• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värme i Husbilen från bilmotorn

Tranquilo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
31784
Medlemskap
2026
Första Husbilen och nybörjare. Köpte en Dethleffs Globetrotter A 5812.
Årsmod,2000, Fiat 2,8 id Td motor. Alde vattenburen värme. 3000.945 mod.
Nu till frågan? Var sitter ventilen/"kranen" som ska öppnas för att det ska bli varmt i "husdelen". Hittar den inte !
Kollat i Motorrummet,ser inte någon ev. plattvärmeväxlare där. Under stolarna i förarhytten, och i garaget/bagageutrymmet. Även husdelen inkl. under långbäddarna och
garderob.
 
Värmeväxlaren (som jag lade upp en bild på i tidigare inlägg) sitter under pass.stolen (Hymer). Där sitter även kulventilen för att kunna stänga av värmen från motorn.

(Boosterfläkten sitter under förarstolen)

Editerad
 
Senast ändrad:
Det verkar som om en del skriver om plattvärmeväxlare för att utnyttja spillvärmen från motorn för att värma upp Alde-systemets flykolblandning, medan andra skriver om värmeväxlare = extra värmeelement för direktuppvärmning.

Båda varianterna kallas ofta "Wärmetauscher" på tyska, så felöversättningar kan förekomma.

Pålle
 
Det verkar som om en del skriver om plattvärmeväxlare för att utnyttja spillvärmen från motorn för att värma upp Alde-systemets flykolblandning, medan andra skriver om värmeväxlare = extra värmeelement för direktuppvärmning.

Båda varianterna kallas ofta "Wärmetauscher" på tyska, så felöversättningar kan förekomma.

Pålle

Och båda är ju också värmeväxlare! ;)
 
Senast ändrad:
Exakt!

Men en seriös/kunnig översättare använder olika or för att särskilja de båda typerna.

Pålle

Det verkar tyvärr bli alltmer ont om kompetenta tekniska översättare, kanske beror på övertro på Google Translate.
Men hur många skulle få ut något av om man t.ex. skriver plattvärmeväxlare av vätske-vätsketyp eller vätske -luftvärmeväxlare? :)
 
Värmebatteri heter det som värmer luften. Samma som i tex ventilationsaggregat.
Det är en benämning man använder i vissa branscher, i andra kallas det fläktvärmeelement, men den övergripande tekniska beteckningen är
nog vätske-luftvärmeväxlare eller lite felaktigt vatten-luftvärmeväxlare. Det finns ju även luft-luftvärmeväxlare som t.ex. används i frånlufts-vetilationsaggregat i bostäder- Ett värmeelement eller en kylare i bilen är också värmeväxlare i teknisk mening, kärt barn har många namn! :)
 
Den jag pratade om kallade jag ”värmebooster”, har sett den beteckningen.
Den hade inget med bodelens värmesystem, då det var luftburet.
Var enbart till för extra värme under färd & hade egen fläkt, satt under bordet.
Tyvärr med en reglerventil i plasthus, undvik denna!
Liknande extra värmeelement finns ofta i Landrover Defender & sitter mellan framstolar och baksäte under ”cubbyboxen”, den är betydligt mer konventionell och klumpig i plåt etc. Men skulle jag ha något så hade jag nog köpt en sådan i stället för den skiten som satt i min bil!
 
Det är en benämning man använder i vissa branscher, i andra kallas det fläktvärmeelement, men den övergripande tekniska beteckningen är
nog vätske-luftvärmeväxlare eller lite felaktigt vatten-luftvärmeväxlare. Det finns ju även luft-luftvärmeväxlare som t.ex. används i frånlufts-vetilationsaggregat i bostäder- Ett värmeelement eller en kylare i bilen är också värmeväxlare i teknisk mening, kärt barn har många namn! :)
Visst finns det många namn på saker. Rent tekniskt är alla värmeväxlare via transmission av värmen. Precis som du skriver.

Men i ett FTX (tilluft, frånluft och återvinning) ventilationsaggregat heter det återvinningsbatteri om det är vätskekopplad återvinning. En sån krets brukar ha två batterier och innehålla glykol. Den typen av återvinning har sämst verkningsgrad.
 
I min Hymer 2012, halvintegrerad, sitter värmeväxlaren under passagerarsätet. Ventilen som släpper på värmen från motorn till växlaren sköts via en knapp som sitter till vänster om ratten på instrumentbrädan och har en symbol som ser ut som en fläkt.
 
Visst finns det många namn på saker. Rent tekniskt är alla värmeväxlare via transmission av värmen. Precis som du skriver.

Men i ett FTX (tilluft, frånluft och återvinning) ventilationsaggregat heter det återvinningsbatteri om det är vätskekopplad återvinning. En sån krets brukar ha två batterier och innehålla glykol. Den typen av återvinning har sämst verkningsgrad.
Vi måste lägga till att det rent tekniskt heter fläktkonvektor.....
Där mediet för värmetransmissionen kan vara t.ex. vatten i olika former eller köldmedium.
 
Det är inte säkert att du har någon värmeväxlare, det är inte standard på alla modeller. Om man har värmeväxlare så brukar det gå 2 slangar från kylsystemet i motorrummet under bilen till där den sitter.
Det är bara att sätta på cirkulationspumpen så får du värme i hela bilen
 
Tillbaka
Toppen