• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta koppling

Började hemma på garagegolvet men insåg ganska snart att man bör vara 2 pers (tung vxllåda) måste sänka motor ganska mycket för att komma förbi "sprötet" med lådan därför bör man kunna komma upp med bilen på en lyft å inte ligga under å skruva utan använda en vxllådsdomkraft .
Så jag plockade ihop å hankade mej in till Åmål å Mekonomen, 9000kr för arbetet delarna köpte jag på Auto Doc komplett koppling med D-masse-
hjulet samt nya bultar till det då det är "sträckbult" letade efter pilotlager till min 3,0 a men det finns visst inget på min bil underligt nog.
Lycka till Mvh Bengt.
 
Började hemma på garagegolvet men insåg ganska snart att man bör vara 2 pers (tung vxllåda) måste sänka motor ganska mycket för att komma förbi "sprötet" med lådan därför bör man kunna komma upp med bilen på en lyft å inte ligga under å skruva utan använda en vxllådsdomkraft .
Så jag plockade ihop å hankade mej in till Åmål å Mekonomen, 9000kr för arbetet delarna köpte jag på Auto Doc komplett koppling med D-masse-
hjulet samt nya bultar till det då det är "sträckbult" letade efter pilotlager till min 3,0 a men det finns visst inget på min bil underligt nog.
Lycka till Mvh Bengt.
Tack för bra info! Sen är det också om man bort lådan utan att ta bort framvagns balken som också väger mycket.
 
Sök efter koppling Fiat 3 liters motorn i forumet jag har gjort en beskrivning där en annan la ut bilder på motorn där mm
 
Sök efter koppling Fiat 3 liters motorn i forumet jag har gjort en beskrivning där en annan la ut bilder på motorn där mm
Hej..Vad va din orsak att du bytt koppling ? va det att den slirade el,va det att den hoppade när du startade körning med ettan växel och försvann hoppandet?
 
Min kopplade aldrig ur lamellen, gick inte att vxl till ettan eller back med motorn igång stannade jag var jag tvungen att stoppa motorn sedan lägga i vxl sedan starta igen, så kunde ja köra vidare vxl genom att anpassa varv på motorn linkade hem ca 50 mil på det sättet.
Felet var det f . . . de dubbelmassehjulet en riktig flopp gentemot det gamla systemet .
 
Började slira i en uppförs backe på sexan
Är noga nu och växlar ner samt ingen farthållare i backar
Vill ha körtips. Växla ner fattar jag för att högt vridmoment inte ska skada axlar och koppling.

Men att inte använda farthållare. Vad är vinsten med det?
 
Farthållare gör väl bara som jag. Ökar lite gas när det saktar in. Lättar när det går för fort.
 
Nja, för att inte överbelasta högsta växeln och plåga kopplingen med ökat vridmoment med att gasa på och kanske bara trettio meter kvar till uppförbackens krön så kan man ju nästan släppa av lite om man inte känner för att växla ner, i stället för att gasa på som farthållaren gör för att försöka hålla hastigheten även om det knappt inte går.
(Med farthållare men utan automatlåda naturligtvis.)

M.v.h. JANKRO.
 
Farthållare gör väl bara som jag. Ökar lite gas när det saktar in. Lättar när det går för fort.
Är beroende på typ av vx-låda, min husbil med aut. där växlar farthållaren ner både uppför och nerför för att försöka hålla inställd fart.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen