• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Händelser från tidigare Spanien-resor

2024
Jag tänkte i den här tråden berätta lite vad som hänt oss under våra Spanienresor. Vi som åkt är min hustru, Synnöve, jag, Gunnar samt någon av våra hundar Simson en chow-showhane, Sanchi en chow-chow tik och vår nuvarande hund en shibatik som heter Zenta.
Vi började åka till Spanien 1997 och har sedan varit där varje vinter fram till 2014. Vi har aldrig övervintrat utan vi har åkt endera efter jul eller efter nyår och varit kvar mellan en till tre månader

Vi har för det mesta fricampat och tagit in på camping vid behov, tömning av tankarna, ställplatsnätet i Spanien var inte så utbyggt då som det är nu. De gånger vi har bott på camping mer än 10 dagar i sträck kan man räkna på ena handens fingrar, jag återkommer om olika orsaker till campingboende

Vi har nästan varje gång åkt färja Helsingborg - Helsingör samt färja Rödbyhamn - Puttgarden sedan genom Tyskland, betalvägar genom Frankrike, betalväg till Barcelona. Söder om Barcelona är det vänster hjulpar i Medelhavet som har gällt för vidare färd söderut.
Vi har aldrig bokat någon färjeavgång.

Vi har fört anteckningar så gott som hela tiden, tror jag, har just börjat läsa igenom dessa anteckningar.

Enligt dessa anteckningar så har avresan från Tullinge skett vid 10-tiden varje år, konstigt att man är så programmerad.

Det var allt för idag, nästa år skall jag berätta om första resorna och hur färjan mellan Rödby och Puttgarden tog 7 timmar

GOTT SLUT

Livibil

2.599
Oskarshamn
11764
2025
Tack Gösta.
Nu kanske du kan hjälpa mej. Jag hade tänkt fortsätta med skriveriet men hur f-n lägger jag bara in ett inlägg i min tråd, jag skall ju inte svara på mitt eget inlägg?
Även fast jag inte heter Gösta kan jag ge dig ett svar. Längst ner under det senaste inlägget i tråden finns en tom ruta. Skriv i den och sedan Skicka svar så kommer ditt inlägg som den senaste utan att du svarar på något.

2024

Jag kan ta det, att du inte heter Gösta, tack var det så enkelt, jag provar efter lunch

Kapitel 1

Juldagen 1997, vi startar vår resa mot Spanien med husbilen, klockan är 10.50 ock det regnar i Tullinge.
Klockan 23 slår vi läger för natten vid Farö i Danmark.
På morgonen när vi kommer ut på vägen mot Rödby hamn susar det förbi en buss från ett välkänt reseföretag för skidresor, och eftersom jag vet att våran son skall åka till Österrike med just detta bolag så ringer jag upp honom, och visst han är med på bussen. Vi säger att vi ses på båten. När vi kommer fram till färjeläget så ser vi bara aktern på en båt som just lämnar kajen, vi träffar alltså inte grabben, men han hade tur visar det sig. När vi tar nästa avgång så händer en liten malör, nämligen att när färjan är ca 500 meter från kaj i Puttgarden stannar färjan p.g.a att något har trasslat in sej i propellern, där blev vi stående i sex timmar innan dykare har reparerat. Det var nog värst för hunden, även om han fick mycket god mat av kockarna.

När vi väl landat åkte vi vidare med god fart och långa dagar. Vi kommer till Malaga på nyårsaftonen hittar en camping några mil norr om Malaga, camping Laguna i Torre del Mar. Det var bara två svenskar till på campingen , båda hade husvagn och bodde där hela vintern.

På vägen hade vi varit en sväng till Andorra vilket var en upplevelse. Vi kom dit på eftermiddagen, strosade runt i staden sov på en vanlig P-plats, när vi vaknade på morgonen hade det snöat ca en dm, vi skulle ju åka ner för serpentinvägarna och vi hade bara sommardäck, men det gick bra dom är duktiga att ploga i Spanien.

Vi stannade på campingen i 9 nätter och använde den som bas för utflykter.

När vi lämnade campingen åkte vi söderut till Gibraltar, när vi hade varit där ett par dagar vände vi norrut, nu åkte vi inte så långs dagsetapper utan tog det väldigt lugn norrut.

Vi noterade på en papperskarta alla ställen där vi övernattade, den hade vi mycket nytta av flera år framåt sedan blev det mer och mer bebyggt på ”våra” ställen.

Att ta hem hunden till Sverige var lite speciellt, dels skulle en veterinär ge vovven en avmaskningstablett, dels skulle en ”stadsvetrinär” skriva något slags intyg i passet.

Den 3:e februari var vi hemma i Tullinge igen.

Kapitel 2.

Avresa från Tullinge klockan 10.20 den 14:e februari 1999, 2 grader varmt och sol.

Nu är det 1999 och vinterdäckslagen har trätt i kraft men det finns ett undantag att om man skall resa utomlands eller kommer hem utomlands ifrån får man åka på sommardäck. Så det är sommardäcken på.

När vi kommer till Puttgarden så vill tyska tullgubbarna se våra pass, jag förstår inte varför men det är bara att visa, det är bara det att jag hittar inte mitt, vi får åka åt sidan och en tullgubbe placerar sig utanför bilen. Efter att letat genom hela bilen hittar frugan passet, jag vet inte nu vart det låg, allt ok och vi åker vidare.
I år tar vi det betydligt lugnare genom Tyskland och Frankrike, åker till och med av highway ibland , åker av på eftermiddagarna för att hitta någon bra ställplats och det fanns det relativt gott om både i Tyskland och Frankrike.

När vi kommer in i Spanien blir det bara småvägar, vi hittar många fina ställen att fricampa på. När vi kommer lite söder om Valencia börjar vi snacka om att hitta en camping där vi kan stå några nätter, vi hittar en mysig camping lite utanför Denia, los Pinos. På den campingen bor det många engelsmän, men vi hade det jättetrevligt där, så efter många utflykter, många grillkvällar, många strandpromenader, många pilsner med engelsmännen betalade vi 23600 pesetas för 17 dygn och rev förtältet och drog vidare.

Här slutar mina anteckningar för det här året men vad jag kan minnas hände inget speciellt.

Beträffande hunden så behövdes inget stadsvetrinärsbesök utan det räckte att en ”vanlig” veterinär petade i honom ett avmaskningspiller.

Nästa inlägg handlar om millenieskiftet då all elektronik skulle paja, mobiltelefoner, datorer allt skulle stanna av,
Handlar också om införandet av ny valuta i Europa

Kapitel 3.

Juldagen 1999, vi startar vår resa söderut, den här gången med lite extra spänning, eftersom vi skall vara borta över årsskiftet 1999-2000, och alla ”experter” säger att all elektronik kommer att slås ut. Kommer mobiltelefonerna eller datorn att fungera efter årsskiftet? Jag jobbar ju ”hemifrån” sedan mitten av 90-talet då jag startade upp en ny verksamhet som jag sköter hemifrån, och nu har jag haft datorn med mej i husbilen och jobbat därifrån. Allt fungerade även efter årsskiftet.

Första stoppet är som vanligt i närheten av Rödby, sedan färja dagen efter till Tyskland. När vi kommer till Tyskland är det jättedåligt väder snö och blåst så vi stannar på första bästa rastplats och sover över, vi har ju sommardäck.

Dagen efter är vädret bra, snön försvinner ju snabbt på stora trafikerade vägar så vi lullar på söderut i behagligt tempo. Vi stannar ganska tidigt på kvällarna och slår läger för natten oftast på någon bensinmack som har stora p-ytor, men vi åker också av motorvägen ibland för att hitta nattläger. När vi kommer in i Frankrike och tar betalvägarna är ju p-platserna jättefina med gott om plats.

Efter några dagar kan vi skymta Medelhavet i backarna ner mot Montpellier, men vi fortsätter. Av någon anledning vill vi komma söder om Valencia innan vi börjar ta det riktigt lugnt ock kanske inte förflytta oss mer än någon mil om dagen.

Dagarna försvinner utan att det händer något speciellt, men det är ganska skönt.
Jag jobbar lite nån dag då och då.
I mitten av februari börjar vi fundera om vi skall vända hemåt, men ta en helt annan väg, sagt och gjort vi vänder norrut. I Frankrike åker vi längs franska rivieran mot Italien via St. Tropez, Monte Carlo o.s.v. i Italien blev det San Remo, Ventimiglia
Det här är namn som man känner igen sen vi åkte Volvo pv här i mitten av 70-talet
Vi åker vidare genom Österrike mot München genom Tyskland och hem till Tullinge.

Kapitel 4

Juldagen 2001.
Vi åker från vår dotter som bor utanför Finspång igår där vi firat jul. Nu är det vinter men 51-an och E-fyran
Är saltade så det går bra trots sommardäcken, i år är sista gången man får åka på sommardäck när man skall åka utomlands .

Ett nytt spännande årsskifte, den 1:a jan införs euro i många europeiska länder. Eftersom vi åker innan årsskiftet så kunde vi inte växla till nya valutan. Efter att ha rådfrågat min bankgubbe hemma i Tullinge fick jag rådet att köpa resecheckar i euro. Med tanke på hur resecheckar funkade i USA där man kunde betala med checken på alla varuhus och restauranger så tyckte jag det lät bra.

När vi kommer till Tyskland väljer vi en helt ny väg, vi åker genom Holland, Belgien Frankrike. Vi firar nyår i Calais, kallt och blåsigt men en fin camping väldigt centralt. Vi stannar några dagar. Första bankdagen efter nyår stegar jag in på en bank för att lösa in en resecheck, men det funkade inte, ok tänkte jag, nytt så jag väntar några dagar innan jag provar igen.

Som tur var hade vi både france och pesetas och svenska pengar med oss.

Det visade sig senare att i vissa banker fungerade resecheckarna, men att betala med dom i butiker som i USA, glöm det.

Vi fortsatte efter atlantkusten mot Spanien, väl i Spanien åkte vi till Madrid där vi stannade och turistade några dagar.
På spanska höglandet var det kallt nära nollan på nätterna. När vi sedan fortsatte mot Malaga blev det varmare och varmare. Snart var vi nere vid Medelhavet och man börjar känna igen sej lite grann.

Vi börjar sakta dra oss mot Barcelona eftersom vi har ett datum att passa där, vår son med moatjé kommer och hälsar på oss med Marabo mjölkchoklad och hårt bröd i packningen.

Vi letar på en camping som ligger strax utanför Barcelona med bussförbindelse till centrala delar av staden. På kvällen provåkte Synnöve och jag bussen in till staden det funkade bra vi stannade vid ett torg, jag tror det heter Plaza de Eoropa, det är där Ramblan börjar.

Dagen efter hämtar vi ungdomarna vid flyget, och åker till campingen där vi grillar och äter och dricker gott, på tal om grillning så vill jag bara poängtera att vi har grillat väldigt mycket under dom här åren vi har varit här, varför jag påtalar just detta med grillning kommer att ha sin förklaring om några år fram i berättelsen.

Dom tre nästa dagar tar vi bussen in till centrum och springer runt på alla sevärdheter vi kan hitta.

På fjärde dagen händer det som inte får hända, Synnöve och jag blir rånade eller grundlurade vilket ni vill.

Vi hade tänkt åka linbanan som går från höjden bakom saluhallen på Ramblan ut över hamnen, på vägen upp för kullen blir vi tillfrågade av en man med karta om vi vet vart ett hotel som han söker ligger. Nej jag vet inte, det ligger i alla fal inte här i parken säger jag och försöker gå vidare, men han är väldigt envis då dyker två män upp som visar polislegitimation och skäller ut mannen med karta, han skall minsann inte antasta turister. Sedan vill ”poliserna” se våra kontanter för att kontrollera att vi inte har fått några falska sedlar, vi har varsin sedelklämma som vi visar och dom bläddrar genom pengarna och sedan får vi tillbaka klämmorna, dom tar i hand och tackar och sedan försvinner dom.

Vi hade tappar lusten att åka linbana utan vi ringer till grabben och vi träffas för att äta lunch, när jag skall betala var det inte många euron kvar i min sedelklämma och när frugan kollade sin var det likadant. Vi hade blivit av med ca. 2000 €, fingerfärdiga ”poliser”. Skit samma vidtog ut nya pengar och käkade en riktigt god middag på kvällen för dagen efter skulle grabben och tjejen åka hem.

Vi körde ungdomarna till flyget, sedan började vi vår hemfärd, körde fel i Barcelona, snurrade omkring länge, länge, till slut kom frugan på att det låg en kompass i handskfacket, dåkunde vi se att vi åkte mot norr och snart var vi ute på banan igen. Sedan dess ligger det alltid en kompass i husbilen.

Vi tuffar på norrut hittar många fina fricampingställen så vi fyller på vår karta med nya ställen. Via Citti marknad i Lubeck där vi åderlåter svenska statskassan genom att handla destillerade drycker.

Den 15:e mars är vi hemma i Tullinge igen.

Jag har fått problem.Det här var det sista året som stod i den här anteckningsboken och jag hittar inte nästa, den jag hittar börjar år 2010. Dessutom hittar jag några lösa blad från resan 2005 och 2006. Nåväl, jag vet att jag har några kartonger i garaget med prylar som man har plockat ur husbilar vid försäljning och allt har man inte plockat in i den nya bilen, vi får se vad jag hittar. Jag kan också sätta in SD-kort i tv:n och kolla på bilder så friskas minnet upp.

Jag skall vara borta ett par dagar så jag återkommer tidigast tisdag.

JanneB

1.380
Knivsta
20110
2024
Tack Gunnar för Dina intressanta reseberättelser. De har gjort att vissa delar av våra egna hb-resor blir igen mera levande och har t o m tvingat oss att titta på foton/slideshows från dessa resor. Dock har vi aldrig (med undantag av år 2006 då reste vi med hb till Altenmarkt i Österrike för skidåkning) åkt under vinterhalvåret. Man är ju inte än pensionär :msn_wink: och arbetstyp låtit inte distansarbeta...

HHej igen.
Sist jag skrev hade jag problem att hitta anteckningar, det var inte så konstigt eftersom vi inte var ner till Spanien på ett par år. Vi hade ingen hund så vi åkte på på semester med annat färdsätt än husbil.

Kapitel 5.

Nyårsdagen 2005.
Nu är det dags igen. Med en liten hundvalp, en chow-chow tik som medresenär far vi iväg. Vi har fått veta att man ska åka genom Tyskland lördag, söndag för då är det inga långtradare i farten. Eftersom detta är en lördag får det bli en lång dag, vi åker ända till Puttgarden innan vi slår läger.
Upp tidigt på söndag för att utnyttja långtradarfria autobahn.

Det är snö vid sidan av vägen större delen av Tyskland, men med nya dubbfria vinterdäck känns det ok. När man kommer in i Frankrike minskar långtradartrafiken markant, eftersom vi åker betalväg.

Jag tycker det är ovanligt kallt så värmen får jobba på nätterna. Vi tar det lugnt. Valpen vill rasta ofta och hon fick ju två långpass genom Sverige, Danmark och Tyskland så nu kan hon få lite kompensation.
När vi kommer till Lyon bestämmer vi oss för att åka en annan väg än vanligt, så vi svänger höger, ut mot atlantkusten, vidare mot Biarritz och spanska gränsen.

Nu har vi tagit det väldigt lugnt så det har hunnit bli 16:e jan när vi kommer till San sebastian. Den 17:e vaknar vi och det är ganska kallt i husbilen, gasolen är slut. Det är lugnt tänkte jag för jag har ju, på en reporter i en husbilstidning idog skrivande, införskaffat en adaptersats och med denna adaptersats kunde man fylla en svensk gasoltub i hels Europa enligt denne reporter. Jag börjar omedelbart att leta efter ställen att använda denna superba adaptersats men jag lyckades inte på hela resan söderut så i Malaga köper jag en spansk gasoltub.

Vi åker ytterligare lite längre söderut, i Huelva kollar vi lite om båtar till Canarie öarna men det är för lång tid ombord med hunden. Vi åker sakta norrut. Fricamping för det mesta, men vi tar in på camping när det behövs, vi stannar inte länge på samma ställe vare sig det är camping eller fricamping. Ställplatser är det fortfarande ganska ont om i Spanien. Vi kör inte så långa sträckor ibland blir det bara några få mil, men när vi kommer in i Frankrike ovh betalvägarna där blir det längre.

Det här året åker vi via Belgien , Holland. I holland stannar vi till i Lisse och besöker Keukenhof, vilken blomsterprakt.
Sedan via Citti market i Lubeck till Tullinge

Kapitel 6.

Avfärd den 29:e dec 2006

I år åker vi via stora Bältbron till Tyskland sedan åker vi söderut, vi skall nämligen till Wynengas i Viersen för att montera en tankflaska för gasolen, då behöver vi inte få några problem med tomma gasolflaskor när vi är utomlands. Åker vidare genom Tyskland och Frankrike mot Grenoble. Genom Provence med sol och 18 grader varmt. Vi åker till Gorges de Verdes, franska Grand Canyon, ett fantastiskt narurområde. Vi åker vidare till vårt delmål, Nice. I Nice letar vi på hamnen och båtarna till Korsika. Vi har nämligen tänkt att åka Korsika, Sardinien till Sicilien. Vi upplevde många fina vyer när vi åkte över öarna.

På båten till Sicilien fick Synnöve jätteont i magen, hon kunde knappt sitta i bilen. Vi tog in på en camping utanför Palermo. Campingägaren hjälpte oss att få kontakt med en läkare, han skrev ut kortisontabletter. Hon käkade tabletterna, men blev inte bättre. Vi tog kontakt med en läkare hemma och hon sa nej, nej ät inte fler kortisontabletter utan försök att få tag i dessa, kommer inte ihåg vad dom hette. Receptfria på apoteket, hon blev något bättre, så hon kunde följa med och titta på lite sevärdheter. När vi var på Etna blev magsmärtorna bara värre och värre. Det var ingen avkoppling. Jag sa vi är två dygn från Huddinge sjukhus. Endera sätter jag dig på ett plan eller annars åker vi, vi åkte.

I princip sträckkörde jag från Sicilien till Tullinge. Det var köra, tanka, rasta hunden, vila lite då och då.
Jag körde med vilmetoden, sitta i förarstolen hålla bilnycklarna i handen och när man tappar nycklarna i golvet kan man åka vidare. Vi behövde i alla fall inte leta campingplatser eller ställplatser det var bara bensinmackarna och P-platserna efter autobahn som gällde. När vi kom hem till Tullinge var det bara att byta bil och åka in till akuten, vi kom in på förmiddagen, på kvällen var hon opererad för blindtarmsinflammation.

Nästa kapitel ska jag berätta om belgiska ”grillpolisen”

JanneB

1.380
Knivsta
20110
2024
Ni hade verkligen tur. Synnöve kunde ju få blindtarmsperforation med livsfarlig peritonit som följd. Det kan ibland vara svårt att initialltt diagnostisera blindtarminflammation, men om buksmärtor kvarstår dygnet efter påbörjat medicinering (varför kortison ordinerats är oklart) bör man åka till akuten och bli undersökt av bl a kirurgen. Då skulle orsaken fastslås och operation omedelbart genmföras. Som sagt, Ni hade Er skyddsängel med Er.

Kapitel 7
Ni tycker kanske att det är bara eländes elände som händer oss, men det tycker inte vi. Vi har haft det jättebra under dom år som gått och vi kommer att ha det jättebra den tid framöver som vi spenderar i Spanien.
Jag kan ju inte skriva allt som står i vår anteckningsbok, typ: 12 feb 2008. 8 grader varmt, går en sväng med hunden sedan åker vi vidare till Camrill där har vi stått förut.
Jag menar att den typ av information kanske inte ger er så mycket ,men vi vet precis hur det ser ut där.

Nåväl, under åren 2007 - 2011 händer inte så mycket enligt våra anteckningar. Vi försöker att åka genom Tyskland lördag, söndag och sedan betalvägar genom Frankrike.

Väl nere i Spanien lever vi slöa, slappa dagar.

Under resan 2011 läste Synnöve högt ur boken ”En hundraåring som klev ..........”, i den boken figurer ju en elefant som hette Sonja och när vi skulle ta in på en camping i Grau, vem stod utanför campingen om inte jättesonja.

Jag nämnde i förra inlägget något om en belgisk ”grillpolis” och så här var det.

2010 på vägen hemåt så stannade vi på en bra plats utanför staden Tavernes, en gräs och grusyta alldeles vid havet. Det stod kanske 10 husbilar från Holland och Belgien, och vi ställer oss som typiska svenskar lite i utkanten av planen. Kvällen kommer och det blir dags att laga mat, fram med grillen. När jag hade tänt på och glöden hade blivit perfekta och jag satt och grillade kom en belgare fram och talade om att så här fick man absolut inte göra i Spanien, d.v.s grilla utomhus, jag hade ingen aning om att det skulle vara förbjudet eftersom vi grillat så mycket under de år som vi fricampat hittills. Jag hade placerat grillen på grusdelen vid bilen så någon brandrisk förelåg knappast. Han var väldigt envis han ville t.o.m hämta en hink vatten och slå över grillen. Till saken hör också att ett par timmar senare startade han och några andra bilar sina elverk som Stod och brummade långt in på kvällen, dessutom ännu senare tog han sin hemmagjorda krok, avsedd förmodligen att lyfta något brunnslock och sin toatank och försvann ut mot gatan, detta var tydligen inte förbjudet i Spanien.

Vi stannade på platsen ett par nätter till och vi grillade var kväll.

Jag tycker att man kan märka en kraftig ökning av husbilar både på campingar och ute på vägarna.

Nästa inlägg är från 2012 då blir det eländes elände igen, vattenläcka i husbilen .

Kapitel 8.

År 2012
Vi hade åkt ner genom Spanien via Madrid och nu hade vi hamnat i Sevilla. Det var där vi märkte att vattnet tog slut lite för fort, men vi kunde inte se vart eventuell läcka var. Nåväl vi tog kontakt med en husbilsverkstad i Sevilla men tyvärr hade dom inte tid att ens titta på bilen inom tre veckor. Vi kunde inte se någon fukt någonstans i mellangolvet vi bestämde oss för att göra det vi hade tänkt, nämligen att besöka sandstaden El Racio. Vi tog in på en camping på gångavstånd från staden annorlunda.
I den här staden fanns inga asfaltgator, alla vägar var sand, vissa barer hade bord ute vid gatan som var så höga att man kunde sitta kvar i sadeln på hästen och dricka en bira. När vi hade varit och knallat runt i staden ett par dagar så bestämde vi oss för att åka ner till kusten och ta in på en camping för att ordna till vattenläckan. Sagt och gjort vi hamnade på campingen i Torre del Mar där vi landade den 26:e jan. Jag kände inte alls för att börja meka med husbilen, vi hade fått en bra plats så vi bestämde oss för att stanna i tre veckor.
Efter 4 dagar ville vi dra vidare, så vi hyrde en personbil så vi kunde göra lite utflykter bl.a till Ronda och andra bergsbyar.

Jag började också kolla för att hitta läckan. Det är ingen lek för en gammal stel gubbe att krypa runt på golvet i en trång husbil och leta vattenläckor. Det konstiga var att jag såg knappast några vattenledningar. Jag tänkte att jag måste demontera köket och började med att försöka få bort lådorna, men att hitta dom låsanordningar som gör att man kan lyfta lådan från skenorna var inte helt enkelt, men med en spegels hjälp så lyckades jag. När jag fick bort alla lådorna misstänkte jag direkt att här var felet, här fanns ett riktigt ormbo med vattenslangar, det var inte mindre än fyra T-kopplingar som låg där, men ingen väta. Nåväl i med några liter i tanken och så fort vi spolade så sprutade det vatten. Aha
Tänkte jag, dåligt dragen slangklämma, det var ju trots allt 12 klämmor som låg där.
Men döm om min förvåning när det visade sig att 2 T-stycken läckte i godset av plast. Ni skall veta att bilen var ganska ny, hade hämtat den våren innan, hade gått ca 800 mil och var en s.k. Premiumbil
Genom en hjälpsam järnhandel i stan fick jag fram 4 nya kopplingsstycken av KOPPAR. Nu var det bara att montera ihop allt så var problemet löst.
Vi stannade på campingen en vecka till, sedan började vi rulla norrut.
Vi upplever att dom sista fem sex åren har antalet husbilar ökat otroligt mycket, vi ser också att fricampingsställen enligt vår egen karta minskar, fler och fler är avstängda, bebyggda eller otillgängliga på annat sätt.
Vi fortsätter norrut och på vår resa blir vi avvisade två gånger av polisen och vi får p-böter en natt.

2013 blev det ingen resa för oss, jag bytte knäled i januari.

Kapitel 9.

År 2014
Vår senaste (sista) resa med bara ett par små incedenter.

Vi hade bestämt oss för att åka till Portugal och sedan Spanien. Vi svängde alltså höger i Lyon ut mot atlantkusten och ner mot spanska gränsen, San Sabastian, Bilbao snedda över höglandet ner mot Porto.

Första incidenten hände i Frankrike på en motorväg mellan strax utanför Lyon. Jag skulle köra om två långtradare som låg efter varandra, när jag kom i höjd med dragbilen på den sista långtradarn så blinkade han vänster och svängde samtidigt han skulle också köra om, det blev tunga foten på bromsen och som tur var vägrenen till vänster ganska bred innan avbärarräcket så det gick bra. Vi stannade på första bästa P-plats för att fika och lugna ner mig lite. När jag håll på att göra kaffet, knackade det på dörren och utanför stod fyra svartklädda poliser och ville komma in, det stod en polisbil bakom hann jag se i backspegeln. Synnöve var ute en promenad med hunden. Jag öppnade dörren och frågade vad dom ville, dom svarade på franska, jag förstod ingenting, dom klev in i husbilen allihop, det blev ganska trångt med fyra fullvuxna poliser som var fullt beväpnade. Jag vart undanskuffad till förarstolen, dom gjorde ingenting, bara stod och snackade. Jag knackade den polis som stod närmast lite försiktigt på axeln, då åkte hans hand närmare batongen och när jag visade kameran och frågade om jag fick ta ett kort då åkte hans händer närmare handbojorna, då lade jag bort kameran och la ner tanken på att ta något kort. Efter tre, fyra minuter gick dom, satte sig i bilen och drog iväg. Jag har än idag ingen aning vad dom ville, dom tittade inte någonstans, dom öppnade inte toadörrn, inte garderobsdörren ingenting dom använde bara våran husbil som konferenslokal i fyra minuter, konstigt.

Andra incidenten hände i Bilbao.

Vi hade varit på Guggenheim museet och vi sov över på en P-plats några hundra meter från museet. När vi skulle åka morgonen efter såg jag ingenting i höger backspegel, beroende på att där fanns inget glas. Någon hade alltså under natten monterat bort glaset så tyst och försiktigt så varken vi eller hunden hade vaknat. Det fanns inga glasskärvor så det var bortmonterat. Dom hade snällt nog sparat den lilla spegeln som sitter längst ner, så jag klarade mej tills vi kom hem.
När vi kom hem och jag skulle köpa ett nytt spegelglas gick inte det utan man var tvungen att köpa hela armen, typ bussspegel och den kostade 14.000:-, då började jag förstå att det var attraktivt att sno bara glaset. Det fick bli ett försäkringsärende. När verkstaden skulle göra jobbet, tog dom bort spegeln från den nya armen och satte dit på husbilen sen var det klart. Jag har således en backspegelarm liggande i garaget för avhämtning.

Vi fortsatte ner till Porto. Vi stannade några dagar i Lissabon. Sedan åkte vi ner till Algarvekusten. I Portugal upplevde vi det som att det fanns fler ställplatser ordnade med typ tömmning och fyllning än vad det är i Spanien. Det finns ju många fina platser för fricamping också. Tyvärr var inte vädret helt på vår sida, men visst var det fint väder så man kunde sitta och sola och må gott också.

Vi åker vidare genom Portugal, in i Spanien och vidare norrut. Vi tuffar på som vanligt, fricamping, ställplatser och camping när det behövs.
Jag skrev i förra kapitlet att vi bl.a. tyckte att husbilarna hade blivit betydligt fler, jag vill också tillägga att vi tycker det har blivit kallare, blåser mer och regnar mer än dom första åren vi var i Spanien. Det är väl i stort sett dom orsakerna som gör att frugan inte har någon lust att åka till Spanien igen.

Kapitel 10

I januari 2020 åkte jag och hunden ner till Spanien, hustrun nobbar fortfarande.

Sedan vi var nere i Spanien senast har jag haft en hjärtinfarkt, 2018, med tillhörande bypas-operation och efter det också en ballongsprängning. Jag tycker inte att jag har några fysiska problem efter operationerna förutom att jag får andnöd om jag går i backar.

Jag följer samma banor som tidigare år, det enda jag tycker är att det är mycket mer trafik på dom franska betalvägarna.

Väl nere i Spanien faller man snart in i den vanliga lunken, men det är fler husbilar, det blåser mer och det är kallare, speciellt på kvällarna. Jag lunkar på söderut, ner till klipporna i Torreveija. På vägen ner hit har jag sett två campingar med lapp på luckan, det har aldrig hänt oss tidigare.
Vi vänder norrut igen och i Valencia svänger jag vänster med sikte mot San Sebastian.

Vi är ett gäng gubbar som i maj skall åka dit på fotboll, hotel och flyg är ordnat och nu tänkte jag åka dit för att köpa fotbollsbiljetter. Tyvärr var det för tidigt, biljetterna var inte släppta vi får handla på nätet.

Det var inget kul och vara ute ensam och fara omkring utan vi åker hemåt och omkring 10 februari var vi hemma i Tullinge igen.