• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri- och förbränningsmotorns ersättare!

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Vätgastillverkning har än inte kommit så långt att vätgasfordon är ett realistiskt alternativ. Att vätgas är en del av framtidens bränslesystem är uppenbart, i alla produkter där vikten från batterierna, priset eller räckvidden är ett problem har vätgas en fördel.

Man kan tänka sig t.ex. lättare lastbilar, husbilar, mindre båtar, fartyg, traktorer, specialfordon och liknande.

För personbilar och tunga lastbilar så spelar batterivikten mindre roll och då är en ren elbil förmodligen den bästa lösningen för i princip alla tillämpningar och användare. Fossildrivna ICE-bilar ser jag som dödsdömda annat än i specialtillämpningar, de blir helt enkelt för komplicerade och för dyra i jämförelse med elbilar. Vi kan kallt räkna med att batterikostnaderna kommer sjunka drastiskt framöver, efterhand som produktionskapaciteten ökar och teknologin utvecklas.

Sen hur fort det kommer gå.... Ja, om inte kriget och coronan varit så hade betydligt mer elbilar tillverkats, nu är efterfrågan mycket högre än tillgången. Efterhand som Kina börjar producera igen så kommer tillverkningen ta fart. Medellivslängden på en bil idag i Sverige är 17 år, ovanligt länge med internationella mått. Runt 20% av alla bilar som såldes 2021 var elbilar, om något/några år kommer de vara i klar majoritet. Så framåt 2030 kommer bensinmackar börja få allvarliga lönsamhetsproblem, runt 2035 så skulle jag misstänka att drivmedel börjar bli krångligt att få tag på vilket ytterligare kommer accelerera omställningen bort från fossilbilar. 2040 förbjuds försäljningen av fossildrivmedel i Frankrike och Storbritannien och det finns förslag på att fasa ut det i Sverige till samma datum.

Så tja, dieselhusbilar kommer kunna köras ganska lugnt i åtminstone tio år till. Men jag skulle vara väldigt eftertänksam kring att köpa en ny husbil i dagsläget om min användningshorisont är längre än så. Dessutom kommer sannolikt priserna rasa på ICE-bilar så fort någon annan vettig lösning kommer.
Nobelpristagaren Godenough sa mellan inspelningarna att det kommer batterier som typ väger hälften av idag och är dubbelt så starka MEN det tar åtminstone 10 år innan dom är i marknaden
Arla har en el lastbil som kör ut varor till butiker men kommer bara halvvägs för det finns ingen laddning på hans runda
många problem på vägen men det blir nog el till slut
Som från Rudolf Diesels första motor till dagens läckra dieslar har gått endel år
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Det är inte bara vägfordon som ska drivas. Hur blir det med entreprenadmaskiner och traktorer? Att driva en traktor med batteridrift är inte ens i närheten av realism.
Nu är inte en skördetröska en traktor, men dessa finns redan som hybrider el/ICE och något märke hade till och med ombordladdning via eget solkraftverk.

Aldrig och alltid är svåra uttryck, för dom visar sig inte vara sanna alltjämt tiden går.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu är inte en skördetröska en traktor, men dessa finns redan som hybrider el/ICE och något märke hade till och med ombordladdning via eget solkraftverk.

Aldrig och alltid är svåra uttryck, för dom visar sig inte vara sanna alltjämt tiden går.
Hej
Ja, det finns säkert men det lär knappast finnas någon i kommersiell drift och det är svårt att inse vad det skulle kunna bidra med. Under skördetid körs en skördetröska så snart nattdaggen har torkat och sen körs den tills det blir dagg igen och i de fall som det blir en daggfri natt kan de köras dygnet runt.
Sen har energipriserna fått stora konsekvenser men det betyder inte att maskinparken byts ut utan i år är det stora arealer som inte har såtts just med anledning av att många är osäkra på om de får tillbaks de ökade kostnader som en sådd och skörd innebär.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Såg en hybrid grävmaskin på mässa tidigare i år.
På 20minuters laddning med dieselmotorn kunde man gräva två timmar.
Vid transport kör man på diesel och vid grävning (tyst i villakvarteret) på el.
Nackdelen var priset på ca 7 milj. Vilket är dubbelt mot en vanlig....
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
En skotare/skördare är inte ovanligt att man kör 2-skift med . . . . . dom som tillverkar kablar jublar nog , kanske skulle köpa några aktier i ett sådant bolag :rolleyes:
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Skotare och dumprar kommer att drivas av vätgas. (bränsleceller och batteri)

Den skotartillverkare som inte hänger med dör.
Vi på dumpersidan är med....
Undrar bara hur det går till att tanka vätgas långt ut i skogen, ni som tycks tro att skogsmaskiner körs efter asfalterade vägar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Undrar bara hur det går till att tanka vätgas långt ut i skogen, ni som tycks tro att skogsmaskiner körs efter asfalterade vägar.
Det kommer att finnas lösningar, att fortsätta att köra på diesel är inte en av dom.
Om man kan ha med sig en dieseltank, kan man ha med sig en vätgastank ut i skogen.


ni som tycks tro att skogsmaskiner körs efter asfalterade vägar.
Vem tror detta?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det kommer att finnas lösningar, att fortsätta att köra på diesel är inte en av dom.
Om man kan ha med sig en dieseltank, kan man ha med sig en vätgastank ut i skogen.



Vem tror detta?
Ibland har man räddat sig med att hämta ett par dunkar diesel när man stått lite pyrt till dit man inte kommer fram med p-bil, går det att bära fram några liter med vätgas också månntro , jo jag vet dålig planering men verkligheten är ofta en annan när det gäller praktik än teori , men det är ofta svårt att ta till sig. Det jag menar är att "skrivbordsfolket" har väldigt dålig koll hur det fungerar i verkligheten.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Man kör helt enkelt ut en container med solpaneler och spjälkutrustning i skogen som sedan skogsmaskinerna får tanka från.
Tekniken finns.
Det är inte lika lätt att tillverka egen diesel :cool:
Hej
Att ställa en sådan ute i terrängen skulle nog innebära en överhängande stöldrisk, som samhället numera har utvecklat sig till så lämnas skördarna över natten med i stort sett tom tank och diesel för tankning tas med ut på morgonen.
Skulle en container behöva köras ut varje morgon skulle det behövas en lastbil och inte som nu en pickup (ofta terränggående) som har en 500 liters tank på flaket.
Jo, jag tror också att det kommer andra drivmedel, det återstår dock att se vad det blir för något. Mycket av det som tas fram idag har liten förankring i verkligheten men tids nog kommer antagligen lösningen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det troliga är att det kommer komma miljökrav på skogs- , transport- och entreprenadnäringen så att användningen av diesel inte kommer att kunna vara ett alternativ.
Man blir helt enkelt tvingad till köp av maskiner med andra drivmedel.
Detta kommer främst gälla företag.
Vi som kör med en gammal traktor eller 4-hjuling på "hobbynivå" kommer inte påverkas nämnvärt de närmsta 30åren.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det finns ju redan idag skotare som körs med fyra elmotorer och en liten dieselmotor som driver generatorn. Finns många fördelar med den typen bl a betydligt mindre markskador. Dieselmotorn körs ju lämpligen på HVO så är ju kretsloppet slutet. Finns även skotare med enbart elmotorer men problem med batteriladdning, det talas om att byta batteriet och ha ett på laddning men svaret finns nog inte än.
 
Toppen