• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

El-installation av Booster

Cresendo

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Jag tänker installera en Booster och funderar hur man kopplar denna. Min tanke är
att koppla den kabeln som går från motorbatteriet och idag till El-boxen. Frigöra denna från E-boxen
och koppla den till boosten och sedan från Boostern till bodelsbatteriet.
Önskar kommentarer om detta. Tacksam för idéer.
 
Fin ide.

Husk sikringer og tilstrækkeligt tykke kabler.

Jeg ved ikke hvordan kablerne går i din husbil, men du skal sørge for at EBL (El-boxen) har forsyning med 12 volt fra bodelsbatteriet, ellers vil du mangle strøm til mange ting i husbilen ;)
 
Jag tänker installera en Booster och funderar hur man kopplar denna. Min tanke är
att koppla den kabeln som går från motorbatteriet och idag till El-boxen. Frigöra denna från E-boxen
och koppla den till boosten och sedan från Boostern till bodelsbatteriet.
Önskar kommentarer om detta. Tacksam för idéer.
Jag har valt att koppla min före EBL och låta matningen gå genom, kopplar du från kablarna finns risken att en del funktioner försvinner tex. omkoppling av kyl till 12V vid motorstart.
Min är kopplad enligt Tangenhaaps kopplingschema EBL.
 
Har kopplat in en Votronic booster i husbilen.
Gjort som manualen beskriver för EBL.
Det jag inte kopplat in är matningen från D+ eftersom husbilen är en Euro 4.
Nu vet jag inte om det spelar någon roll i mitt fall.
Det jag märkt att den gula kontrollampan som indikerar Charging lyser även när motorn inte är igång.
Den verkar lysa när man står för 240 volt.
Någon som upplevt samma, kan det vara korrekt som jag beskriver?
 
Har kopplat in en Votronic booster i husbilen.
Gjort som manualen beskriver för EBL.
Det jag inte kopplat in är matningen från D+ eftersom husbilen är en Euro 4.
Nu vet jag inte om det spelar någon roll i mitt fall.
Det jag märkt att den gula kontrollampan som indikerar Charging lyser även när motorn inte är igång.
Den verkar lysa när man står för 240 volt.
Någon som upplevt samma, kan det vara korrekt som jag beskriver?
Men votronicen behöver en start signal i form av D+ eller från start EBL enligt manualen. Vad jag läser mig till
 
Har kopplat in en Votronic booster i husbilen.
Gjort som manualen beskriver för EBL.
Det jag inte kopplat in är matningen från D+ eftersom husbilen är en Euro 4.
Nu vet jag inte om det spelar någon roll i mitt fall.
Det jag märkt att den gula kontrollampan som indikerar Charging lyser även när motorn inte är igång.
Den verkar lysa när man står för 240 volt.
Någon som upplevt samma, kan det vara korrekt som jag beskriver?
Lyser den gult laddar den, beror kanske på att din batteriladdare höjer spänningen över tillslagsvärde, du bör åtgärda detta, enklast är sköta tillslag via D+ ,även om spänningstyrd start som du använder skall fungera, studera manualen sidan 8-12
 
Votronic bosterladdare (dc-dcladdare) ska kopplas till D+signal från EBL. Detta för att den ska ladda bara när motorn är igång. Hittar man ingen D+ kan istället en D+simulator användas. Jag kopplade in mig på en kabel med D+ på framsidan av EBL (Schaudt 220-4).
 
Tillbaka
Toppen