• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri- och förbränningsmotorns ersättare!

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag har en tid foljt olika projekt, och har personligen sett El-bilen som en nich precis som E85 var. Det var poppis ett tag men sen dor det ut. Och jag tror alla vet att det ar inte miljoekonomiskt forsvarbart att gora batterier, Iaf med den teknik vi har i dag. Kanske forangad cesium batteri kan fungera, men det tar tid innan de ar i produktion.

Vate har alltid varit lockande, och det finns mer och mer vate-fyllstationer. Kolla vidieon sa far ni lite mer inblick i det hela. Det finns fardiga fordon att kopa redan, och for er med solceller pa villan kan ju sakert rakna ut att egenproduktion borde vara lockande ;) men det lar ju komma beskattning som heter duga pa detta med ;)

Men jag ser att man parkerar pa en trevlig stallplats ett par dagar och later panelerna pa taket fylla tanken istallet for batteriet :)

 

J.I.S

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
33300
Medlemskap
2024
Undrar om politiker och eller starka företagsledare skulle kunna
titta lite längre fram än till nästa löneutbetalning?
 

J.I.S

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
33300
Medlemskap
2024
All heder åt Björn..men det är tre år gamla siffror och teknikutveckling
och även svensk energipolitik.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Han säger till och med 4 gånger mer i videon!
Finessen är man kan använda överskottsel när belastningen på nätet är liten.
Men jag är tveksam till om dagens motorer med kolvar i cylindrar är lämpliga. Det blir nog en del vatten i smörjoljan.
Däremot skulle gasturbiner vara ett utmärkt alternativ. Volvo hade en experimentbil med gasturbin någon gång på 80-talet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På granntomten till min arbetsplats byggs en produktionsanläggning för vätgas, de kommer att bränna sopor, däck mm.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Jag har en tid foljt olika projekt, och har personligen sett El-bilen som en nich precis som E85 var. Det var poppis ett tag men sen dor det ut. Och jag tror alla vet att det ar inte miljoekonomiskt forsvarbart att gora batterier, Iaf med den teknik vi har i dag. Kanske forangad cesium batteri kan fungera, men det tar tid innan de ar i produktion.

Vate har alltid varit lockande, och det finns mer och mer vate-fyllstationer. Kolla vidieon sa far ni lite mer inblick i det hela. Det finns fardiga fordon att kopa redan, och for er med solceller pa villan kan ju sakert rakna ut att egenproduktion borde vara lockande ;) men det lar ju komma beskattning som heter duga pa detta med ;)

Men jag ser att man parkerar pa en trevlig stallplats ett par dagar och later panelerna pa taket fylla tanken istallet for batteriet :)

Väte har en stor fördel då det precis som bensin och diesel kan hålla mycket energi per kg eller per liter och är lätt att transportera, men ett stort problem är hur det skall framställas och omvandlas till mekanisk energi för att t ex driva ett fordon. Om Björn Gillberg har rätt, och det har han säkert, måste man uppoffra 3-4 kWh elkraft för att producera 1 kWh "bränsleenergi" i form av väte. För att sedan omvandla detta till mekanisk energi för att driva en bil måste antingen en förbränningsmotor eller bränslecell plus elmotor användas. En förbränningsmotor ger knappast mer än 25% verkningsgrad, medan en bränslecell med elmotor kanske kan ge 50% verkningsgrad. Dvs av de i början uppoffrade 3-4 kWh blir i slutändan bara 1/4 eller 1/2 kWh kvar att driva bilen.
Elbilens svaghet är batterierna, vi får nog hoppas på att batteriutvecklingen kan ta ett språng i utvecklingen map energitätheten, och hur man snabbt skall kunna tryck i 80-100 kWh i elenergi i "tanken". För att trycka i t ex 80 kWh på 5 min krävs en laddstolpe som kan ge 960 kW. Som jämförelse ger ett vanligt vägguttag ca 2 kW.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag tror att om vi vill varna om miljon, och staten som kommer att beskatta det hela forstar processen.
Sa kommer det at bli vate fran solkraft samt nya modulara reaktorer som kan producera el billigt. Da kvittar det om det inte ar lika energi effektivt. ett fordon med ett mindre batteri samte en vate cell som producerar el nar det behovs tror jag ar en mycket effektiv losning. om man nu inte kommer pa ett nytt superbatteri och kan losa laddningen av detta. Att det ar forluster i gronenergi far vi nog rakna med, men jag tror pa branclecell och vate. Vid overproduktion av sol el under sommaren producerar man vate for vintern... tex.

Att bygga ut hela elnatet sa att vi alla kan snabbladda batterifordon, kommer att ta mycket lang tid tror jag.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Att det tar tid är nog en underdrift, i åtminstone 50 år, jag jobbade på kärnkraften då, så har det pratats om att vårt nät är för dåligt genom landet, det fanns en anledning att kärnkraften byggdes söderut, men det är ju bortglömt nu, inte ens Laholm där dom ville bygga 4 solcellsparker men att nätet inte klarar av att ta emot producerad el.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Att bygga ut hela elnatet sa att vi alla kan snabbladda batterifordon, kommer att ta mycket lang tid tror jag.

Vi är snabba och duktiga på att ställa om i takt med att teknik förändras och konsumenterna vill ha något nytt.
Om jag kommer ihåg min histora rätt så byggde vi t.ex. dryga 12000 bensinmackar mellan i Sverige i mellankrigstiden, medan både det mobila nätet för telefoni samt bredband ihop med fiberbredbandet i princip exploderat fram de sista två decennierna eller så.
Finns köpkraften så finns möjligheterna till expansion, även vad gäller elnätet.


Sen håller jag väl med om att ifall snabbladda ska vara likställt med 80kWH på 5 minuter så har vi nog en lång väg att gå.
Idag tar en fulladdning på CirkleK 15-20 minuter. Sen är ju frågan om man måste trycka in 80kWh varje gång man stannar till.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Väte har en stor fördel då det precis som bensin och diesel kan hålla mycket energi per kg eller per liter och är lätt att transportera, men ett stort problem är hur det skall framställas och omvandlas till mekanisk energi för att t ex driva ett fordon. Om Björn Gillberg har rätt, och det har han säkert, måste man uppoffra 3-4 kWh elkraft för att producera 1 kWh "bränsleenergi" i form av väte. För att sedan omvandla detta till mekanisk energi för att driva en bil måste antingen en förbränningsmotor eller bränslecell plus elmotor användas. En förbränningsmotor ger knappast mer än 25% verkningsgrad, medan en bränslecell med elmotor kanske kan ge 50% verkningsgrad. Dvs av de i början uppoffrade 3-4 kWh blir i slutändan bara 1/4 eller 1/2 kWh kvar att driva bilen.
Elbilens svaghet är batterierna, vi får nog hoppas på att batteriutvecklingen kan ta ett språng i utvecklingen map energitätheten, och hur man snabbt skall kunna tryck i 80-100 kWh i elenergi i "tanken". För att trycka i t ex 80 kWh på 5 min krävs en laddstolpe som kan ge 960 kW. Som jämförelse ger ett vanligt vägguttag ca 2 kW.

Redan för 13 år sedan hade BMW en vätgaskonverterad dieselmotor med bättre verkningsgrad än dagens diesel/bensinmotorer.
https://www.nyteknik.se/fordon/vatgas-i-motorn-ger-verkningsgrad-pa-topp-6411458

Kruxet är var vi ska ta energin för produktion av vätgas, "överskotts-el" från vind/sol-kraft är en metod, sopförbränning en annan, sopberget måste ändå brännas upp.

Angående att snabbladda framtidens bilbatterier, så blir det nog stora batteribanker på laddstationerna som laddas upp när det finns överskotts-el i nätet, elpriset har precis bara börjat stiga, tror det blir tvåsiffrigt i framtiden.
Elnätet vi har kommer aldrig att kunna försörja kraftiga laddstationer i samma antal som mackar, samt elen kommer troligen inte att räcka till i framtiden, är ju en bristvara redan idag.
Befintliga mackar kan dock byggas om för vätgas. Så tror jag :cool:
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Summa summarum kring elframställning är att både nationellt och globalt måste vi ställa om på flera fronter. Det finns inte en helig ko som löser problemen, inte ens kärnkraften. Många bäckar små och större är det som gäller.
Det centrala är att minska ner det fossila bränslet så mycket som möjligt.

För att styra tillbaka tråden lite till ämnet så tror jag själv inte alls på vätgas för personbilar. Skulle vi konsumenter velat ha det så skulle biltillverkarna producera det. Nu blev det el-fordon istället.
 
Toppen