• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi gräver vår egen grav

F

Foxis

Guest
En skillnad mellan Sverige och Europa i övrigt är att i Sverige är de flesta ställplatserna privat medan oftast ute i Europa kommunala.
Svenska kommuner får inte konkurrera med privat verksamhet (campingplatser). Alltså uppfattar många kommuner att de inte kan peka ut vissa parkeringsplatser för husbilar.
Detta är fel. Vad gör att en husbils skiljer sig från en vanlig personbil som parkeras?
HBK har länge velat ligga lågt för att inte väcka den björn som sover, men det är kanske dags att ta itu med problemet.

Fd kommunpolitiker (Båstad) som misslyckats med en avsatt hörna för husbilar (med samma pris som för Pb 1) på en stor allmän parkeringsplats.
Kan ju omöjligen hålla i en process. Vad är skillnaden mot kommunal parkering vs. privatägd mark? Kommunala badhus? Kommunal musikskola? Jag kan fortsätta länge….

Vad sedan fega kommunpolitiker eller tjänstemän inte vill eller vågar driva är väl en annan femma?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det är väl (som vanligt) upp till markägaren. Att vi som grupp ska definiera vad som är okej eller inte är ganska självupptaget.

Om jag avsätter delar av min mark för ställplatser och beslutar att här får endast vw-bubblor före 1975 med taktält stå, då är det helt i min rätt. Sen kan andra tycka precis vad de vill. :)
Selvfølgelig, hvem du selv tillater å parkere på din egen tomt er helt opp til deg, men akkurat dette innlegget anser jeg som en avsporing og en liten stråmann. Spørsmålet mitt handlet overhodet ikke om definisjonen på hva som er OK og hvem som skal avgjøre det.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Det jeg mente er at et taktelt som er slått opp og i bruk bør regnes som camping, akkurat som f.eks en bobil med markisen og møbler ute. Hvis takteltet ikke er slått opp og man sover i bilen regnes det som parkering, akkurat som bobilister kan parkere og sove i bilen. Jeg ser ikke helt hvordan det kan være problematisk rent juridisk..? Skiller dere mellom telting og camping i Sverige, eller snakker vi bare litt forbi hverandre nå?
Mja, det jag menar är som följer:

Om bilen är korrekt parkerad, och tältet är uppslaget, så tältar man i så fall på en plats där det är tillåtet att parkera. På platser där det är tillåtet att parkera är det som regel inte tillåtet att tälta. Alltså, korrekt parerad bil = inkorrekt uppslaget taktält.

Om tältet däremot är uppslaget på en plats där det är tillåtet att tälta, tex. i terrängen, så är det som regel inte tillåtet att parkera där. Alltså, korrekt uppslaget taktält = inkorrekt parkerad bil.

Därmed blir taktältet obrukbart i Sverige, eftersom där bilen får stå får du inte slå upp tältet, och där tältet får slås upp får du inte parkera bilen. Det blir alltså ett moment 22 om man tillämpar tolkningen att uppslaget taktält = camping. Jag säger dock inte att din tolkning är fel, jag bara konstaterar vad konsekvensen av den skulle bli.
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Lösningen är väl campingplats? Där hör väl kombinationen bil-tält hemma när dom hänger ihop, för allemansrätten gäller ju inte.
Sant! Men de flesta taktält sitter på fyrhjulsdrivna fordon med en terrängkapacitet långt över vad som krävs för att komma in på en camping (åtminstone avsedd väg). Och på en camping kan man ju lika gärna slå upp ett vanligt tält, där har ju taktältet ingen klar fördel vad jag kan se? Slutledningsvis kan man anta att taktältens målgrupp inte har för avsikt att (primärt) nyttja campingar.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Angående när man campar så anser jag att man bör skilja på definitionen för person och fordon. Det är det enda logiska. En husbil må vara endast parkerad, men den/de personer som sover i den campar absolut.
Det är lite fult av vissa att försöka påstå något annat. Tycker jag, som husbilsägare.
Det är extremt problematiskt att försöka dra de gränser du gör ovan.
Nånstans blir det hårklyverier om vad för fordon det är ok att sova över i och inte.
Får jag inte sova i min PB2 på en parkering, men det är ok att sova i 740n?
Får lastbilarna övernatta på macken men inte 740n?

Det enda som är rimligt att gräns-dra kring, i fråga om sovande, är själva begreppet camping.
För mig (och vågar jag gissa, 99% av alla hbk-medlemmar?) är camping att dra fram möbler, markiser, hundhagar och grillar.
För mig är övernattning att ta sovrast i lastbilen, en tupplur i kombin i väntan på morgonfärjan över Östersjön eller varför inte sova i husbilen på Biltemaparkeringen i Sundsvall på väg mot Jämtlandsfisket.

Om det ena i den sistnämda kategorin ska ska vara förbjudet, bör man rimligen förbjuda det andra också.

Ska sanningen fram, skulle övernattningar i PB2 bli förbjudet, men inte övernattningar i personbilen.. Ja asså, då lär det ju bli en Ducato eller Crafter med "löstagbar inredning" som är LB-reg för att semestra i framgent.

(Näe, jag är inte för anarkistcampade som sker i t.ex. Smygehuk. Jag är snarare rätt radikal bland husbilister då jag efterfrågar klart tydligare regler kring både camping och bötfällning av folk som inte sköter sig vad gäller terrängkörningslag och nedskräpning. Men regelverk måste vara tydliga och rättvisa över brädet.)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sant! Men de flesta taktält sitter på fyrhjulsdrivna fordon med en terrängkapacitet långt över vad som krävs för att komma in på en camping (åtminstone avsedd väg). Och på en camping kan man ju lika gärna slå upp ett vanligt tält, där har ju taktältet ingen klar fördel vad jag kan se? Slutledningsvis kan man anta att taktältens målgrupp inte har för avsikt att (primärt) nyttja campingar.

Det stämmer ju, men eftersom terrängkörning är förbjudet, och de knappast kan fälla ut tältet på en parkeringsplats så verkar det ändå som
det enda logiska och tillåtna?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Angående när man campar så anser jag att man bör skilja på definitionen för person och fordon. Det är det enda logiska. En husbil må vara endast parkerad, men den/de personer som sover i den campar absolut.
Det är lite fult av vissa att försöka påstå något annat. Tycker jag, som husbilsägare.
Hmmm.. Så om du sover i en båt... Då campar du.... Sover på ett tåg... Då campar du.... Sover du på flyget till Thailand.... Då campar du.... Eller?
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Angående när man campar så anser jag att man bör skilja på definitionen för person och fordon. Det är det enda logiska. En husbil må vara endast parkerad, men den/de personer som sover i den campar absolut.
Det är lite fult av vissa att försöka påstå något annat. Tycker jag, som husbilsägare.
Om man är korrekt parkerad med sitt fordon, så bör det väl inte ha någon som helst betydelse vad man gör eller inte i det? Parkeringsreglerna gör väl ingen skillnad på om du sover eller är vaken i bilen, eller har lämnat och låst den?

Och om nu personen i fråga ska kunna avvisas eller få böter för att ha "campat" på parkeringen med hänvisning till att man sovit i bilen - hur ska parkeringvakten kunna bevisa att personen i fråga faktiskt sov? Och med stöd av vilket lagrum kan ens personen avvisas eller bötfällas?
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Dom platserna är fina men det är inte dom som jag tänkte på. Det är dom som tar bra betalt o kommer göra så även i fortsättningen. Prissänkning på dom kan man glömma. En del i problemet är att det finns alltid folk som betalar.
Absolut, precis som det finns folk som inte vill betala 8-10.000 kr för 4 veckors övernattningar, och framförallt inte för att stå ihopträngda i prydliga rader med 30 andra husbilar. Vi skulle tex. endast i absoluta undantagsfall betala 300 kr för att övernatta någonstans, och det skulle i så fall vara för att platsen i sig erbjuder något helt exeptionellt som vi verkligen behöver eller vill ha. Att däremot parkera mer eller mindre gratis på en fin plats och samtidigt spendera 500-1.000 kr på en utekväll eller ett restaurangbesök i närheten, det har jag inga som helt problem med. Jag betalar gärna, men inte för saker jag inte behöver eller vill ha.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte vem som är dummast.....

Är det de som påstår att om du bara har parkerat på en laglig parkering plats och sen sover i din husbil, att du då campar (här drömmer man ju en annan även om det inte finns någon prejudicerande dom som tydliggör vad som gäller)

Eller är det den som påstår att man har lov att sova i sin husbil, som givitvis är lagligt parkerad... (och som nu håller på sina rättighet eftersom det inte finns någon prejudicerande dom som tydliggör vad som gäller)
 
F

Foxis

Guest
Det är extremt problematiskt att försöka dra de gränser du gör ovan.
Nånstans blir det hårklyverier om vad för fordon det är ok att sova över i och inte.
Får jag inte sova i min PB2 på en parkering, men det är ok att sova i 740n?
Får lastbilarna övernatta på macken men inte 740n?

Det enda som är rimligt att gräns-dra kring, i fråga om sovande, är själva begreppet camping.
För mig (och vågar jag gissa, 99% av alla hbk-medlemmar?) är camping att dra fram möbler, markiser, hundhagar och grillar.
För mig är övernattning att ta sovrast i lastbilen, en tupplur i kombin i väntan på morgonfärjan över Östersjön eller varför inte sova i husbilen på Biltemaparkeringen i Sundsvall på väg mot Jämtlandsfisket.

Om det ena i den sistnämda kategorin ska ska vara förbjudet, bör man rimligen förbjuda det andra också.

Ska sanningen fram, skulle övernattningar i PB2 bli förbjudet, men inte övernattningar i personbilen.. Ja asså, då lär det ju bli en Ducato eller Crafter med "löstagbar inredning" som är LB-reg för att semestra i framgent.

(Näe, jag är inte för anarkistcampade som sker i t.ex. Smygehuk. Jag är snarare rätt radikal bland husbilister då jag efterfrågar klart tydligare regler kring både camping och bötfällning av folk som inte sköter sig vad gäller terrängkörningslag och nedskräpning. Men regelverk måste vara tydliga och rättvisa över brädet.)
Jag håller med, men hävdar väl att det är skillnad mellan rast/övernattning och camping. Om man endast parkerar och sove rmed syfte att det blev sent och man ska vidare så är det en sak. Om man sover över för att sedan stanna kvar och bada osv så är det en helt annan.
Då är det camping.

Sen blir det omöjligt att kontrollera eller lagstifta om, där hyser jag inga illusioner.
Men att dra en moralisk gränslinje kring markis eller möbler och hävda att så länge de inte är ute så campar jag inte - det anser jag är en fiktiv konstruktion för att gagna det egna syftet. :)
 
F

Foxis

Guest
Hmmm.. Så om du sover i en båt... Då campar du.... Sover på ett tåg... Då campar du.... Sover du på flyget till Thailand.... Då campar du.... Eller?
Att man kan campa i sin fritidsbåt, absolut.
Men på tåg, flyg osv är inte jämförbart. Det är ju inte du som slagit upp eller tagit ditt fordon till platsen med syfte att sova där.
Det är det jag personligen ser som definitionen. Om syftet är att åka dit och sova över, då campar man banne mig - oavsett fordon eller markis.

Om man är på resande fot och stannar bara för att sova över då det blev sent och ämnar åka bums på morgonen, då rastar alternativt övernattar man.
Jag hävdar att då jag ställer mig och friCAMPAR, då är det oärligt att driva tesen att ”jag har bara parkerat”, oavsett markis eller möbler.
 
F

Foxis

Guest
Jag vet inte vem som är dummast.....

Är det de som påstår att om du bara har parkerat på en laglig parkering plats och sen sover i din husbil, att du då campar (här drömmer man ju en annan även om det inte finns någon prejudicerande dom som tydliggör vad som gäller)

Eller är det den som påstår att man har lov att sova i sin husbil, som givitvis är lagligt parkerad... (och som nu håller på sina rättighet eftersom det inte finns någon prejudicerande dom som tydliggör vad som gäller)
Det är väl ingen som är ”dummast”?
Det finns ingen tydlig definition, och alla parter tolkar just nu orden så som passar dem själva bäst.
Det behöver till debatt och diskussion mellan alla parterna - först då löses detta.
Vad jag personligen tycker är ju helt irrelevant, och 80% av anledning till mitt inlägg var för att det är kul att diskutera / retas.
Hade någon svarat på min fjällen-fråga hade jag nog skrivit där istället. ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att man kan campa i sin fritidsbåt, absolut.
Men på tåg, flyg osv är inte jämförbart. Det är ju inte du som slagit upp eller tagit ditt fordon till platsen med syfte att sova där.
Det är det jag personligen ser som definitionen. Om syftet är att åka dit och sova över, då campar man banne mig - oavsett fordon eller markis.

Om man är på resande fot och stannar bara för att sova över då det blev sent och ämnar åka bums på morgonen, då rastar alternativt övernattar man.
Jag hävdar att då jag ställer mig och friCAMPAR, då är det oärligt att driva tesen att ”jag har bara parkerat”, oavsett markis eller möbler.
Jag tycker du skall läsa detta....

Legalitetsprincipen har sedan 1994 uttryckligt lagstöd genom 1 kap. 1 § brottsbalken. Legalitetsprincipen kan även uttryckas genom de latinska uttrycken nullum crimen sine lege (Inget brott utan lag) samt nulla poena sine lege (inget straff utan lag).
 
F

Foxis

Guest
Jag tycker du skall läsa detta....

Legalitetsprincipen har sedan 1994 uttryckligt lagstöd genom 1 kap. 1 § brottsbalken. Legalitetsprincipen kan även uttryckas genom de latinska uttrycken nullum crimen sine lege (Inget brott utan lag) samt nulla poena sine lege (inget straff utan lag).
Jag vet inte om du är förvirrad? :)
Var skrev jag något om lag eller straff? Jag skrev snarare tydligt att jag inser att detta inte kommer att kunna regleras.
Mina inlägga syftar endast till vad som kan anses moraliskt korrekt - och det har inget med din text att göra. :p
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte om du är förvirrad? :)
Var skrev jag något om lag eller straff? Jag skrev snarare tydligt att jag inser att detta inte kommer att kunna regleras.
Mina inlägga syftar endast till vad som kan anses moraliskt korrekt - och det har inget med din text att göra. :p
Såhär skrev du..... Om du inte var förvirrad.. :rolleyes:

Angående när man campar så anser jag att man bör skilja på definitionen för person och fordon. Det är det enda logiska. En husbil må vara endast parkerad, men den/de personer som sover i den campar absolut.
Det är lite fult av vissa att försöka påstå något annat. Tycker jag, som husbilsägare.


Så om jag sover i min husbil... Då anser du ju att jag campar....
Visst du kan anse precis vad du vill, men då tror jag att livet blir mer komplicerat än om man följer de regler och lagar i detta samhälle som "vi" har byggt upp...
 
F

Foxis

Guest
Såhär skrev du..... Om du inte var förvirrad.. :rolleyes:

Angående när man campar så anser jag att man bör skilja på definitionen för person och fordon. Det är det enda logiska. En husbil må vara endast parkerad, men den/de personer som sover i den campar absolut.
Det är lite fult av vissa att försöka påstå något annat. Tycker jag, som husbilsägare.


Så om jag sover i min husbil... Då anser du ju att jag campar....
Visst du kan anse precis vad du vill, men då tror jag att livet blir mer komplicerat än om man följer de regler och lagar i detta samhälle som "vi" har byggt upp...
Återigen - jag har inte diskuterat vad som är lagligt. Min poäng är att detta löses endast genom dialog.
Eller - om vi nu ska diskutera juridik - en process. Det vore ju spännande att se vad som händer med en husbil som är parkerad med boende i bilen på en plats med skylt camping förbjuden om det går till rätten.
Grejen är väl att det lär inte hända.

Så, om vi vill ha till ett läge i landet där det blir lättare att nyttja husbil som vi vill utan onödiga konflikter så måste parterna snacka med varandra.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Återigen - jag har inte diskuterat vad som är lagligt. Min poäng är att detta löses endast genom dialog.
Eller - om vi nu ska diskutera juridik - en process. Det vore ju spännande att se vad som händer med en husbil som är parkerad med boende i bilen på en plats med skylt camping förbjuden om det går till rätten.
Grejen är väl att det lär inte hända.

Så, om vi vill ha till ett läge i landet där det blir lättare att nyttja husbil som vi vill utan onödiga konflikter så måste parterna snacka med varandra.
Jag delar inte helt din syn vad gäller den moraliska gränsdragningen camping/parkering, men väl din syn på vad som krävs för att lösa konflikterna som uppstår i gråzonen. Som jag skrivit tidigare i andra trådar anser jag inte att en skylt med "camping förbjuden" och överstreckad PB2 bör kunna förhindra övernattning på platsen i korrekt parkerad PB2, åtminstone inte rent juridiskt. Det finns vad jag vet inga förtydligande lagtexter eller definitioner av vad som faktiskt utgör "camping". Och vad ska det i så fall stå på böteslappen? Kan ett vaktbolag ens dela ut kontrollavgift för något annat än felparkering?

Som läget är nu upprättas emellertid allehanda kreativa förbud och skyltar (till men för oss husbilister), med varkerande stöd i lag och därmed möjlighet att faktiskt kunna hänvisa till och agera på i "skarpt" läge. Budskapet är förvisso tydligt; "vi vill inte ha dig här", men om alla fritt kan förbjuda andra att vistas på en plats bara för att de själva tycker så, då kommer ju ingen kunna göra snart sagt någonting någonstans alls inom sin tid. Det faller alltså på sin egen rimlighet.

Därför tycker jag som du, att det absolut behöver föras en dialog kring vad som är rätt och riktigt, och framförallt rimligt, i vårat samhälle. Frågan är bara vem som ska ta initiativ till den dialogen, och vem som ska föra husbilisternas talan i den? Lokalpolitiker och boende lär väl knappast göra det, de är nog nöjda som det är med sina hemmanickrade beslut och förbud, oavsett hur juridiskt gångbara de i realiteten faktiskt är.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Därför tycker jag som du, att det absolut behöver föras en dialog kring vad som är rätt och riktigt, och framförallt rimligt, i vårat samhälle. Frågan är bara vem som ska ta initiativ till den dialogen, och vem som ska föra husbilisternas talan i den? Lokalpolitiker och boende lär väl knappast göra det, de är nog nöjda som det är med sina hemmanickrade beslut och förbud, oavsett hur juridiskt gångbara de i realiteten faktiskt är.
Detta är nog "pudelns kärna" i denna fråga: hur ska vi husbilsentusiaster kunna påverka/hjälpa beslutsfattare och andra aktörer att hitta bra lösningar som fungerar för alla parter. Om enbart politiker, campingbranschen och husbilsbranschen får bestämma är risken att det inte blir bra alls.

Frågan är om och hur vår egen Husbilsklubben ska vara en viktig spelare? Går det? De viktigaste besluten kommer nog tas i kommunfullmäktige, byaråd, företagarföreningar på väldigt lokal nivå. Drömscenariot är kanske om vi i klubben hade aktiva och engagerade lokala sektioner i varje län som kunde delta i möten, debatter, skriva insändare mm...

Tyvärr får jag intrycket att vår klubb inte riktigt har den inriktningen och drivet...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kan säga att jag har verkligen ansträngt mig (här i Sverige) för att bli bötfälld när jag har parkerat lagligt och sovit i husbilen, men aktat mig för att ta ut camping möbler mm.
I de gånger polisen har blivit inblandat så har det slutat med att jag får fortsätta min parkering och polisen åker därifrån utan åtgärder....
Då kan jag verkligen känna att just nu har jag lagen på min sida...
Min tanke är då att driva ärendet så långt det går, så vi får riktlinjer om vad som gäller när man sover i en lagligt parkerat fordon...
 
Toppen