• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Laddning av batteriet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2027
Har ett startbatteri som inte tar laddning. Cetecladdaren stannar laddningen vid 10,26V och en röd lampa börjar lysa på laddaren. Fråga..... Går det att på något vis att "skrämma" igång batteriet. Har läst att det skall kanske gå med en gammal laddare. Vågar man pröva med en "starter"? Eller är det bara att köpa ett nytt startbatteri......
 
Har ett startbatteri som inte tar laddning. Cetecladdaren stannar laddningen vid 10,26V och en röd lampa börjar lysa på laddaren. Fråga..... Går det att på något vis att "skrämma" igång batteriet. Har läst att det skall kanske gå med en gammal laddare. Vågar man pröva med en "starter"? Eller är det bara att köpa ett nytt startbatteri......
Köp nytt. Slipper du bli stående på nån enslig landsväg...
 
Om bilen står kall, prova att slå på frostläget på CTEK-laddaren (om den har det). Hade samma problem på en av mina bilar som stod runt nollgradigt. Bytte läge och batteriet laddades. Kan vara värt att prova innan du köper nytt. Men i förlängningen är nog bästa rådet att köpa nytt batteri.
 
Jag väckte ett båtbatteri som stått och laddat ur här hemma till liv med en laddare från Victron (Blue Smart IP65). Vanliga laddare klarade inte av detta men med Victrons gick det bra. Har den fast monterad i båten numera.

 
Om bilen står kall, prova att slå på frostläget på CTEK-laddaren (om den har det). Hade samma problem på en av mina bilar som stod runt nollgradigt. Bytte läge och batteriet laddades. Kan vara värt att prova innan du köper nytt. Men i förlängningen är nog bästa rådet att köpa nytt batteri.
Hej! Försökt att slå över till frostlägge eller recond men ctekladdaren reagerar inte. Trycker på mode knappen, inget händer...
 
Hej! Försökt att slå över till frostlägge eller recond men ctekladdaren reagerar inte. Trycker på mode knappen, inget händer...
Om spänningen i batteriet är för låg startar inte de elektroniska laddarna, du måste få upp spänningen i batteriet en bit innan det fungerar,
antingen med startkablar eller med en gammaldags transformatorladdare, sedan kan du köra med din elektroniska laddare.
Men, om batteriet är några år är det inte värt att krångla med det, ett kass startbatteri i en husbil orsakar en hel del bekymmer när man minst önskar det!
 
Victronladdaren ska fungera från helt tom batteri enligt Victron

"Återhämtningsfunktion för helt urladdade batterier Startar laddning även när batteriet har laddats ur till noll volt. Återkopplar till ett helt urladdat litiumjonbatteri med en intern bortkopplingsfunktion."
 
Victronladdaren ska fungera från helt tom batteri enligt Victron

"Återhämtningsfunktion för helt urladdade batterier Startar laddning även när batteriet har laddats ur till noll volt. Återkopplar till ett helt urladdat litiumjonbatteri med en intern bortkopplingsfunktion."

Men Trådstartaren hade väl ingen Victron?
 
Nej men någon skrev att elektroniska laddare inte fungerar med tomma batterier. Därav mitt svar att Victron fungerar.
Det kan ju t.o.m. finnas fler som fungerar, men de flesta gör inte det, men vi kan ju inte inventera alla laddare i den här tråden där trådstartaren
har en Ctek. F.ö. finns det väl ett antal olika laddare från Victron?
 
Senast ändrad:
En "Startbooster" hjälper ofta till att få upp spänningen i ett tömt startbatteri så extern laddning kan starta, men även att starta motorn med en Startbooster eller startkablar. Dock så är det troligen dax att byta ut startbatteriet, men säkert vet man inte förrän man checkar alla 6 celler, ifall det går.
 
VARNING VARNING!
Det har över åren alltid funnits en rad tips på hur man skall få igång ett djupurladdat batteri med äldre okritiska batteriladdare utan några säkerhetskretsar för utvärdering av batteriets allmäntillstånd. Ibland kan man tro att man har lyckats då batterispänningen har kommit upp över 13 volt men här gäller det verkligen att vara mycket försiktig. Är en cell skadad så omfördelas laddningsspänningen på färre celler som därigenom snabbt börjar producera illaluktande knallgas (väte+syre) då spänningen över dessa celler snabbt blir för hög. Vad som då kan ske framgår klart av namnet. Explosion och brand är fullt möjlig.

Vi skall vara tacksamma att moderna batteriladdare avbryter laddningsförsöket om inte allt ser rätt ut...
 
Senast ändrad:
Hej, Ctek-laddarna som har SUPPLY läge (strömförsörjningsläge) brukar funka till att sparka igång ett batteri med om man sätter den på det en kort stund, sedan startar man vanlig laddning från början och får troligen rycka ur sladdarna och börja om från början med knapparna.
Men det gäller ju när man vet att det är ett fungerande men ursuget batterier som kanske går att väcka till skapligt liv igen, och inte ett som redan är utdömt av en bra laddare.


M.v.h. JANKRO.
 
Ett skadad bly/syra-batteri kan även utveckla svavelväte, tack och lov känner de flesta dess lukt, typ ruttna ägg.
Då är det också "fara och färde" och laddningen bör avbrytas samt att kassera batteriet.

Opps... missade Kjelles inlägg :msn_embarrassed:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen