Hej igen alla grymma husbilsägare.
Detta blir antagligen ett långt och svamligt inlägg, men kanske intressant för någon annan ny ägare ändå.
Jag är intresserad av era åsikter så väl som erfarenheter.
I mitt huvud processar jag nu ännu mer kring vad "man ska ha" för energiförsörjning i sitt rullande hem.
Jag har beslutat (efter alla förklaringar i min blåtandstråd) att köra rakt igenom victron för att samla allt i en app. (är en gammal man och pallar inte hålla på med flera olika...)
Dvs allt nedan som nämns är Victron produkter.
Inte nödvändigtvis för att det är bäst utan just för att det ska kunna samlas.
Jag vill såklart komma undan med några pengar kvar i plånboken men det är inte det alltigenom viktigaste villkoret.
Till att börja med så betyder det då för mig:
Bör man tänka i "förväg" på att det om några år blir nytt batteri och vad det nu skulle kunna vara, Litium eller så.
/Nordis
Detta blir antagligen ett långt och svamligt inlägg, men kanske intressant för någon annan ny ägare ändå.
Jag är intresserad av era åsikter så väl som erfarenheter.
I mitt huvud processar jag nu ännu mer kring vad "man ska ha" för energiförsörjning i sitt rullande hem.
Jag har beslutat (efter alla förklaringar i min blåtandstråd) att köra rakt igenom victron för att samla allt i en app. (är en gammal man och pallar inte hålla på med flera olika...)
Dvs allt nedan som nämns är Victron produkter.
Inte nödvändigtvis för att det är bäst utan just för att det ska kunna samlas.
Jag vill såklart komma undan med några pengar kvar i plånboken men det är inte det alltigenom viktigaste villkoret.
Till att börja med så betyder det då för mig:
- En solcell och regulator. Så det har beställts, 190w panel och Bluesolar 75/15, sätter sedan en 15A säkring på utgången från regulatorn.... (som jag fått för mig att man behöver...)
- Byter inte batteri just nu utan det får komma senare när det tar slut, så jag har ett agm 110ah. Till det så sitter det en NE 237 från början som ebl. (men tror inte att den skall blandas in i leken utan jag tar bort laddning via det allteftersom)
- Sen verkar det bra att kunna mäta/styra batteritillståndet. Innebär en en smartshunt, väl? Men behöver/bör jag skaffa ytterligare skydd? En battery protect, battery sense, cerbo?
- Efter det en DC-DC regulator för att ladda under färd. (Har euro 5 generator så behöver det misstänker jag.) En Orion-Tr Smart 12/12V 18A? Eller ska man köra högre ström, 30A?
- Och till sist en 230v laddare. Blue Smart IP22 batteriladdare 12V. 15/20/30A, vad är "rimligt" man står ju ofta rätt länge på el när man väl gör det?
Bör man tänka i "förväg" på att det om några år blir nytt batteri och vad det nu skulle kunna vara, Litium eller så.
/Nordis