• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta är ingen vanlig reseberättelse

D

Deleted member 11118

Guest
Lite intressanta nedslag från vår resa, på sådant som kan vara intressant för andra.

Tyskland
Vi bodde en natt på en ställplats som heter Elbepark Bunthaus i utkanten av Hamburg. Tur vi bokade en plats 10 dagar innan vi åkte, för det visade sig att det på kvällen blev fullt. Hade vi kört på vinst och förlust hade det blivit förlust, när vi kommit fram. På platser som var bokade satt där en skylt med namn, så också på den plats vi fått.

Trevlig ställplats med Elbe på båda sidor om platsen. Där fanns en restaurang och i servicehuset var det rent och snyggt. Det fanns även en ”Brötchen Box” där man beställde bröd till frukosten. Man skrev sitt namn på en lapp, la lappen och pengarna som brödet kostade i ett kuvert och la kuvertet i ”Brötchen Boxen”. På morgonen hämtade man sin påse med sitt namn och där i påsen låg brödet.

Trafiken är hysterisk på autobahn och stau är det ofta, vi undvek Tyskland så mycket det gick på resan till Frankrike, vi körde över Nederländerna och Belgien.

Nederländerna
Trafiken är rätt häftig, många bilar på vägarna, men trafiken flöt väldigt bra, inte ett enda ”stau”. Nästa gång jag skall till Frankrike på västsidan, kommer jag köra genom Nederländerna. Jag kommer köra genom Danmark, tar färjan över Elbe (Gluckstadt- Wischhafen). Sedan på vanliga vägar mot Bremerhaven där man tar Weser tunneln och sedan in i Nederländerna.

Vi angjorde två ställplatser Camperplaats Oirschot som ligger någon mil nordväst Eindhoven. Ställplats med 60 tomter för husbil vid en kanal. Platser är på grus med gräsyta. Mycket lugnt läge. Elanslutning och vatten vid varje tomt. Sanitäranläggning med 3 toaletter, 3 duschar även för personer med funktionshinder. Mycket trevligt bemötande. HOME CAMPERPLAATS OIRSCHOT

Bild1.jpg Bild5.jpg

Den andra platsen ligger på halvön Zeeland, Camperplaats De Plantage, några mil nordväst Antwerpen. Ställplats ligger i en fruktträdgård på landet. 30 platser med el 10A. Servicehus med dusch/WC. Brödservice. Gårdsbutik/lanthandel på platsen. Hit kommer jag återvända, redan nästa år. En mycket trevlig och rofylldplats, gratis frukt som man kunde plocka från träden. Landwinkel de Plantage :: Home

Bild10.jpg Bild13.jpg Bild15.jpg

Champangegård i Frankrike
Två mil sydväst om Reims ligger Nowack. En ställplats och Champengegård som vi besökt två gånger, med god champagne till bra pris. 10-12 platser i trädgården. Trevligt bemötande, modernt och fräscht servicehus. Hit åker vi nästa år igen.

2.jpg 1.jpg 4.jpg

Betalkort på motorväg i Frankrike.
Tydligen har man inte varit med om allt, fast man är 73 år ung. Hustrun och jag har kört i Frankrike de senaste 15 åren förutom 2020. Det som man trodde aldrig kunde hända, hände. Vi kör av motorvägen, stoppar in biljetten i automaten, för att betala. ”Blippar” vilket man kan göra vid de flesta betalstationer. (Du kan betala genom att blippa om kortläsaren har symbolen för kontaktlösa betalningar, dvs man behöver inte sticka in kortet i betalautomaten). Tur hustrun kan franska för där stod i fönstret att kortet var ogiltigt, provade med mitt kort, samma svar. Båda var Master Card, då provade vi med våra två American Express, samma svar, bommen blev nere, kön växte och signalhornen ljuvliga stämma hördes över nejden. Tanken slog oss vi kanske får övernatta framför bommen på en betalstation. Men så kom hustrun plötsligt på att hon hade några kontanter i börsen, tur vi betalt med kort under resan. Det blev några euro tillbaka på sedeln och bommen öppnade sig. Numera kommer vi alltid ha kontanter med oss om detta fenomen skall inträffa fler gånger. Till saken hör att man tog Visa kort och en del franska kort.

Åk inte denna väg från Frankrike till Nederländerna via Belgien
Nu har jag kört på en ”tvättbräda” modell äldre i Belgien. Tur bilen höll för alla skakningar. Vi övernattade när gränsen i staden Charleville–Méziéres som ligger 9 mil norr om Reims. Skulle åka via Charleroi till Nederländerna. Det är vägen mellan Charleville–Méziéres till Charleroi som skall undvikas till varje pris. Nästa gång får vi leta upp en annan väg.

ACSI är mycket bra under lågsäsong.
Under lågsäsong kan man bo på mycket bra campingar för 15-20 euro. Vissa är rent av 5 stjärniga, vi använder oss av Acsi. Vi gillar att bara så ofta blir det en camping med pool.

Boka ställplats
Det finns olika uppfattningar om detta, jag tillhör de som gärna bokar en ställplats. Sista natten i Tyskland körde vi till Bremervörder, några mil söder om Stade. Kom vid tretiden och där var fullt. Satte kursen mot Stade och där var också fullt. Körde till en camping som också var full, men där var de mycket snälla och lät oss stå på en gräsplätt utan ström. Hade man kunnat ringa några dagar innan och bokat på ställplatserna hade jag gjort det, men nu fick vi köra runt och leta.

F

F.d. 22252

Guest
Många som inte åker söderut är rädda för allt möjligt själv har jag alltid blivit vänligt bemött och det du skriver med mer erfarenhet är precis det samma. Ibland undrar jag om vi svenskar har hamnat efter europa i det också vänlighet hjälpsamhet bra sjukhus ordning och reda. Tack för reseberättelsen!

ae.in.gbg

Visa bilaga 215358 Visa bilaga 215359 Visa bilaga 215360

Champangegård i Frankrike

Visa bilaga 215361 Visa bilaga 215362 Visa bilaga 215363

Betalkort på motorväg i Frankrike.

Åk inte denna väg från Frankrike till Nederländerna via Belgien

ACSI är mycket bra under lågsäsong.

Boka ställplats
Tack för bra tipps o fina foton!
Som cykel nörd uppskattade jag Nowacks!
När jag cyklade ett veteran-cykel lopp i Toscana fick jag höra talas om en gammal "sportdryck" som bestod av 2/3 Chianti vin o 1/3 socker, men Champagne kanske funkar också!
Vi hade tänkt stå hos Nowack förra året, men det var 40 grader o ingen skugga så vi fick tipps om en camping med träd!
Mvh

Tranemo
35376
2024
Om man inte vill eller kommer in på camping/ställplats brukar det funka med parkeringar vid idrottsplats , kyrkor och skolor i mindre städer och samhällen. Har till och med blivit insläppt av väktare på låst parkering utanför Westfalenstadion i Dortmund om vi lovade att heja på Dortmund......Vilket ju var orsaken till att vi åkte dit!

alemax

Nyköping
25869
2025
Bra info! Skall ta mig till Nederländerna i november så väldigt relevant för mig.
Jag blev intresserad av vad färjan Gluckstadt- Wischhafen kostar??? Har varit inne på den iden själv :)