• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Mest db på signalhornet?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.798
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2027
1691694493800.png
Ibland blir man rejält irriterad på andra bilister som exempelvis stirrar ned i mobilen på motorvägen och bilen vandrar över till nästa körfält framför en.
Det är då man skulle vilja ha en rejäl "Vakna-tuta" att signalera med som ett komplement till bilens ordinarie tuta som är mer som "ursäkta att jag fanns här intill-jag ska genast flytta mig-tuta "beep".

Vad är det mest tillåtna?
Vad är det mest otillåtna?
 
Transportstyrelsens regler säjer såhär, nyare bilar hänvisar till nån skum norm, men borde vara ungefär samma i praktiken.

3 § Bil av 1986 eller tidigare års modell, ska ha ljudsignalanordning som
avger jämn ton.
Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd
mellan 0,5 och 1,5 m över marken, ska när ljudsignalanordningen är
monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med
motorn frånslagen.

Övriga krav
4 § Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning
vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter
(övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande
signalhorn.
 
Tesla kallar den nya funktionen för Boombox. Funktionen låter föraren byta ut ljudet som bilen ger ifrån sig vid låga hastigheter, spela musik utanför bilen och till och med byta ut ljudet på tutan. Det är de nya tut-ljuden som skapat ordentligt med uppmärksamhet.
 
Visa bilaga 229866
Ibland blir man rejält irriterad på andra bilister som exempelvis stirrar ned i mobilen på motorvägen och bilen vandrar över till nästa körfält framför en.
Det är då man skulle vilja ha en rejäl "Vakna-tuta" att signalera med som ett komplement till bilens ordinarie tuta som är mer som "ursäkta att jag fanns här intill-jag ska genast flytta mig-tuta "beep".

Vad är det mest tillåtna?
Vad är det mest otillåtna?
 
Det här är vad man behöver, ett äkta Train horn :bye:
ca.150db, troligen olaglig i Sverige, men att köra bil och mobilsurfa e också olagligt

 
Enligt inlägg #2 får det vara max 112 dB(A) 7 meter framför fordonet.

150 dB är förmodligen ett skrytmått, uppmätt på mycket nära håll. Hur högt ljudet är på 7 meters håll vet vi inget om.

Pålle
 
300 Hz! Ja då är det nog mest övertoner från detta man hör.... tratten som är ett horn är såpass litet att det knappast förmår göra ngn verkan på en baston.
134 dB på 10 cm avstånd ja vem lyssnar där?
Konstiga specifikationer, men säkert låter den rejält trots allt.

Annars finns tutor som ger över 200 dB på Kinesisk WISH.
Men det är förstås Kina-dB

De stora lastbilstutorna som är en 70 - 80 cm långa ger nog en rejäl ton och pryder ofta sin plats på fordonet.

De
Roysan
 
Stebel hornet är riktigt bra. Har det på min MC för att få bilister att fatta attjag finns. Ska sätta det
På husbilen också. Det som är bra är att det inte har någon fördröjning som vanliga kompressorhorn har.
Se dock till att alltid koppla det med ett relä som strömmatas direkt från batteriet och styr med orginalsignalens signal.
Kompressorn drar ström.

//Kjell
 
Stebel hornet är riktigt bra. Har det på min MC för att få bilister att fatta attjag finns. Ska sätta det
På husbilen också. Det som är bra är att det inte har någon fördröjning som vanliga kompressorhorn har.
Se dock till att alltid koppla det med ett relä som strömmatas direkt från batteriet och styr med orginalsignalens signal.
Kompressorn drar ström.

//Kjell
Beror kanske på MC, hade ett likadant fast 2-tons på en Sportster, använde samma koppling som gamla tutan, no problemo på den hojen.
 
Jag tänkte också en gång "byta upp mig" på signalhornet, men avstod. Anledningen var att jag på campingar, på ställplatser och parkeringsplatser ibland kommer åt plattan på mitten av ratten när jag håller på att vända stolen, dra för/dra upp plissén i vindrutan eller annars.
 
Jag tänkte också en gång "byta upp mig" på signalhornet, men avstod. Anledningen var att jag på campingar, på ställplatser och parkeringsplatser ibland kommer åt plattan på mitten av ratten när jag håller på att vända stolen, dra för/dra upp plissén i vindrutan eller annars.
Du får ha dubbla med en omkopplare (relä), så du kan välja mellan "camping-tut" och "mobil-surfar-tut".
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen