• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Litium

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Hej på er, Jag har tänkt att byta till ett litium 100A, min fråga är hur ska ex, dc dc laddaren ställas om det är en nordelettronica NE325 det sitter 2st dip-switchar är det någon här som vet hur dom bör stå, har letat på nätet men hittar inget.
 
Är det denna? Isf har den ett lithium-läge.
Switch 1 = Off , Switch 2 = On

Men dåligt att de inte skriver ut vilka ladd-spänningingar den arbetar med.

Visa bilaga 227962
Tack för ditt svar, som man kan se så heter min NE325 samma som du bifogade bild på, det som synligt skiljer dom åt är den infon som du ritat in på bild det finn ju inte på min dcdc, kan det vara så att min är av äldre modell? bilen är en Adria sonic 700sl 2020 årsmodell
 

Bilagor

  • DSC_0508.JPG
    DSC_0508.JPG
    1,5 MB · Visningar: 110
Vad korkat att ha samma namn på 2 egentligen olika produkter.

Gel-läget funkar nog bra, som skrivs ovan.
Det har lite bättre laddspänning för LiFePO4 än AGM - iafl om man tittar på andra laddare.
De är som sagt snåla med info…
 
som man kan se så heter min NE325 samma som du bifogade bild på, det som synligt skiljer dom åt är den infon som du ritat in på bild det finn ju inte på min dcdc, kan det vara så att min är av äldre modell?
Det ser ud som om, at Switcherne er de samme på de to modeller. Du kunne jo prøve at stille knap 1 og 2, sådan som Anders.pe skriver. Måske det virker

På deres hjemmeside


er der et billede af en NE325 som har mindre tekst end din har, så måske er det bare teksterne på appparterne der skiller.
 
Är det denna? Isf har den ett lithium-läge.
Switch 1 = Off , Switch 2 = On

Men dåligt att de inte skriver ut vilka ladd-spänningingar den arbetar med.

Visa bilaga 227962
Jag lyckades få fram följande data från Nordelettronica som avser både NE350 och NE287 men då det sannolikt är samma CPU-krets i NE325 (samma produktfamilj) så kan man på ganska goda grunder anta att laddkurvorna även gäller för den produkten.
 

Bilagor

Tackar för all hjälp jag fått från er alla, nu ska jag bara välja batteri, är det något speciellt att tänka på vid val. alla har ju BMS men alla har inte bluetooth, måste man ha det?
 
Tackar för all hjälp jag fått från er alla, nu ska jag bara välja batteri, är det något speciellt att tänka på vid val. alla har ju BMS men alla har inte bluetooth, måste man ha det?
Nej det måste man inte men det är förbannat bra men om du har shunt som mäter är det ganska onödigt om du inte tänker ändra parametrarna på BMSen.
 
Ska du ha en större inverter är det viktigt att veta hur många Amp du kan ta ur batteriet, många klarar bara ca 80-100 Amp. Jag har detta batteri som klarar 150 Amp.
 
Ska du ha en större inverter är det viktigt att veta hur många Amp du kan ta ur batteriet, många klarar bara ca 80-100 Amp. Jag har detta batteri som klarar 150 Amp.
Hej och tack för ditt svar, om man skulle välja ett 100Amp batteri hur står inverter kan man ha då, vet du det, det batteriet du länkade till blir i det dyraste laget för mig just nu.
 
100 A gånger 12 V blir 1200 W, med förluster etc så max 1000W, och då är det på marginalen. Och då räcker inte batteriet så länge.
 
Hej och tack för ditt svar, om man skulle välja ett 100Amp batteri hur står inverter kan man ha då, vet du det, det batteriet du länkade till blir i det dyraste laget för mig just nu.
Du säger att du ska välja et 100A batteri. Ifall batteriet kan ge kontinuerligt 100A så är en 1kVa inverter max. Våran kapselmaskin drar 125A när den värms upp så vi har en 2kVa inverter och LiFePo batteriet ger kontinuerligt max 200A.
 
OBS! Varning! Väldigt OT. Vår gamla Mokabryggare på gasol ger betydligt godare espressobaserade kaffe än vår kapselmaskin. Så kapselmaskinen får helt enkelt inte följa med längre. Lite mer bök med Mokabryggare, men tiden är oftast inte särskilt kritisk på våra resor! Sen finns det så roliga kaffesorter för Mokabryggare utomlands!
 
Hej på er, Jag har tänkt att byta till ett litium 100A, min fråga är hur ska ex, dc dc laddaren ställas om det är en nordelettronica NE325 det sitter 2st dip-switchar är det någon här som vet hur dom bör stå, har letat på nätet men hittar inget.
Hej.
Hur gör du med temperatur senoren på NE325, tar du bort den eller får den vara kvar?
 
Installerade ett 165 Ah Lithiumbatteri fabrikat E&J från Batteribolaget
På vår bil (Rapido i96 2019) har jag kopplat bort 230V laddaren bytt solcellsregulatorn till Victron 75/15
Har 220W solceller på taket, 600W inverter och kompressorbox i garaget
Efter en månad i Tyskland konstaterar jag
Max effekt från solcellerna 207W
Laddström mellan 25A och 50A när jag kör, beroende på om kylskåpet går på 12V eller gas
Allt fungerar bra
 
Installerade ett 165 Ah Lithiumbatteri fabrikat E&J från Batteribolaget
På vår bil (Rapido i96 2019) har jag kopplat bort 230V laddaren bytt solcellsregulatorn till Victron 75/15
Har 220W solceller på taket, 600W inverter och kompressorbox i garaget
Efter en månad i Tyskland konstaterar jag
Max effekt från solcellerna 207W
Laddström mellan 25A och 50A när jag kör, beroende på om kylskåpet går på 12V eller gas
Allt fungerar bra

Det du får från solen låter ju otroligt bra.
Du skall vara nöjd. Men regulatorn ligger ju på gränsen.
Som jag uppfattar det så har du inte någon laddning från 230 v ?
Hur lågt brukar batteriet gå ner efter en natt? Hur många nätter utan körning klarar ni?

Sorry om jag stjäl tråden lite grann.
 
Det du får från solen låter ju otroligt bra.
Du skall vara nöjd. Men regulatorn ligger ju på gränsen.
Som jag uppfattar det så har du inte någon laddning från 230 v ?
Hur lågt brukar batteriet gå ner efter en natt? Hur många nätter utan körning klarar ni?

Sorry om jag stjäl tråden lite grann.
Under månaden vi varit ute med kalla nätter och många dagar utan sol har vi tappat ca 25 % per dygn
 
Tillbaka
Toppen