• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Schaudt EBL 208S och Solcell

JohanE

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Tierp
HBK-Nr
33791
Medlemskap
2026
Har satt upp solcell på taket och har en fundering angående inkoppling.
Har en EBL 208S med en ingång för solcell, är det bara att koppla en den där eller ska jag använda en Schaudt LR 1218 eller en vanlig regulator i mellan?
Om jag ska ha en LR 1218, hur kopplar jag den så att även 220v-laddning fungerar?schaudt-ebl-208-s.jpgSchaudt-LR1218.jpgMin 208s.jpgsolarintag.jpg
 
Du måste ha en valfri regulator emellan. Är du inte noga om att få laddning till startbatteriet så koppla regulatorn direkt till batteriet. Så har jag gjort
 
Du måste ha en valfri regulator emellan. Är du inte noga om att få laddning till startbatteriet så koppla regulatorn direkt till batteriet. Så har jag gjort
Menar du att jag kopplar in solcellen i en regulator och sen in i EBL 208´s solcellskontakt eller direkt från regulatorn till batteripolerna?
 
Menar du att jag kopplar in solcellen i en regulator och sen in i EBL 208´s solcellskontakt eller direkt från regulatorn till batteripolerna?

Du kan göra vilket som.
Skillnaden är ev. laddning till startbatteriet och indikering om laddning i din husbilspanel om du kör via EBL.
Kopplar du direkt på batteriet, kommer du inte se i din panel när det laddar. Men det blir mindre spänningsfall, då du inte har en massa kopplingspunkter på vägen.
 
Den EBL laddar inte startbatteriet om du kopplar via solcells ingången. Enbart HB batteriet. Även att max strömstyrka är 15A på den ingången. Sen behöver du även en duo regulator om du ska ladda bägge batterierna tex Votronic duo dig
 
Den EBL laddar inte startbatteriet om du kopplar via solcells ingången. Enbart HB batteriet. Även att max strömstyrka är 15A på den ingången. Sen behöver du även en duo regulator om du ska ladda bägge batterierna tex Votronic duo dig
Vilka modeller av Schaudt EBL laddar även startbatteriet?

vet att mina EBL99, EBL119 laddar med 1A till startbatteriet.
 
Oj det var rejält, vad blir över till bobatteriet då tro?
Många har ju bara 100W på taket, det ger inte ens 6A.
Jag har kopplat regulatorn direkt till bodelsbatterien. Det är där man vill ha laddning.

Husbilens startbatteri levererar inte mycket i viloläge och har en herrans laddning när jag kör. Funkar fint för mig..
 
Har satt upp solcell på taket och har en fundering angående inkoppling.
Har en EBL 208S med en ingång för solcell, är det bara att koppla en den där eller ska jag använda en Schaudt LR 1218 eller en vanlig regulator i mellan?
Om jag ska ha en LR 1218, hur kopplar jag den så att även 220v-laddning fungerar?Visa bilaga 226871Visa bilaga 226872Visa bilaga 226873Visa bilaga 226874
Vi har Schaudt EBL 271 i vår bil och där finns en likadan kontakt för inkoppling av solpanel. Bytte ut gamla PWM solcellsregulatorn mot en Schaudt LRM 1218. Det följde med kablar för inkoppling till EBL. Kontaktade Schaudt och på deras inrådan valde jag den kabel som har 3 ledare och passar i kontakten. Var rätt många år sen, men har sen dess fått laddning av både bodels och startbatteri från solcellerna (har 230W på taket).
Laddning via 230V hanteras precis som tidigare via EBL och påverkas inte av denna inkoppling.

Hälsar
Bettan o Einar
 
Vi har Schaudt EBL 271 i vår bil och där finns en likadan kontakt för inkoppling av solpanel. Bytte ut gamla PWM solcellsregulatorn mot en Schaudt LRM 1218. Det följde med kablar för inkoppling till EBL. Kontaktade Schaudt och på deras inrådan valde jag den kabel som har 3 ledare och passar i kontakten. Var rätt många år sen, men har sen dess fått laddning av både bodels och startbatteri från solcellerna (har 230W på taket).
Laddning via 230V hanteras precis som tidigare via EBL och påverkas inte av denna inkoppling.

Hälsar
Bettan o Einar
Hej,

Vi fick precis en solcell installerad med samma lösning som du beskriver i mailet. Tyvärr har vi fått problem med att vårt startbatteri laddar ur. Försöker få fram kopplingsschema för hur sladdarna bör sitta. Vet du hur ni kopplat in kabeln mellan EBL i LRM regulatorn? Tänker att det är enda stället det kan ha blivit fel.
 
Hej,

Vi fick precis en solcell installerad med samma lösning som du beskriver i mailet. Tyvärr har vi fått problem med att vårt startbatteri laddar ur. Försöker få fram kopplingsschema för hur sladdarna bör sitta. Vet du hur ni kopplat in kabeln mellan EBL i LRM regulatorn? Tänker att det är enda stället det kan ha blivit fel.
Kanske kan vara idé att mäta med amperemeter om ni har något som drar mycket ström ur startbatteriet.
Kan ju också vara så att startbatteriet är i dåligt skick och inte tar emot laddning.
Tänk också på att startbatteriet får max 2A laddström från EBL.
Har i alla fall kopplat enligt nedan bild, tagen ur manualen för LRM1218, med kabel som följde med.
(Har dock inte LT320, så den kabeln har vi inte.)
Skärmavbild 2023-04-25 kl. 08.40.01.png
 
Senast ändrad:
Kanske kan vara idé att mäta med amperemeter om ni har något som drar mycket ström ur startbatteriet.
Kan ju också vara så att startbatteriet är i dåligt skick och inte tar emot laddning.
Tänk också på att startbatteriet får max 2A laddström från EBL.
Har i alla fall kopplat enligt nedan bild, tagen ur manualen för LRM1218, med kabel som följde med.
(Har dock inte LT320, så den kabeln har vi inte.
Kanske kan vara idé att mäta med amperemeter om ni har något som drar mycket ström ur startbatteriet.
Kan ju också vara så att startbatteriet är i dåligt skick och inte tar emot laddning.
Tänk också på att startbatteriet får max 2A laddström från EBL.
Har i alla fall kopplat enligt nedan bild, tagen ur manualen för LRM1218, med kabel som följde med.
(Har dock inte LT320, så den kabeln har vi inte.)
Visa bilaga 227881
Tack för ett väldigt bra inlägg. Du hade helt rätt, trots att bilen är flera år gammal var det en radio som drog ca 1 ampere trots urkopplad. Nu sitter det en av/på knapp monterad för att bli av med problemet :)]
 
Tillbaka
Toppen