Hej alla. Jag har byggt ett litiumbatteri. Bilen är en Adria -23. Nordelectronica elektroblock samt dc-dc. Båda går att ställa in i litium, och är så enligt mig. Elektroblocket laddar på 220 som det skall. Åkte iväg och noterade en röd ikon på bodelspanelen som ser ut som två batterier med en pil mellan. Enligt manualen betyder det att "batterierna är parallell-kopplade", utan närmare förklaring till varför.
Hur som helst drar det 6 ampere ur bodelsbatteriet, kylen på gasol, när motorn är igång. Med kyl igång runt 21A. När motorn stängs av slocknar röda ikonen och strömmen ur batteriet sjunker till rimliga värden (någon ampere). dcdc-laddaren blir varm, men det kanske är normalt.
Batteriet är anslutet till gamla blybatteriets befintliga kablage.
Drar jag ur D+ ur dc-dc-laddaren lyser fortfarande röda ikonen men det drar inte någon ström ur batteriet. Den vägrar dock köra kylen på 12V då, så något tipsar elektroblocket om det hela.
Manualen till dc-dc är minst sagt tunn. Försöker den ladda bilbatteriet från bodelen, eller vad?
Tankar?
Hur som helst drar det 6 ampere ur bodelsbatteriet, kylen på gasol, när motorn är igång. Med kyl igång runt 21A. När motorn stängs av slocknar röda ikonen och strömmen ur batteriet sjunker till rimliga värden (någon ampere). dcdc-laddaren blir varm, men det kanske är normalt.
Batteriet är anslutet till gamla blybatteriets befintliga kablage.
Drar jag ur D+ ur dc-dc-laddaren lyser fortfarande röda ikonen men det drar inte någon ström ur batteriet. Den vägrar dock köra kylen på 12V då, så något tipsar elektroblocket om det hela.
Manualen till dc-dc är minst sagt tunn. Försöker den ladda bilbatteriet från bodelen, eller vad?
Tankar?