• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regeringen föreslår ÄNNU högre "straffskatt"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Som en del i budgetpropositionen föreslår regeringen en kraftig höjning av malus-delen av fordonsskatten – detta genom att både sänka gränsvärden och höja skatten på "överutsläpp".

För en husbil med ett CO2-utsläpp enligt WLTP-körcykeln på 320 g/km höjs skatten från nuvarande 27.886 kr/år under de 3 första åren till 34.296 kr/år.

Som jämförelse kan nämnas att en bil med ett CO2-utsläpp på 205 g/km enligt det gamla systemet – alltså före bonus-malus-systemet införande – hade en årlig skatt på 6.004 kr.

Skattehöjningen beräknas träda ikraft 1 april nästa år.

Pålle
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
kan ju bara namna att bo I ett annat EU land som jag gor, jag betalar 15% inkomstskatt, fri sjukvard, fria medeciner och betalar ca 1284:- i skatt for min hb som vager 7.499kg och dricker 3.2L lpg/10km, for att da bli en total kostnad om 15 - 18:- milen pa kontinenten dar jag ger ca 5:- litern.

Visst ar Sverige fantastiskt vackert, men ar det vart de skyhoga skatterna?

Jag halsar pa om jag har tid nagon vecka pa sommaren om jag kan, men det ar den dyraste semestern jag gor pa aret, mat, bransle... ja allt ar ju sa dyrt i Sverige. Som Pensionar skulle jag overvaga en battre plannering sa att man far ut lite mer av inkomsterna man surt slitet for genom livet. Jag har traffat manga utlandssvenskar som insett vilka mojligheter som finns inom EU, och de alla har fatt en mycket battre levnadsstandard genom att flytta inom EU. Med dagens i-net och lagpris resor (Ex. buss GBG - berlin 600:- ) inom EU (NAr inte Covid-19 harjar) sa kan man ju anda se nara o kara nar man vill.


//Freddy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Lyssnade på gårdagens pressträff med Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund och miljö- och klimatminister samt vice statsminister Isabella Lövin när de presenterade nya budgetåtgärder på klimat- och miljöområdet.

När Per Bolund började pressträffen med orden — en gamechanger, för att sedan avsluta med orden — nu blir det åka av...häng me’, så kändes det att nu blir det ännu dyrare.

Den känslan bekräftade Pålle i det första inlägget i den här tråden.

Själv är jag absolut ingen klimatförnekare, tvärtom, men protesterar mot hur orättvist och orimligt det slår mot vårt fritidsintresse, mobil fritid och vår kära husbil. Okänslig plakatpolitik från våra kära svenska politiker, som inte alls har någon reell effekt på miljön, tvärtom.

TommyD
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Detta drabbar inte bara husbilar alla som inte åtnjuter oskäligt hög lön med fria resor och massa andra förmåner drabbas
Vi som inte har tillgång till tunnelbana tex kan inte nyttja kollektiva färd medel av den enkla anledningen att dom inte finns
tillgängliga för oss.
Mitt förslag blir bygg en modern variant av cykel bilen Fantomen som lanserades som självbygge för länge sedan ironi.
Kabe kan ju utveckla en sådan husbil så slipper dom friställa folk även husvagnar drabbas ju då dessa behöver en dragbil.
Den som har råd sa Isabella med månadslön långt över hundra tusen kan ju köpa en elbil vilket skämt till förståelse för vanliga medborgare.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
hur vet du att det inte har någon efekt på miljön.
Eftersom en ”skitigare” fordonspark premieras och gynnar import av äldre bilar med sämre miljöteknik.

Vidare hämmar det utvecklingen av en miljövänlig semesterform i jämförelse med många andra semesteralternativ. Jodå jag vet att cykelsemestern är ett miljövänligare alternativ, men det är inte något alternativ för de flesta av oss. Däremot är t.ex. charterresan ett vanligare och mer realistiskt alternativ, men samtidigt ett sämre miljömässigt alternativ än våra husbilar.

TommyD
 
Senast ändrad:

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Eftersom en ”skitigare” fordonspark premieras och gynnar import av äldre bilar med sämre miljöteknik.

Vidare hämmar det utvecklingen av en miljövänlig semesterform i jämförelse med många andra semesteralternativ. Jodå jag vet att cykelsemestern är ett miljövänligare alternativ, men det är inte något alternativ för de flesta av oss. Däremot är t.ex. charterresan ett vanligare och mer realistiskt alternativ och ett sämre miljömässigt alternativ än våra husbilar.

TommyD

Vet inte om charterresa är sämre än HB ?!
Ett plan med 400 passagerare, eller 200 st HB ToR till Spanien?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vet inte om charterresa är sämre än HB ?!
Ett plan med 400 passagerare, eller 200 st HB ToR till Spanien?

Har sett en siffra på att en flygstol till Thailand motsvarar utsläppen från 1500mil i bil?!
Och det är mycket få som pendlar till Spanien i husbil, de allra flesta rullar under 1000mil per år, snitt runt 700mil ungefär!
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vet inte om charterresa är sämre än HB ?!
Ett plan med 400 passagerare, eller 200 st HB ToR till Spanien?
Säger som Greta, — lyssna på forskarna.

Här en grafisk översikt på forskningsrapporten från Östfoldforskning 180903;

8A7C126E-2897-4C3D-A63B-8D74C9BACCF1.png

Visst finns det miljömässigt bättre alternativ, men hur realistiska är det för oss idag?

Utlandssemestern med flyg är i alla inte ett alternativ, enligt den här forskningsrapporten.

TommyD
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
........ men den här typen av annonsering, överdrifter och vilseledande rubrik hjälper oss inte!


Vi skall självklart möta problematiken seriöst och baserad på fakta.

TommyD
Först behöver man försöka förstå ”fiendens” argument. Vad är det som gör att man vill ha skatten utformad så att den får de här effekterna?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Trots allt är det så att Sverige rankas som ett av världens bästa länder att leva i. Man kaninte ta en fråga bara, även om det är vårt intresse.
Bernt
Helt riktigt! Men om man nu vill ändra på sakernas tillstånd så måste man förstå varför det ser ut som det gör och inte som vissa bara tro att all skatt går till onödiga saker och att politiker sitter vid köttgrytorna och vräker i sig utan en tanke på oss stackare som bara får betala. Sen finns ju dom som hävdar att allt, precis allt, kommer att bli så extremt mycket bättre, för i första hand husbilsägare, bara man, som dom brukar uttrycka det, röstar rätt nästa gång. Sånt blir jag bara då förtvivlat trött av att höra på. Det är som du säger, fortfarande är Sverige absolut ett av världens bästa länder att leva i.
 
R

RobbeS

Guest
Problemet är väl att en pytteliten minoritet, 4%, har väldigt mycket att säga till om med tanke på det stöd dom har av svenska folket.
Det andra problemet är att husbilar är enkla att beskatta då samtliga redan finns i rullorna hos skatteverket. Det är bara att höja beloppet för att öka statskassan. Andra fordon som är mer miljöfientliga typ båtar och vattenskotrar är däremot svårare att beskatta varför man väljer den enkla vägen.
Den skattehöjning som kommer nu är nog bara den första på malus skatten och risken är att det blir årliga skattehöjningar på samma sätt som drivmedelsskatten höjts år efter år.
Så visst har det betydelse vilka vi röstar till makten men då husbilsåkarna utgör en väldigt liten del av röstunderlaget i landet så spelar våra röster inte så stor roll.
Hoppas att detta inlägg inte räknas som partipolitiskt för det var inte syftet. Är det över gränsen är det bara att redigera bort det :)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Problemet är väl att en pytteliten minoritet, 4%, har väldigt mycket att säga till om med tanke på det stöd dom har av svenska folket.
Det andra problemet är att husbilar är enkla att beskatta då samtliga redan finns i rullorna hos skatteverket. Det är bara att höja beloppet för att öka statskassan. Andra fordon som är mer miljöfientliga typ båtar och vattenskotrar är däremot svårare att beskatta varför man väljer den enkla vägen.
Den skattehöjning som kommer nu är nog bara den första på malus skatten och risken är att det blir årliga skattehöjningar på samma sätt som drivmedelsskatten höjts år efter år.
Så visst har det betydelse vilka vi röstar till makten men då husbilsåkarna utgör en väldigt liten del av röstunderlaget i landet så spelar våra röster inte så stor roll.
Hoppas att detta inlägg inte räknas som partipolitiskt för det var inte syftet. Är det över gränsen är det bara att redigera bort det :)
Finns det verkligen nån partikonstellation som utlovat lägre skatt för husbilar? Sen tror jag du räknat lite fel på hur stor procentsats som står bakom regeringens politik. Det är ju åtminstone fem partier som brukar behöva rösta för regeringens förslag för att de ska gå igenom. Det blir nog lite mer än 4 procent.
 
R

RobbeS

Guest
Finns det verkligen nån partikonstellation som utlovat lägre skatt för husbilar? Sen tror jag du räknat lite fel på hur stor procentsats som står bakom regeringens politik. Det är ju åtminstone fem partier som brukar behöva rösta för regeringens förslag för att de ska gå igenom. Det blir nog lite mer än 4 procent.

Vissa partier driver ju generellt en politik att minska skattebördan och andra att öka den. Sen är det väl majoritet som krävs och i riksdagen har ju det ena blocket som har majoritet i dagsläget en beroendeställning av ett väldigt litet parti på 4%. Då blir det kohandel inom blocket av typen, går ni med på att höja Bonus Malus går vi med på ditten och datten.

Enda sättet vi kan påverka våran intressefråga är nog på det sätt som görs nu via husbilsklubbarna i landet.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vissa partier driver ju generellt en politik att minska skattebördan och andra att öka den. Sen är det väl majoritet som krävs och i riksdagen har ju det ena blocket som har majoritet i dagsläget en beroendeställning av ett väldigt litet parti på 4%. Då blir det kohandel inom blocket av typen, går ni med på att höja Bonus Malus går vi med på ditten och datten.

Enda sättet vi kan påverka våran intressefråga är nog på det sätt som görs nu via husbilsklubbarna i landet.
Finns det partier som driver politik för att öka skattebördan, så att säga bara för att den ska öka utan annan anledning?
Regeringen har en beroendeställning till fem partier för att få igenom sin politik. Vilket som av de partierna kan förstås säga nej till en proposition. Att fyra rätt stora partier skulle rätta in sig i ledet efter vad ett 4-procentsparti tycker, ja det finns nog bara i dina drömmar. (och i 4-procentpartiets drömmar).
Du har förstås rätt i att man hela tiden måste förhandla mellan samtliga partier om politiska förslag, nu ska man komma ihåg att väldigt många propositioner står fler än fem partier bakom. Det är inte alls något sällsynt fenomen.
Fortfarande undrar jag över vilka partier som utlovar sänkt skatt för husbilar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen