• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya regelverket för överlast

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.575
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2026
I tidningen Proffs kan man idag läsa att de nya reglerna för överlast är klara.
Tyvärr så gäller olika regler varifrån fordonet kommer.
Så typiskt Svenskt att ha olika regler. Om du kör ett Svenk registrerat fordon har du betydligt lättare att få indraget körkort.
 
Senast ändrad:
Blir ju mycket bättre regler än tidigare!
Nu blir jag inte av med kortet förrän man lyckas överlasta med 1050kg! Tidigare riskerade jag detta över 142,5kg /50% övervikt.

Men vad kostar det? Svårt att läsa sig till men är det denna tabell som gäller?
 

Bilagor

  • 3BEEC070-8B47-44A7-B60C-43451E4A1687.png
    3BEEC070-8B47-44A7-B60C-43451E4A1687.png
    195 KB · Visningar: 296
Senast ändrad:
Tolkar jag de nya reglerna rätt angående max. axelbelastning, så är nog en del husbilar i riskzonen.
 
Tolkar jag de nya reglerna rätt angående max. axelbelastning, så är nog en del husbilar i riskzonen.
Jag hittar inget i de nya reglerna som anger att axelvikterna eller axeltrycken för husbilar har någon betydelse förrän dessa värden är så överskridna att vårdslöshet i trafik kan bli aktuellt. Detta kräver förutom ett värde vid vägning men även en beskrivning från rapporterande polisman om vad risken består i eller vad som har hänt vid en olycka som motiverar misstanken om vårdslöshet i trafik. Trafikförordningen 4 kapitlet 4 § ser ju ut som tidigare med bara ändringen från överskridande av lastvikt till överskridande av totalvikt.
 
Det ser helt klart rimligare ut nu.
Men man har ju blivit lite avtrubbad av dom tidigare nästan löjliga reglerna så nu tycker man nästan det är billigt och helt ok att åka med lite överlast . 350Kg extra i bilen kostar en tusenlapp om man nu skulle bli stoppad. Man känner sig knappt som en buse heller då det är näst längs ner på trappan av 8 steg.
350Kg extra är mycket och gör att man nästan kan strunta helt i att fundera på vikten när man lastar.:wideeyed:
 
Det ser helt klart rimligare ut nu.
Men man har ju blivit lite avtrubbad av dom tidigare nästan löjliga reglerna så nu tycker man nästan det är billigt och helt ok att åka med lite överlast . 350Kg extra i bilen kostar en tusenlapp om man nu skulle bli stoppad. Man känner sig knappt som en buse heller då det är näst längs ner på trappan av 8 steg.
350Kg extra är mycket och gör att man nästan kan strunta helt i att fundera på vikten när man lastar.:wideeyed:
Jo det kostar en tusenlapp men du måste också lasta ur för att få ner vikten innan du får köra vidare.

MVH
Hans
 
Ja, tömma tankarna, laga till en festmåltid, ta ett par kalla och sen låta gumman köra vidare med hojen:D
Nä, det är klart man måste hålla sig inom ramarna men man kan slappna av lite mer.
 
Jo det kostar en tusenlapp men du måste också lasta ur för att få ner vikten innan du får köra vidare.

MVH
Hans
Om du måste lasta ur eller inte beror på polisens bedömning enligt lagtexten,det verkar som du kan köra vidare med överlast eller hur ska man tolka detta?

Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna.
 
Senast ändrad:
Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna.

Tvärtom, skulle jag vilja påstå.

Tidigare, med 20-procentsregeln, fick en 3,5-tons bil med en lastförmåga på 800 kg ha en bruttovikt på max 3.660 kg (3.500 + 0,2x800) innan polisen stoppade fortsatt färd.

Nu, med 10-procentsregeln, blir det inte förrän vid 3.850 kg (1,1x3.500) som polisen kan stoppa färden.

Pålle
 
Senast ändrad:
Tidningsartikel med länk i post 2 anger när körkortsindragning blir aktuell

Vi frågar Transportstyrelsen som just har färdigställt sin nya praxis utifrån ändringen i Trafikförordningen 4 kap. 4 §, som nu anger totalvikt.
– Vid 10 procents överlast blir det en varning, Vid mer än 30 procents överlast kan körkortet återkallas.
 
Finns väl ingen som gärna vill köra med överlast ??

Tyvärr finns det ju en del bilar där man nästan är tvungen att köra med överlast om man skall kunna använda dom. Att köra dom på skroten låter ju enkelt men det kanske inte riktigt är det som ägarna är så sugna på.

För egen del känns det bra att numera inte behöva oroa sig för körkortet ifall det slår lite fel på vågen.
 
Om du har bil med 3500 kg totalvikt och körkort för detta enbart- då måste det vid övervikt 3800 kg vara olovlig körning av tungt fordon- C kort behövs- men ingen överlast. (undantagen borträknade med körkort före -96 )
 
Om du har bil med 3500 kg totalvikt och körkort för detta enbart- då måste det vid övervikt 3800 kg vara olovlig körning av tungt fordon- C kort behövs- men ingen överlast. (undantagen borträknade med körkort före -96 )
Det tror jag inte. Totalvikt är "en siffra på pappret".
Bilens vikt "på vägen" kallas Bruttovikt.
Körkortsvikten gäller ju totalvikten.
B-kort räcker och det blir överlast
 
Tillbaka
Toppen