• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värme under vintern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hkarls75

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35271
Medlemskap
2025
Jag tänker sätta ett heltäckande överdrag av 4 lagers som andas.. funderar på om jag ska låta värmaren ( Truma luftburen) stå på under tiden? Födelse/nackdelar med detta?
Vi har husbilen på tomten. Strömförbrukningen anser jag vara försumlig mot att få en fuktig husbil..
tankar och idéer mottages tacksamt.
 
Ska du ha värme på bör det vara minst 15 grader inne i husbilen. Risk för påväxt annars. Jag har alltid min stå kall och aldrig upplevt problem. Men då har jag inget kapell/överdrag som kan försämra ventilationen.

Sök här på forumet. Finns en uppsjö av trådar som avhandlar detta ämne.
 
Beror på var du bor… Vi bor i ett hus vid skogens kant , varje år vid de första nätterna på senhösten när det blir minusgrader så flyttar mössen in på vinden. Trots att vi gjort vad vi kan för att täta brädfordringen med stålull.
 
Förtydligande… klarar värmaren av att gå i ca 3 mån konstant? Eller bör jag sätta in ett element? Bor i Blekinge vid havet, så fuktigt klimat över vintern. Och om jag har ett helt överdrag över bilen, hur tre dig detta med värme på/ värme av, vad är att föredra?
Någon med erfarenhet av detta?
 
Förtydligande… klarar värmaren av att gå i ca 3 mån konstant? Eller bör jag sätta in ett element? Bor i Blekinge vid havet, så fuktigt klimat över vintern. Och om jag har ett helt överdrag över bilen, hur tre dig detta med värme på/ värme av, vad är att föredra?
Någon med erfarenhet av detta?
Jag skulle sätta in ett element och spara värmaren..
 
Jag skulle sätta in ett element och spara värmaren..
Om du sätter in element så får du ingen värme i mellangolv och under, bakom, skåp m.m så kan du få kondensutfall där med skador som följd. Luften cirkulerar för dåligt. Stäng av och töm allt vatten eller kör värmaren hela vintern och använd bilen även på vintern det gör vi!
 
Eller gör som dom gör på husbilsfirmorna, även med husvagnar. Låt den frysa ned.
Tusentals HB och HV står ute hela vintern.
Min bil är från 1996 och helt fri från allt oönskat, ser som ny ut invändigt ingen lukt.
Ventilation och renlighet är viktigt.
Men vi tar in alla dynor. de kan ju, om inte annat blir gnagna på av må pälsdjur.
Möss kommer nog in vare sig värmen är TRUMAN elelr elfläkt, eller oavsett temperatur.

Som någon nämnde fläktmotorerna är inte gjord för kont drift.
Glidlager, kollektor och kol. dessutom kommer fläktvingarna att bli rätt dammiga, belagda, och det försämrar luftflödet, vilket sen innebär större elförbrukning från bodelsbatteriet och mer gas går åt när man vill köra värmen.

Roysan
 
Om du sätter in element så får du ingen värme i mellangolv och under, bakom, skåp m.m så kan du få kondensutfall där med skador som följd. Luften cirkulerar för dåligt. Stäng av och töm allt vatten eller kör värmaren hela vintern och använd bilen även på vintern det gör vi!
På min bil är ingen värme på under vintern.

Svarade mest på om köra Truma hela vintern eller element ( ev med fläkt) så är nog element att föredra. Truma är dyra att byta eller renovera
 
Låt bilen stå utan värme, varm luft kan innehålla mer fukt än kall,bilen tar ingen skada av detta, med tanke på elpriset så kommer det att kosta en bra slant att värma.
När det gäller att packa in bilen i tjocka täcken, oavsett andas eller inte är jag mycket tveksam till detta, själv skulle jag aldrig välja detta ,men har aldrig provat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen