• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HRF sammanfattar 2021, samt egna funderingar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
E3E4B908-340F-4416-8E2F-ACE8329C839F.png
Lars-Erik Hörmander, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund

Vi vet alla vilka utmaningar världen har fått anpassa sig efter under 2021. Pandemin har såklart påverkat även vår bransch, men inte bara negativt. Här ger Lars-Erik Hörmander, ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund, sin bild av ett utmanande år och blickar även framåt mot 2022.

– Vår bransch har klarat sig bra, förvånansvärt bra faktiskt. Det kan vi tacka det nya fenomenet svemester för som vuxit fram under pandemin, säger Lars-Erik Hörmander.

Fler än tidigare har upptäckt hur fantastiskt Sverige är och valt att semestra på hemmaplan. Råden om att hålla avstånd och hand i hand med att intresset för friluftsliv har ökat har gjort att försäljningssiffrorna för husbil och husvagn för 2021 är riktigt roliga att titta på.

– Jämfört med 2020 är det positivt och en ökning för husbil med 27 procent och husvagn med 8,5 procent. Utvecklingen är fortsatt positiv och lagren för husbilar och husvagnar behöver fyllas på.

Idag är det mer inne att campa. Den gamla nidbilden med familjer i likadana träningsoveraller är mer eller mindre borttvättad (även om media ibland vill anspela på den) och 2021 ser vi att alla typer av människor campar. Glamping har blivit ett begrepp och lockat en ny målgrupp till campingplatserna. Att campa är dessutom ett bättre val för miljön.

– I jämförelse med andra semesteralternativ är camping ett klimatsmart val. Det är också något som fler och fler tar med i beräkningen. Idag finns det dessutom bra och miljösmarta alternativ till avloppshanteringen. Branschen behöver över lag bli bättre på att lyfta alla sina fördelar men den är fortfarande lite för traditionsbunden av sig.

Komponentbrist oroar
När det så kallade bonus-malus-systemet för förbättrad miljöstyrning av transportsystemet infördes straffades husbilar hårt i Sverige. Tillverkare och återförsäljare har tillsammans med HRF i flera år drivit Husbilskampen för rättvisare beskattning. Men hur går det egentligen?

– Jag har goda förhoppningar och idag finns husbil med på den politiska agendan. Myndigheter och politiken har tagit fram nya förslag där HRF är med som remissinstans för att kunna påverka och framföra vilka effekter eventuella beslut kan leda fram till för en bransch som har framtiden för sig.

Ett ökat köpsug har skapat ett hårt tryck på tillverkare runt om i världen att hinna producera tillräckligt för att möta efterfrågan. Detta har även försvårats av den rådande bristen på framför allt halvledare, som drabbat många branscher.

– Brist på halvledare och andra viktiga komponenter påverkar branschen som idag är beroende av korta leveranstider. Effekten har blivit att det finns nästan färdigproducerade fordon som saknar komponenter för att kunna leverera till den ökande efterfrågan på mobila fordon.

När Lars-Erik blickar framåt mot 2022 är han dock positiv. Han ser en liten risk i att halvledarbristen ska göra att branschen får ett produktionstapp i början av året som kan bli svår att hämta igen. Men att intresset för mobilt boende ska fortsätta att öka det är Lars-Erik ganska säker på.

– Det känns oerhört positivt inför nästa år och vi ser ingen tendens till att intresset ska minska, snarare tvärtom. Sen vet vi inte hur ett eventuellt bakslag med pandemin påverkar branschen. Hittills har ju branschen gynnats men det är osäkert. Om gränserna till Norge och Tyskland är öppna påverkar också. Men att ännu fler kommer att vilja uppleva Sverige, det tror jag absolut, säger Lars-Erik Hörmander.
Källa: HRF

Två saker som jag reagerar över när jag läser Hörmanders sammanfattning för året som snart är till ända och visionen om det år som snart börjar.

Till exempel; ”Idag är det mer inne att campa. Den gamla nidbilden med familjer i likadana träningsoveraller är mer eller mindre borttvättad (även om media ibland vill anspela på den) och 2021 ser vi att alla typer av människor campar. Glamping har blivit ett begrepp och lockat en ny målgrupp till campingplatserna. Att campa är dessutom ett bättre val för miljön.”

När jag läser det känns det som Hörmander fortsatt lever i den traditionella campingmiljön, som primärt är uppbyggd och fortsatt inriktad på barnfamiljer och husvagnar som står över längre tid på en campingplats.

HRF har självklart upptäckt att det just nu är husbilar som attraherar köparna i deras utställningshallar, en ny kundgrupp som till stor del har helt andra intressen och behov än den traditionella campinggästen. Känns inte som HRF riktigt har den insikten när jag läser Hörmanders beskrivning av modern camping. För det marknadssegment som ökar mest inom HRF’s intressesfär, husbilskunderna, finns inget intresse för varken glamping eller träningsoverallerna. Nej, den moderna nya brukaren av husbilar har oftast helt andra prioriteringar.

Vidare så säger Hörmander; ”– Jag har goda förhoppningar och idag finns husbil med på den politiska agendan. Myndigheter och politiken har tagit fram nya förslag där HRF är med som remissinstans för att kunna påverka och framföra vilka effekter eventuella beslut kan leda fram till för en bransch som har framtiden för sig.”

Bra att branschen aktiverar sig i samhällsdebatten, men så kommer min andra fundering, vem bevakar våra, oss brukares intressen?

Det händer mycket i samhället idag, vi har en pandemi som fortsatt pågår, klimatet, miljön och det faktum att vi för var dag blir flera husbilar ute på vägarna, faktorer som påverkar vårt husbilsliv. Vilket jag upplever som andra bestämmer över, utan att vi själva är med i debatten, för det som skall gälla för oss idag och i framtiden.

Skrev om det här tidigare i artikeln:

Hoppas snart få se någon som står upp för oss, vårt intresse för mobil fritid, som vi andra kan ta rygg på…

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När jag just skrivit notisen ovan fick jag syn på en insändare i Frykdalsbygden Nyheter, inte den största draken i Sverige, men en klok insändare läser jag:

En insändare som belyser att vi måste få någon som talar för oss, säljer in de positiva för lokalsamhället med vår närvaro.

Annars fortsätter de negativa rubrikerna, typ den i gårdagens Mölndals-Posten:

Snodde el från elskåp – till sin husbil​

Vilket är ett extremt kriminellt exempel, men visar på att det finns en mindre grupp husbilsåkare som kanske borde läsa en ”Uppförandekod för husbilsåkare”. Inte att förväxla med en miljöpolicy.

Tommy

 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Om vi nu inte kan följa gällande lagar, förordningar och föreskrifter.
Varför ska vi då hitta på egna lagar i form av en "uppförandekod". Och vem ska vara ansvarig för den om gällande lagar ändras. Nej, följ lagar, förordningar och föreskrifter, t ex:
Olovlig energiavledning är i Sverige ett brott enligt 8 kap. 10 § brottsbalken. Den som olovligen avleder elektrisk kraft, (värmeenergi ur ett rörledningssystem för uppvärmning eller värmeenergi till ett rörledningssystem för kylning) döms för olovlig energiavledning.
Påföljden är böter eller fängelse i högst ett år.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om vi nu inte kan följa gällande lagar, förordningar och föreskrifter.
Varför ska vi då hitta på egna lagar i form av en "uppförandekod". Och vem ska vara ansvarig för den om gällande lagar ändras. Nej, följ lagar, förordningar och föreskrifter, t ex:
Olovlig energiavledning är i Sverige ett brott enligt 8 kap. 10 § brottsbalken. Den som olovligen avleder elektrisk kraft, (värmeenergi ur ett rörledningssystem för uppvärmning eller värmeenergi till ett rörledningssystem för kylning) döms för olovlig energiavledning.
Påföljden är böter eller fängelse i högst ett år.
Ja nu var det där bara ett huvudlöst kriminellt exempel som självklart är uppenbart för var och en av oss att så gör man inte ens med husbil. Men jag råkade se det i gårdagens tidning, men förstår nu att jag valde ett övertydligt exempel.

Uppförandekod i min värld är självklart inte direkt kriminella handlingar utan tips och råd, inte minst för de nytillkomna husbilsägarna på hur man uppför sig i olika situationer.

Det finns för mycket av helt onödigt provocerande beteende bland några få av oss, något som sedan skadar förutsättningarna för oss alla.

Tommy
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Ja nu var det där bara ett huvudlöst kriminellt exempel som självklart är uppenbart för var och en av oss att så gör man inte ens med husbil. Men jag råkade se det i gårdagens tidning, men förstår nu att jag valde ett övertydligt exempel.

Uppförandekod i min värld är självklart inte direkt kriminella handlingar utan tips och råd, inte minst för de nytillkomna husbilsägarna på hur man uppför sig i olika situationer.

Det finns för mycket av helt onödigt provocerande beteende bland några få av oss, något som sedan skadar förutsättningarna för oss alla.

Tommy
Tommy, en sak jag har undrat över och några fås märkliga beteenden som får konsekvenser som drabbar oss alla, då känns det ju som om en kollektiv bestraffning när man tex sätter bommar till storköps parkeringar så att vi inte kommer in med våra husbilar, är det lagligt med kollektiv bestraffning kan man ju undra, känns iaf mycket märkligt att man kan göra på detta sätt.....
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det finns ca 100.000 registrerade husbilar i Sverige. Vi är ca 15.000 registrerade svenskar i HBK. På senaste årsmötet kom det en städare och skulle plocka skräp i en sopsäck XXL. Städaren hittade inga sopor. Jag är själv helt övertygad om att 99% av de aktiva medlemmar i husbilsklubben sköter sig exemplariskt. Frågan är hur vi ska få dom andra 85.000 svenskarna att acceptera vår uppförandekod. Och hur är det möjligt att nå alla turistande husbils- och husvagnsåkare från andra länder? Skall vi trycka upp koden på några väl valda språk, stå vid gränsen och dela ut detta?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Tommy, en sak jag har undrat över och några fås märkliga beteenden som får konsekvenser som drabbar oss alla, då känns det ju som om en kollektiv bestraffning när man tex sätter bommar till storköps parkeringar så att vi inte kommer in med våra husbilar, är det lagligt med kollektiv bestraffning kan man ju undra, känns iaf mycket märkligt att man kan göra på detta sätt.....
Dom bommar jag har sett skall hindra stora samlingar av ungdomar i A-traktorer nattetid samt de som bränner däck genom att busköra på större parkeringar. Även irländska hantverkare brukar missbruka våra parkeringar.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Dom bommar jag har sett skall hindra stora samlingar av ungdomar i A-traktorer nattetid samt de som bränner däck genom att busköra på större parkeringar. Även irländska hantverkare brukar missbruka våra parkeringar.
Absolut sker det missbruk av tex parkeringsplatser, men det är ju det jag menar med att det blir ju en kollektiv bestraffning om man stänger av med bommar så att ingen med tex husbil kommer in, är detta lagligt överhuvudtaget? för de allra flesta husbilsåkare är ju inte irländska hantverkare...
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Tommy, en sak jag har undrat över och några fås märkliga beteenden som får konsekvenser som drabbar oss alla, då känns det ju som om en kollektiv bestraffning när man tex sätter bommar till storköps parkeringar så att vi inte kommer in med våra husbilar, är det lagligt med kollektiv bestraffning kan man ju undra, känns iaf mycket märkligt att man kan göra på detta sätt..
Man får nog acceptera att på en parkering som är anlagd med privata pengar som vid storköpsanläggningar måste nog ägaren få bestämma vem/vilka man vill tillåta."campare"som sitter i utemöbler o grillar är väl ett inslag som inte går hem.Vad man kan göra är att påtala parkeringsproblem till t.ex ortens företagarförening,eller till affärerna man tänkt handla i.Bommar som stängs på kvällen handlar nog mer om EPA traktorer som gör svarta ringar i asfalten efter stängningsdags.Höjdhinder är ju en annan sak
//
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det finns ca 100.000 registrerade husbilar i Sverige. Vi är ca 15.000 registrerade svenskar i HBK. På senaste årsmötet kom det en städare och skulle plocka skräp i en sopsäck XXL. Städaren hittade inga sopor. Jag är själv helt övertygad om att 99% av de aktiva medlemmar i husbilsklubben sköter sig exemplariskt. Frågan är hur vi ska få dom andra 85.000 svenskarna att acceptera vår uppförandekod. Och hur är det möjligt att nå alla turistande husbils- och husvagnsåkare från andra länder? Skall vi trycka upp koden på några väl valda språk, stå vid gränsen och dela ut detta?
För min del tycker jag att en uppförandekod är lika självklar som vår miljöpolicy. Uppförandekoder i andra organisationer( företag, föreningar, klubbar m fl) sprids ju inte ut till allmänheten utan är ju ämnade åt berörda i resp org. Det vore ju toppen om 15% av husbilsåkarnas ”feltramp” kunde undvikas. Framförallt så tror jag det skulle vara ett bra stöd för alla nya campare som inte har samma erfarenhet.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Det finns ca 100.000 registrerade husbilar i Sverige. Vi är ca 15.000 registrerade svenskar i HBK. På senaste årsmötet kom det en städare och skulle plocka skräp i en sopsäck XXL. Städaren hittade inga sopor. Jag är själv helt övertygad om att 99% av de aktiva medlemmar i husbilsklubben sköter sig exemplariskt. Frågan är hur vi ska få dom andra 85.000 svenskarna att acceptera vår uppförandekod. Och hur är det möjligt att nå alla turistande husbils- och husvagnsåkare från andra länder? Skall vi trycka upp koden på några väl valda språk, stå vid gränsen och dela ut detta?
Ta en kik på en Portugisisk husbilsida Här kan man t.om översätta vad som gäller bl.a lagmässigt på Svenska Sedan är det väl och ta sedan dit man kommer dvs det är upp till den enskilde o ta reda på vad som gäller. Så en motsvarande svensk sida över en uppförande kod tror jag hade varit uppskattat även av icke svenska husbilsbilister.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Om vi nu inte kan följa gällande lagar, förordningar och föreskrifter.
Varför ska vi då hitta på egna lagar i form av en "uppförandekod". Och vem ska vara ansvarig för den om gällande lagar ändras. Nej, följ lagar,
Det inte speciellt bra i alla lägen och vi har situationer där begränsningar införs just på grund av att vi följer lagen!
Ska vi verkligen vara så kortsiktiga i tanken och se platser stängas för att vi följer lagar eller skulle kan man kanske tänka lite mer proaktivt och försöka vara framåtseende istället?

Några exempel.
Strandvägen i Stockholm, husbilar följde lagen när de parkerade där, nu är platsen stängd.

Öresundsparken, vi får väl se hur det blir till sommaren:

Malmö, gratisparkeringar blev begränsade till fyra timmar

Kiviks hamn: Från början kunde man parkera i hela hamnområdet, Sedan bara parkeringen och därefter på en mindre del av parkeringen och nu korttid där det egentligen är avsett för buss.

Min uppfattning är att för dessa exempel så har vi följt lagen och parkerat med våra husbilar och nu är de stängda eller begränsade, då är det ju lätt att ifrågasätta om det är det smartaste att tro att det räcker att säga "Följ lagarna"
Kanske borde vi fundera i andra banor än att hävda vår rätt, och kanske borde vi fundera på hur vi kan påverka när begränsningar är på väg att införas, istället för att bara titta på när det händer.

mvh jocke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det inte speciellt bra i alla lägen och vi har situationer där begränsningar införs just på grund av att vi följer lagen!
..

mvh jocke
Vi som följer lagar och koder är inte orsak till försämringarna. Det är dom som skiter i all och som kommer att göra så i framtidrn som är bovarna.
 
F

F.d. 14324

Guest
Du missar en sak i mitt inlägg Kenth, dessa platser blev stängda av de som följde lagen och hävdade sin laga rätt att parkera.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det kan ju vara så att husbilarna står parkerade helt lagligt men att det händer saker runt omkring dessa lagligt parkerade husbilar som sedermera leder till restriktioner. Jag tänker på sådana saker som att sitta halvnaken i solstolar mitt inne i centrum på en vanlig parkering och blockera intilliggande plats, grilla och äta vid sina utemöbler, ta ut markis osv.

//Michael, medlem
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja bara så enkelt att man märker att parkeringsplatserna inte längre används till det dom egentligen var avsedda för. Inte konstigt då att reglerna justeras eller att platserna försvinner helt.
Om man lever rövare på platsen, vräker ut sig och kanske t.o.m. skräpar ner går det givetvis fortare..
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Det inte speciellt bra i alla lägen och vi har situationer där begränsningar införs just på grund av att vi följer lagen!
Ska vi verkligen vara så kortsiktiga i tanken och se platser stängas för att vi följer lagar eller skulle kan man kanske tänka lite mer proaktivt och försöka vara framåtseende istället?

Några exempel.
Strandvägen i Stockholm, husbilar följde lagen när de parkerade där, nu är platsen stängd.

Öresundsparken, vi får väl se hur det blir till sommaren:

Malmö, gratisparkeringar blev begränsade till fyra timmar

Kiviks hamn: Från början kunde man parkera i hela hamnområdet, Sedan bara parkeringen och därefter på en mindre del av parkeringen och nu korttid där det egentligen är avsett för buss.

Min uppfattning är att för dessa exempel så har vi följt lagen och parkerat med våra husbilar och nu är de stängda eller begränsade, då är det ju lätt att ifrågasätta om det är det smartaste att tro att det räcker att säga "Följ lagarna"
Kanske borde vi fundera i andra banor än att hävda vår rätt, och kanske borde vi fundera på hur vi kan påverka när begränsningar är på väg att införas, istället för att bara titta på när det händer.

mvh jocke
Det är lite av det här jag menar, har märkt av det på lite olika platser dom senaste åren, att man börjat med att förhindra parkering för oss med husbilar, och jag har svårt att tro att vi alla som grupp misskött oss på dessa platser, utan det känns mera som om man stänger av oss av någon annan anledning, antingen kollektivt för att någon enstaka misskött sig eller om tex parkeringen kanske anses konkurrera med kommunens egna campingplats, ja jag vet naturligtvis inte vad det beror på utan det är mera min egna känsla jag får. Kan också tycka att beskrivningen av att nedskräpning eller annat obefogat beteende bland oss husbilsägare är starkt överdrivet, iaf så är det väldigt sällan som jag har sett något sådant beteende dom senaste 6 åren som jag har åkt husbil här i Sverige.
 
Senast ändrad:
Toppen