• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Hej!

Jag bestämde mig för att ge mig på det något läskiga projektet att öppna upp bakre väggen på min Kon-Tiki för att råda bot på en del av högra hörnet som verkat vara ruttet. Förra ägaren sa att det inte var någon fara, men jag lyssnade på magkänslan och befarade att det fortfarande fanns risk för att regnvatten trängde ner i väggen från taket, vilket var den bästa förklaringen jag hade. Dessutom gjorde jag nyss en resa genom Spanien som avslutades med att bakre delen trillade av pga att även träregeln längst ned ruttnat, vilket kändes som ett tecken på att det var dags. Jag misstänkte dock att jag skulle få se mer än vad som var uppenbart utifrån, speciellt efter att ha läst om liknande ingrepp här på forumet.

Nu har jag arbetat mig igenom bakre väggen inklusive hörn under 3-4 dagar, med hjälp från min mycket ambitiösa morfar som själv gjorde något liknande ingrepp för många år sedan, och det känns helt okej (trots en stor överraskning givetvis). Eftersom jag själv fått mycket hjälp av att se bilder här på forumet, men inte har sett någon renovera just bakre delen av en gammal Kon-Tiki, så tänkte jag dela med mig av några bilder från processen. Here we go!

(före-bilder)
 

Bilagor

  • IMG_3568.JPG
    IMG_3568.JPG
    2,4 MB · Visningar: 67
  • IMG_3569.JPG
    IMG_3569.JPG
    2,3 MB · Visningar: 65

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Den bakre undre delen monteras av enkelt och avslöjar att komposteringen är i full gång, främst på högra men även lite på vänstra sidan.
 

Bilagor

  • IMG_3621.JPG
    IMG_3621.JPG
    2,1 MB · Visningar: 111
  • IMG_3620.JPG
    IMG_3620.JPG
    1,9 MB · Visningar: 113
  • IMG_3618.JPG
    IMG_3618.JPG
    2 MB · Visningar: 111

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Vi börjar riva inifrån för att försöka klura ut hur vattnet har spridit sig. Det visar sig att det runnit längs med fönsterkarmen, båda över och under, men värst är det uppe i högra hörnet (vänster på bilden).
 

Bilagor

  • IMG_3643.JPG
    IMG_3643.JPG
    2,1 MB · Visningar: 78
  • IMG_3651.jpg
    IMG_3651.jpg
    2,8 MB · Visningar: 78
  • IMG_3685.jpg
    IMG_3685.jpg
    3,3 MB · Visningar: 79

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Därefter var det dags att plocka ut en del av soffkonstruktionen och titta under plastmattan (eller är det linoleum?). Det var ingen vacker syn, men för att sprida hopp så visar jag även en bild på hur vi ersatte träreglarna, vilket var det första steget efter att vi rivit bort all mull. Multiverktyget och stämjärnet var våra bästa vänner.
 

Bilagor

  • IMG_3678.jpg
    IMG_3678.jpg
    3,5 MB · Visningar: 82
  • IMG_3716.JPG
    IMG_3716.JPG
    3 MB · Visningar: 81
  • IMG_3680.JPG
    IMG_3680.JPG
    2,3 MB · Visningar: 80

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Nästa steg var att ersätta regelverket inuti. Jag kan lova att jag var lycklig för att jag gjorde en ritning på allting under tiden som vi rev. Visst minns man bra när det går fort, men trots det stod vi ibland som fån med näsorna i ritningen. Morfars super-häftpistol funkade perfekt för att sätta ihop regelverket. Därefter provlimmade vi en bit trä på aluminium-panelen med Sika T2 (vilket var det jag fick i bygghandeln när jag bad om polyuteranlim). Det satt bra, men gick att få bort med handkraft om jag vred träbiten. Kanske hade det suttit bättre med en primer, men jag tror det blir bra nog för ändamålet.
 

Bilagor

  • IMG_3711.jpg
    IMG_3711.jpg
    3,5 MB · Visningar: 77
  • IMG_3717.jpg
    IMG_3717.jpg
    3,8 MB · Visningar: 76
  • IMG_3709.JPG
    IMG_3709.JPG
    1,5 MB · Visningar: 77

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Några tankar som dykt upp under arbetet:

- Var kommer läckan ifrån? Detta är fortfarande inte självklart då vi vill undvika att ta bort möblerna upptill i husbilen. Vår bästa gissning är dräneringsrören som leder regnvattnet GENOM väggen och ut på baksidan. Dessa rör är ett par millimeter större i början än i slutet, vilket verkar tyda på en otrevlig skarv åt "fel håll".
Lamporna upptill bak är också svåra att montera loss, så här vet vi ingenting. Ytterligare en idé är att vatten smitit igenom olika hål med plasthattar som finns på taket. Något som jag definitiv vill täta på nytt.

- Det finns en del småhål i aluminiumplåten som uppstått pga rost. Hur fixar jag bäst dessa hål? Med lim eller annan massa? Morfar är snabb med att ta fram limpistolen i dessa lägen, men finns det något bättre? Jag behöver även fixa likadana hål på mittersta delen av taket. Sedan slipa och spraya med någon lackfärg antar jag.

- Hur ska jag ersätta tapeten på insidan? Jag misstänker våtrumstapet med vanligt tapetklister?

Det finns fler funderingar, men dessa ligger närmast i tid. Fortsättning följer!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
- Det finns en del småhål i aluminiumplåten som uppstått pga rost. Hur fixar jag bäst dessa hål? Med lim eller annan massa? Morfar är snabb med att ta fram limpistolen i dessa lägen, men finns det något bättre? Jag behöver även fixa likadana hål på mittersta delen av taket. Sedan slipa och spraya med någon lackfärg antar jag.

Hej, det beror ju på hur mycket skador det är och om det har utseendet av småhål/frätskador.
Om det är den varianten så finns det en lagning som funkar helt ok.
Prövar med skriven förklaring........
På ovansidan lägger man en slät tunn plast först (gladpack duger) och över den en slät skiva typ 20 m.m. MDF. Hård, styv och slät som täcker området med marginal.
På undersidan så tar man en tunn aluminiumplåt typ 1m.m. som täcker området, spacklar rätt tunt på något som torkar i täta utrymmen, typ någon SIKA eller liknande.
Trycker upp plåten och kladdet mot taket på insidan och "masserar" lite. Ytterligare en skiva MDF på undersidan, kanske även en plast mellan plåten och skivan så den inte fastnar av misstag.
Sedan beror det på var bilen/husvagnen står.
Det optimala vore en jättetving genom ett fönster så man kan klämma samman MDF skivorna med kladd, plast och plåt mellan (för att förstå idén med det hela).
Men i verkligheten så blir det en eller flera stämpbrädor mellan golv och tak inne i bilen.
Om bilen står under ett tak så kan man stämpa från det taket och ner till skivan på biltakets översida (lite jobbigt för fjädringen på bilen rör sig när man rör sig i bilen tyvärr, så man bör göra fjädringen stum med pallbockar under karossen.
En lösning är att i stället lägga något tungt på träskivan på taket, typ några betongträdgårdsplattor eller liknande, eller sätta sig där uppe några timmar..... vilket blir tråkigt redan efter tio minuter :msn_wall: .
Men det skall ju kunna trycka/pressa så mycket så SIKAN pressas på insidan mellan plåten/taket och dessutom sipprar ut lite genom småhålen i takplåten.
När det har torkat så tar man bort skivor och plasten som troligen har fastnat lite uppe på taket där SIKAN sipprat ut, men det är bara att dra, pilla, skära bort den så man kommer åt att rensa bort/jämna av där det blivit för mycket SIKA på ovansidan med kanske en sådandär skrapa med ett yrkesrakblad som skrapa, och sedan slipa lite avjämning.
Kanske låter lite krångligt med förklaringen, men samtidigt som det garanterat blir tätt så blir den anfrätta takbiten lite uppstyvad av extraplåten på insidan och allt sitter garanterat kvar.
En grej som kan bråka lite är att "mjukmedlet" i SIKAN kan göra att färgen har lite svårt att torka där SIKAN har träng genom småhålen.
Det beror på olika kladd, grundfärg och täckfärg men brukar funka bra, jag ville bara nämna ev. problem.
Det här funkar bra om man har frätskador på även lite större ytor och kanske även på en vägg som syns och kanske har sådandär präglad yta som ser för tråkig ut om den blir slätspacklad på utsidan och samtidigt omöjlig att byta ut endast bitvis.

Hoppas det blev begripligt... ;) JANKRO.

Ps: PU lim funkar bra till träreglar och även mot isolering, plåt m.m. Det är ju svagt färgat lim som jäser av luftens fuktighet och ev. lite extra vattenspray och kryper samt fyller ut så allt greppar samman så bra som möjligt.
PU-lim.JPG
 
Senast ändrad:

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Hej, det beror ju på hur mycket skador det är och om det har utseendet av småhål/frätskador.
Om det är den varianten så finns det en lagning som funkar helt ok.
Prövar med skriven förklaring........
På ovansidan lägger man en slät tunn plast först (gladpack duger) och över den en slät skiva typ 20 m.m. MDF. Hård, styv och slät som täcker området med marginal.
På undersidan så tar man en tunn aluminiumplåt typ 1m.m. som täcker området, spacklar rätt tunt på något som torkar i täta utrymmen, typ någon SIKA eller liknande.
Trycker upp plåten och kladdet mot taket på insidan och "masserar" lite. Ytterligare en skiva MDF på undersidan, kanske även en plast mellan plåten och skivan så den inte fastnar av misstag.
Sedan beror det på var bilen/husvagnen står.
Det optimala vore en jättetving genom ett fönster så man kan klämma samman MDF skivorna med kladd, plast och plåt mellan (för att förstå idén med det hela).
Men i verkligheten så blir det en eller flera stämpbrädor mellan golv och tak inne i bilen.
Om bilen står under ett tak så kan man stämpa från det taket och ner till skivan på biltakets översida (lite jobbigt för fjädringen på bilen rör sig när man rör sig i bilen tyvärr, så man bör göra fjädringen stum med pallbockar under karossen.
En lösning är att i stället lägga något tungt på träskivan på taket, typ några betongträdgårdsplattor eller liknande, eller sätta sig där uppe några timmar..... vilket blir tråkigt redan efter tio minuter :msn_wall: .
Men det skall ju kunna trycka/pressa så mycket så SIKAN pressas på insidan mellan plåten/taket och dessutom sipprar ut lite genom småhålen i takplåten.
När det har torkat så tar man bort skivor och plasten som troligen har fastnat lite uppe på taket där SIKAN sipprat ut, men det är bara att dra, pilla, skära bort den så man kommer åt att rensa bort/jämna av där det blivit för mycket SIKA på ovansidan med kanske en sådandär skrapa med ett yrkesrakblad som skrapa, och sedan slipa lite avjämning.
Kanske låter lite krångligt med förklaringen, men samtidigt som det garanterat blir tätt så blir den anfrätta takbiten lite uppstyvad av extraplåten på insidan och allt sitter garanterat kvar.
En grej som kan bråka lite är att "mjukmedlet" i SIKAN kan göra att färgen har lite svårt att torka där SIKAN har träng genom småhålen.
Det beror på olika kladd, grundfärg och täckfärg men brukar funka bra, jag ville bara nämna ev. problem.
Det här funkar bra om man har frätskador på även lite större ytor och kanske även på en vägg som syns och kanske har sådandär präglad yta som ser för tråkig ut om den blir slätspacklad på utsidan och samtidigt omöjlig att byta ut endast bitvis.

Hoppas det blev begripligt... ;) JANKRO.

Ps: PU lim funkar bra till träreglar och även mot isolering, plåt m.m. Det är ju svagt färgat lim som jäser av luftens fuktighet och ev. lite extra vattenspray och kryper samt fyller ut så allt greppar samman så bra som möjligt.
Visa bilaga 222736
Tack för denna tydliga beskrivningen, jag fattar absolut! Jag hade dock hoppats på att kunna laga hålen i taket ovanifrån, utan att ta ut allting inuti husbilen. Däremot testade jag din idé på bakre väggen där det också finns hål. Det gick sådär.. Jag lyckades fästa tunna aluminum-plåtbitar över hålen, så nu kan jag behandla utifrån hur som helst, men sikan i själva hålet trillade snabbt ur. Kanske var min sika av fel sort (Sikabond T2). Vad hade du för lim? Morfar fortsätter med sin limpistol vilket funkar bra, men den är svår att slipa ned så att det blir snyggt.

Idag frågade jag på Swedol och blev rekommenderad att använda butyl, dock inte mer än nödvändigt pga ett helvete om det blir för mycket kladd. Han sa att det är det enda som funkar på ett tak med stark sol, och när det bildats ett skinn på den så är den inte lika jävlig och kladdig. Jag frågade även efter någon metall-pasta, men den trodde han skulle bli för hård och spricka när taket går från varmt till kallt..
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Bygget fortsätter. För att kunna spara original-tapeten på sidorna försökte jag rädda vad som räddas kunde genom att spackla i hörnet och sedan limma lätt. Därefter trycktes regelverk ett av tre in mellan väggarna, runt fönstret eftersom den var enklast att få i rätt position. Vi limmade med Sika T2 vilket tog en jädra tid, och min hand var inte glad i det extremt tröga limmet. Därefter tvingar på, imorgon får vi se om det håller. Sedan blir det att fortsätta med de två andra regelverken under, ner mot bottenplattan.
 

Bilagor

  • IMG_3735.JPG
    IMG_3735.JPG
    1,8 MB · Visningar: 65
  • IMG_3746.JPG
    IMG_3746.JPG
    3,2 MB · Visningar: 66
Senast ändrad:

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Under tiden som limmet torkade hann vi skruva dit den nya baksidan av förvaringsutrymmet (jämför med de första bilderna). Det ser riktigt fräscht ut, vilken lättnad! Jag passade även på att dra om några kablar och plocka ut ett batteri då jag endast behöver två av tre stycken. Jag planerar även att flytta runt komponenterna för solpanelerna så att jag får mer plats till förvaring. Mer om det senare.

Jag köpte även ett nytt don på Biltema att montera ovanför köket för köksfläkten när jag insåg att det var EXAKT en likadan som suttit där innan, dock med några år på nacken... Gjorde rent, täta med butyl under, skruva dit och sist silikon mellan de två delarna. Det borde hålla vattnet ute.
Sist provade jag några våtrumstapeter mot väggen i husbilen (jag fick många kilon med testpärmar i färg-butiken). Visst blir det inte samma, men inte långt ifrån.

Jag har bekantat mig med butylen på sistone. Herregud! Bilder kommer på det också så småningom.
 

Bilagor

  • IMG_3743.JPG
    IMG_3743.JPG
    2,1 MB · Visningar: 69
  • IMG_3748.JPG
    IMG_3748.JPG
    2,9 MB · Visningar: 69
  • IMG_3747.JPG
    IMG_3747.JPG
    1,4 MB · Visningar: 69

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej,,,, flera saker, skall försöka svara så gott det går.

Plåtar och torkande "SIKA", Trillade bort på utsidan,,,, utsidan bör ju tvättas av rejält och sedan skall det ju sitta plast och en mothållsplatta på utsidan så det som sipprar ut genom småhålen plattar till sig som en liten hatt som efter torkning kan småslipas eller liknande. Det skall ju skapas ett rejält tryck på massan så den sipprar lagom under tryck i utrymmet mellan plattorna på in och utsidan som håller mot så det inte bara blir en spritssträng på utsidan. Därav skulle en jättetving (som oftast inte finns tillgänglig) vara det rätta för att pressa plattorna samman.... så att säga.
Men en täckande helklistrad plåt på insidan gör ju det hela tätt och uppstyvat så själva lagningen i hålen mest blir kosmetiskt och inte så känsligt om det blir perfekt tätt eller inte.
Det var länge sedan jag höll på med just det här, men då använde jag CASCO Marin & Teknik, men det är deras variant av limmande, tokande, elastisk tätningsmassa. SIKA har så många varianter så man vet knappt vilken som passar var ibland, men träffar man rätt så är det säkert jättebra.
(Jag undrar om inte SIKA T2 är lite mer ämnat som lim än som limmande elastisk tätningsmassa kanske. För att limma träreglar mot varandra så bör du nog i alla fall använda något mer rent lite inträngande vattenfast lim typ PU ovan tror jag. Även vid limning plåt mot plåt kanske du skulle ha någon annan variant av SIKA. Typ UV säker 521.)

SIKA T2
SIKA T2.JPG

Och så förslaget av butylmassa på taket väcker förundran, hur menade han montro. Menade han att du skulle spackla ett tunt skick och låta det torka eller???
Menade han för att limma en tunn plåt över skadan.
Ingen av de två varianterna är butylmassa ämnad till.
Butylmassa är inte limmande utan enbart till för att täta inne i fastklämda utrymmen, som exempel när man monterar... takluckor. Det skall finnas på flänsen runt luckramen som trycks ner mot husbilstaket och överflödet som kommer ut skall skrapas bort, för synlig butylmassa är bara kladdig och blir smutsig och eländig så den skall absolut inte lämnas synlig mer än kanske en liten "daggmask" i kanten som ofta kryper ut dygnet efter montering.
Butylmassans egenskaper är att aldrig torka, utan bara hålla sig elastisk och seg i så många år som möjligt under luck och fönsterramar och även som extratätning tillsammans med aluminiumlister och deras gummilister vid skarvar mellan tak och vägg m.m. så att det håller sig tätt även om det rör lite på sig.
(Ps. Använd inte butylmassa från det blåa bilvaruhuset. Den är bara kladdig, omöjlig att jobba med och verkar bli dålig redan efter några år. Köp typ SIKA lastomer 710, Bostik butyl eller liknande.)
Om du inte vill anfalla inifrån och du inte tycker det stör för mycket, så kan man ju hellimma en tunn aluminiumplåt med torkande elastisk lim/fästmassa som är både tätning, lim och även UVsäker, typ någon SIKA eller liknande över hela angripna ytan uppe på ett tak, och hålla sig till lite mer finlir på väggarna som syns.
Att bara "spackla" lite över småhålen verkar lite vanskligt och kanske svårt att upptäcka i tid om det inte blir helt tätt eller lossnar lite.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Hej,,,, flera saker, skall försöka svara så gott det går.

Plåtar och torkande "SIKA", Trillade bort på utsidan,,,, utsidan bör ju tvättas av rejält och sedan skall det ju sitta plast och en mothållsplatta på utsidan så det som sipprar ut genom småhålen plattar till sig som en liten hatt som efter torkning kan småslipas eller liknande. Det skall ju skapas ett rejält tryck på massan så den sipprar lagom under tryck i utrymmet mellan plattorna på in och utsidan som håller mot så det inte bara blir en spritssträng på utsidan. Därav skulle en jättetving (som oftast inte finns tillgänglig) vara det rätta för att pressa plattorna samman.... så att säga.
Men en täckande helklistrad plåt på insidan gör ju det hela tätt och uppstyvat så själva lagningen i hålen mest blir kosmetiskt och inte så känsligt om det blir perfekt tätt eller inte.
Det var länge sedan jag höll på med just det här, men då använde jag CASCO Marin & Teknik, men det är deras variant av limmande, tokande, elastisk tätningsmassa. SIKA har så många varianter så man vet knappt vilken som passar var ibland, men träffar man rätt så är det säkert jättebra.
(Jag undrar om inte SIKA T2 är lite mer ämnat som lim än som limmande elastisk tätningsmassa kanske. För att limma träreglar mot varandra så bör du nog i alla fall använda något mer rent lite inträngande vattenfast lim typ PU ovan tror jag. Även vid limning plåt mot plåt kanske du skulle ha någon annan variant av SIKA. Typ UV säker 521.)

SIKA T2
Visa bilaga 222785

Och så förslaget av butylmassa på taket väcker förundran, hur menade han montro. Menade han att du skulle spackla ett tunt skick och låta det torka eller???
Menade han för att limma en tunn plåt över skadan.
Ingen av de två varianterna är butylmassa ämnad till.
Butylmassa är inte limmande utan enbart till för att täta inne i fastklämda utrymmen, som exempel när man monterar... takluckor. Det skall finnas på flänsen runt luckramen som trycks ner mot husbilstaket och överflödet som kommer ut skall skrapas bort, för synlig butylmassa är bara kladdig och blir smutsig och eländig så den skall absolut inte lämnas synlig mer än kanske en liten "daggmask" i kanten som ofta kryper ut dygnet efter montering.
Butylmassans egenskaper är att aldrig torka, utan bara hålla sig elastisk och seg i så många år som möjligt under luck och fönsterramar och även som extratätning tillsammans med aluminiumlister och deras gummilister vid skarvar mellan tak och vägg m.m. så att det håller sig tätt även om det rör lite på sig.
(Ps. Använd inte butylmassa från det blåa bilvaruhuset. Den är bara kladdig, omöjlig att jobba med och verkar bli dålig redan efter några år. Köp typ SIKA lastomer 710, Bostik butyl eller liknande.)
Om du inte vill anfalla inifrån och du inte tycker det stör för mycket, så kan man ju hellimma en tunn aluminiumplåt med torkande elastisk lim/fästmassa som är både tätning, lim och även UVsäker, typ någon SIKA eller liknande över hela angripna ytan uppe på ett tak, och hålla sig till lite mer finlir på väggarna som syns.
Att bara "spackla" lite över småhålen verkar lite vanskligt och kanske svårt att upptäcka i tid om det inte blir helt tätt eller lossnar lite.

M. mycket v.h. JANKRO.
Jag skulle nog gissa på att det krävs någon anna variant av lim, och så rengöra ordentligt, jag kan ha varit lite ivrig där. Men tryck från båda håll hade jag absolut!

Det där med Butyl blev jag också väldigt skeptisk till, men sa inte emot utan tänkte att jag kanske missat något. Men visst blir inte skinnet på butyl tillräckligt slitstarkt för att klara av högtryckstvättar och klampande på taket. Och visst blir det svårt att upptäcka nya läckor. Jag tror mer på din idé där, att limma dit en ny aluminium bit, kanske slipa lätt i kanterna och spraya med ny färg. Det borde förhindra att det börjar rosta med tiden. Jag ska testa ditt tips på UV säker Sika, men först måste jag slita bort de gamla (spruckna) lagningarna och se hur illa det är...
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Idag påbörjade jag lagningen av den bakre delen, som också var den delen som trillade av och fick mig att ta tag i hela renoveringen. Den hade fått sig ett par rejäla stötar i hörnen och några mindre sprickor här och där, så jag inhandlade glasfibermatta, polyester, top coat/gel och sprayfärg på Biltema för att se om jag kunde ge den nytt liv.

Först blev det att rengöra, skrubba bort smuts och försöka ta bort så mycket som möjligt av baklyktorna. Därefter försökte jag sätta bitarna på plats med skruv och plåt från utsidan, slipa med multimaskinen och ta bort allt som var, eller på väg att bli, sprucket. En del av karossen krävde en bit grövre metall och tvingar för att den skulle bli rak igen. Sedan var det bara att pensla på den STARKT luktande och troligtvis hemskt giftiga polyestern. Spackelspade räckte här för att få till det rätt. 30 minuter senare var karossen stenhård, och rak :)
Dags för finlir på utsidan.
 

Bilagor

  • IMG_3753.JPG
    IMG_3753.JPG
    4,4 MB · Visningar: 74
  • IMG_3757.JPG
    IMG_3757.JPG
    4,4 MB · Visningar: 72
  • IMG_3758.JPG
    IMG_3758.JPG
    2,8 MB · Visningar: 70
  • IMG_3761.JPG
    IMG_3761.JPG
    3 MB · Visningar: 70
  • IMG_3762.JPG
    IMG_3762.JPG
    3,7 MB · Visningar: 73

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det där med Butyl blev jag också väldigt skeptisk till, men sa inte emot utan tänkte att jag kanske missat något. Men visst blir inte skinnet på butyl tillräckligt slitstarkt för att klara av högtryckstvättar och klampande på taket.

Hejsan, nej butyl skall absolut inte användas på det sättet. Det är tyvärr inte så ovanligt att man får "expertutlåtande" av någon på en firma som inte kan ett dugg, och det kan ju gå så illa i vissa fall så det kan bli en mindre katastrof. Jag fattar inte att de törs ibland, för när de gör så fel så måste de ju veta att de inte vet, men bara drar till med något............
(Jag skulle nog ocensurerat vilja jämföra en stor spackelklutt av/med butyl på ett husbilstak med en två dagar gammal komocka i en hage. Det ser ut att finnas ett torrt skal på ytan men för sjutton trampa inte i den:applaus: ..........)

M.v.h. JANKRO.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Här kommer sista spurten med husbils-fixen. Jag gjorde klart den bakre delen genom att slipa ned och lägga på ytterligare ett lager av polyuteran, slipa igen, på med top coat, slipa ned, ytterligare ett lager av top coat, varefter jag kände mig tillräckligt nöjd för att spraymåla. Biltema hade dock snurrat ihop burklocken och det blev ett par vändor innan jag fick rätt färg.

En liknande quick-fix gjordes på bakdelens övre hörn. Här värmde jag upp hörnet med värmepistol och lät bitarna kylas ned i rätt position. Därefter glasfiber och polyester igen. Jag kommer säkert spraymåla och göra det snyggare så småningom. :cat:
 

Bilagor

  • IMG_3790.JPG
    IMG_3790.JPG
    1,5 MB · Visningar: 54
  • IMG_3802.jpg
    IMG_3802.jpg
    3 MB · Visningar: 55
  • IMG_3789.JPG
    IMG_3789.JPG
    1,4 MB · Visningar: 53
  • IMG_3820.jpg
    IMG_3820.jpg
    4,1 MB · Visningar: 53
  • IMG_3813.jpg
    IMG_3813.jpg
    4,1 MB · Visningar: 54

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Här börjar grejer komma på plats. Nedre playwood-skivan och reglar och isoleringen utanpå. Några justeringar i hörnet fick testas fram, och lite gammal klumpig målarfärg funkade för att märka ut var baklyktorna skulle gå in i isoleringen :msn_tongue:

Innan bakdelen skruvades tillbaka sprejade vi med lite linoljebaserat rostskyddsmedel. Det kändes som en bra grej att spray på de delar som kan få kontakt med vatten underifrån.
 

Bilagor

  • IMG_3781.JPG
    IMG_3781.JPG
    2,7 MB · Visningar: 22
  • IMG_3839.JPG
    IMG_3839.JPG
    1,8 MB · Visningar: 22
  • IMG_3837.JPG
    IMG_3837.JPG
    1,9 MB · Visningar: 22

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Inuti sitter isoleringen på plats och sista biten plywood ska limmas dit. Sikabond T2 limmet var alldeles för svårt att klämma ut, så vi använde PL200 i slutet.

När limmet torkat spacklade jag i hörnet för att skapa en jämn yta. Därefter på med tapet. Skarven fick komma vid gardinerna vilket blev i princip osynligt om en inte letar efter skarven. Jag blev supernöjd!
 

Bilagor

  • IMG_3782.JPG
    IMG_3782.JPG
    1,8 MB · Visningar: 24
  • IMG_3798.JPG
    IMG_3798.JPG
    2,3 MB · Visningar: 24
  • IMG_3796.JPG
    IMG_3796.JPG
    1,3 MB · Visningar: 24
  • IMG_3804.jpg
    IMG_3804.jpg
    2,5 MB · Visningar: 24

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Sista kruxet var att säkerställa så att vattnet inte rinner genom de gamla rören så klart. Lösningen fick bli ett mindre plaströr som vi tätade med gummiringar och sedan silikon. Ut-mynningen är densamma, bakom en reflex som är fastskruvad med distansbrickor. Jag tycker nu i efterhand att röret blev för smalt, smuts fastnar allt för lätt, så om någon har en idé på hur jag enklast byter ut det gamla röret utan att öppna upp hela husbilen är jag tacksam.
 

Bilagor

  • IMG_3817.JPG
    IMG_3817.JPG
    1,3 MB · Visningar: 19
  • IMG_3818.JPG
    IMG_3818.JPG
    1,3 MB · Visningar: 19
  • IMG_3841.jpg
    IMG_3841.jpg
    1,8 MB · Visningar: 19
Toppen