• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2027
Funderar att installera luftfjädring med kompressor bak i min Rapido plåtis. Ni som gjort detta vilket fabrikat rekommenderar ni? Har ni monterat själva eller lämnar in på verkstad? Är det värt 15-17 tusen att göra detta för bättre fjädring.
 
Har installerat ALKO Airtop hjälpluftfjädring utan kompressor. Tog mig en dag. För andra har det gått på några timmar!

Min bil, en helintegrerad Dethleffs, blev mycket mer stabil i sidled. Märks främst vid omkörningar och vid kraftig vind. Märkte ingen förändring på fjädringskomforten. Bakvagnen höjdes 5-6 centimeter.

Kan inte rekommendera något annat märke.
 
Har också monterat Airtop, tog en dag,det som tog mest tid var slangdragningen,kompressor är onödigt du fyller vad som behövs en gång,vill du mot förmodan ändra trycket använd en liten bärbar 12V kompressor.
Jag höjde inte bakvagnen,bilen blir stabilare vid sidvind och omkörningar,inte stor skillnad i komfort.
Gör det själv för en rimlig peng, 15-17 tusen,nej.
 
Jag beställde hos bilverkstad och tog Dunlop utan kompressor. Fyller med 4 kg oavsett vikt. Gav 11 000:- och blev helnöjd!
 
Jag köpte en komplett sats inklusive kompressor från Campa Sweden i Floby för några år sedan och är helnöjd bilen blev betydligt stadigare
att köra med bibehållen höjd sjunker inte ihop bak när den är full lastad. Idag kostar den satsen 6900 :- monteringen gjorde jag själv.
 
Trycket i luftbälgarna skiljer sig åt mellan olika fabrikat. För ALKO ca 2 ”kg” och för andra kanske 3-4 kg.
 
Trycket i luftbälgarna skiljer sig åt mellan olika fabrikat. För ALKO ca 2 ”kg” och för andra kanske 3-4 kg.
Det med tryck är underligt. Har goldschmit dubbelbälgar. Alkov Husbil 4.5 ton. Har 2 bar. Godkänd för mellan 0.5-6 bar. Svårt att veta hur mycket jag bör ha...? Någon som vet?
 
Du ska ligga inom det rekommenderade området, sedan får du själv avgjöra vilken höjd/ komfort du vill ha,prova!
Hej
Jag har monterat Goldsmith med kompressor , kör med 1,8 -2 bar och bilen går mjukare över gupp mm .
Renault 2006 och höjde bakvagnen ca 5-6 cm vilket bara gjorde nytta vid på och avkörning från färjor mm.
Jobbet tog ca 1 , 5 dag pga problem att hitta plats för kompressorn som jag idag inte skulle köpa då jag ytterst sällan ändrar trycket.

mvh
Bengt
 
Har också monterat Airtop, tog en dag,det som tog mest tid var slangdragningen,kompressor är onödigt du fyller vad som behövs en gång,vill du mot förmodan ändra trycket använd en liten bärbar 12V kompressor.
Jag höjde inte bakvagnen,bilen blir stabilare vid sidvind och omkörningar,inte stor skillnad i komfort.
Gör det själv för en rimlig peng, 15-17 tusen,nej.
Vart har du satt påfyllningen för luften?
 
Jag installerade Firestone Ride-Rite, kostade 4500:- för ett komplett kit.
Värt att kolla marknaden innan man spenderar för mycket.

En bra investering dock, gör mycket skillnad på komforten.
Skippade att installera en kompressor. Kör med en liten handhållen batteridriven istället.
 
Det med tryck är underligt. Har goldschmit dubbelbälgar. Alkov Husbil 4.5 ton. Har 2 bar. Godkänd för mellan 0.5-6 bar. Svårt att veta hur mycket jag bör ha...? Någon som vet?

Det går inte att jämför rakt över. Det är olika på bilar med Alko-chassie respektive bilar med Fiat eller annat chassie. Bälgarna
till Fiat chassie finns i tre olika diametrar, som då naturligtvis behöver olika tryck.
 
Jag beställde från lasta tungt.se.
Montaget gjorde jag själv.
Bälgarna tog en timme per styck, knöligaste var att gömma kompressorn.
Modellanpassad manometer samt kompressorsats gick på 7990kr.
Bälgarna är lite kraftigare och håller för 7,5bar.
Kan höja bilen 13cm bak.
Perfekt på dåliga vägar eller på en färja.
 
Jag föreslår att man räknar lite på vilken extra lyftkraft man vill ha i fjädringssystemet . (Bälgens tvärsnittsarea x trycket).
Själv kör jag sedan 13 år problemfritt med bälgar från Linnepe (Dunlop) på vår Fiat 230.
1 bar i mina bälgar ger 125 kg lyftkraft/bälg dvs 250 kg extra på bakaxeln. 2 bar ger således 500 kg. Utnyttjar jag det fullt ut blir bilen kraftigt överlastad. Skulle jag ladda med 6 bar blir det tokstötigt.
Manometrar och påfyllning på förarsätets underrede vid handbromsspaken.
Kompressor? Nej fungerar helt bra med en vanlig cykelpump.
Visst blir bilen stabilare med lite extra hård fjädring men krängningshämmare är inte så dumt om bilen saknar detta.
Sune
 
Lasten på bakaxeln förändras inte av luftfjädringen,bilen väger fortfarande lika mycket.
 
Köpte en sats med kompressor och manometer på Ebay för 5000:- (Har en Fiat 250) tog ca 5 timmar att montera men då har jag tillgång till en lastbilsverkstad med riktiga lyftar, då jag arbetar på en. Har provat med lite olika tryck i min och tycker väl att runt 1,5 kg gör att bilen både blir stabilare och härligt mjuk i fjädringen.
 
Tillbaka
Toppen