när jag tittar tillräckligt noga ser jag att det står info både för diesel och CNG. :msn_embarrassed:
Konstigt att inte säljaren upplyser om det. Det står inget på deras sida om bilen.
Dom vill nog inte säga nått om gastanken. Dyrt som skammen att besiktiga gasbilar nuförtiden då gastankarna ska vara frilagda vid besiktningen och även ett kontroll intyg nytt varje år ska tas med. sen får inte tanken vara för gammal. Då ska tanken bytas. många Volvo V70 med Bensin/ gas skrotas i förtid då det är för dyrt att byta gastankar.
 
Senast ändrad:
Mer förvirring när det gäller bilskatten för BLP58S. I appen CarInfo är skatten 10576kr/år det första tre åren.
 

Bilagor

  • IMG_9907.jpeg
    IMG_9907.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 16
Appropå på skatten på husbilen så läste jag häromdagen på DN att FN antagit en historisk resolution. Syftet är att motverka storföretagens skatteflykt. Man räknar med att länders statskassor kommer att förlora 4,8 tusen miljarder (12 nollor) dollar det kommande decenniet. Mycket pengar som skulle kunna sänka många skatter…
 
Tillbaka
Toppen